Opleg Factuur Verwarming.

StarTech
Topic Starter

Opleg Factuur Verwarming.

#1 , 29 apr 2010 20:24

Hey allemaal,

Onze verhuurder wilt ons een rekening van rond de 500 euro doen voor de verwarming rekening (die wij nooit zien)+ dit zou 500 euro OPLEG zijn. bovenop de 75 euro per maand die we ook puur voor de verwarming betalen.

De verhuurder deelt de factuur door alle 3 bewoners van het pand (3appartementen) .

En wij gebruiken eigelijk niet zoveel verwarming . enkel i nde winter en dan verwarmen ze nog niet eens goed. onze verwarming heeft nu al zeker 2 maanden niet meer aangestaan. Zoals ik al zei enkel in de winter.

Wat ik eigenlijk wil weten is : is het wettelijk dat de verhuurder zoveel opleg vraagt terwijl hij eigenlijk de totale factuur van de verwarming gewoon simpelweg deelt door alle huurders. terwijl de oudere vrouw van op het eerste verdiep waarschijnlijk het hele jaar door haar verwarming laat aan staan.

Ik bedoel dit is redelijk overdreven 75€ X 12 maanden (dus 75 per maand ) en nu nog minstens een opleg van 500 . voor miss 4 maanden in het jaar de verwarming echt elke dag te gebruiken ?.

ik betwijfel of dit rechtmatig is .
ik zou graag advies van een kenner.

Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 29 apr 2010 21:35

Wat zegt de tekst in uw huurcontract letterlijk over de kosten voor verwarming?

Het is hierop dat men een oordeel dient te vormen. Voor algemene kosten liggen er immers weinig of geen wettelijke regels vast uitgenomen art 1728 ter en quater BW:
Art. 1728ter. <Ingevoegd> § 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen.
Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven.
De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd.
In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.
§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.
§ 3. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.

Art. 1728quater. <Ingevoegd> § 1. Indien de huurder meer betaald heeft dan hij in toepassing van de wet of de overeenkomst verschuldigd is moet hem het teveel betaalde op zijn verzoek worden terugbetaald. Dit verzoek dient aan de verhuurder te worden verzonden bij ter post aangetekende brief.
De teruggave kan evenwel slechts geëist worden voor de bedragen die vervallen zijn en betaald werden tijdens de 5 jaar die aan dit verzoek voorafgaan.
De vordering tot teruggave verjaart door verloop van een termijn van één jaar, zoals bepaald in artikel 2273.
§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.
§ 3. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.

StarTech
Topic Starter

#3 , 29 apr 2010 22:18

Letterlijk :

Afbeelding

en zelfs dat is niet waar want we betalen de water rekening apart.
en concierge en lift en die dingen zijn er helemaal niet.

Wat ik ook niet helemaal begrijp is waarom de totale prijs gedeeld word door alle bewoners terwijl de meterstanden op onze centrale verwarmingen zijn opgenomen ..
dan moet er toch geweten zijn hoeveel ons bepaald apartement verbruikt ?

Reclame

Terug naar “Huren”