plaatsbeschrijving einde huur geweigerd door eigenaar

Anakin
Topic Starter

plaatsbeschrijving einde huur geweigerd door eigenaar

#1 , 29 apr 2010 17:06

Hallo,

Binnenkort eindigt mijn huurovereenkomst. De opzeg werd tijdig gegeven.
In mijn opzegbrief vroeg ik de eigenaar om een afspraak te maken omtrent het opstellen van de plaatsbeschrijving bij einde van de huur en de overhandiging van de sleutels.
Nu liet hij mij mondeling weten dat hij een nieuwe huurder heeft en dat ik samen met de nieuwe huurder de plaatsbeschrijving moet doen. Hijzelf zal niet aanwezig zijn. De sleutels mag ik ook aan de nieuwe huurder overhandigen. Kan dit zo maar? Houdt dit geen risico's in voor de vrijgave van de huurwaarborg? Er is geen schade aan de woning en ik wil dus graag mijn waarborg terug.
Weet iemand hier raad mee?

Sophie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 apr 2010 18:22

Zo wie zo de nieuwe huurder heeft met het oude contract geen uitstaans want is geen partij.
Langs de andere kant kan de eigenaar iemand in zijn naam laten optreden- lasthebber - mandaathouder.
Ik denk als u zo'n door eigenaar ondertekend document hebt is hij ook genoordzaakt de borg vrij te geven indien de nieuwe huurder ten ontlasting tekent.

Vandebos

#3 , 29 apr 2010 18:28

Als de eigenaar nadien problemen maakt over de vrijgave van de huurwaarborg en u verdere stappen onderneemt om deze te bekomen staat u zeer sterk.

Mag ik u aanraden het zeer eenvoudig te houden? U stelt reeds de plaatsbeschrijving op voordat u het pand met de nieuwe huurder afgaat. Op deze wijze is het een eenvoudig verhaal van nakijken en een paar eventuele opmerkingen. Het geeft u bovendien de tijd om de zaken op een rustige en gecontroleerde wijze voor te bereiden.

Werd de waarborg gestort op een geblokkeerde rekening?

Reclame

Anakin
Topic Starter

#4 , 29 apr 2010 21:24

Ik heb geen schriftelijk mandaat om in de plaats van de eigenaar op te treden ten aanzien van de nieuwe huurder. Alleen leidt dit toch tot een rare situatie. Als ik de eigenaar vertegenwoordig en zelf ook partij ben, is er dan nog sprake van een 'tegensprekelijk' opgestelde plaatsbeschrijving ten opzichte van mezelf?

De huurwaarborg werd op een geblokkeerde rekening op mijn naam gestort. Ik heb dus zijn handtekening nodig voor de vrijgave.
Pittig detail: het bankkantoor wordt beheerd door zijn dochter. Vandaar dat ik mij toch een beetje zorgen maak.

JohnD

#5 , 29 apr 2010 21:37

Als huurder zou ik mij in uw geval meer zorgen maken dan VDB. Kan u hem er niet van overtuigen een en ander op papier te zetten, want mondelinge afspraken zijn meestal al vergeten als de woorden koud zijn.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#6 , 29 apr 2010 21:40

Dan bezorgt u zichzelf dit mandaat door de verhuurder middels een aangetekend schrijven te bedanken voor het in u gestelde vertrouwen en dat u, zoals mondeling overeengekomen op datum X, samen met de nieuwe huurder de plaatsbeschrijving zal opmaken en hem laten geworden... dan zal hij het aan u mondeling verleende mandaat, dat u schriftelijk en gedateerd middels dit schrijven vastlegt, dienen tegen te spreken mocht hij dit wensen...

Terug naar “Huren”