Huurbaas die geldwolf is

Miss T.
Topic Starter

Huurbaas die geldwolf is

#1 , 09 apr 2010 09:34

Beste,
Ik huur een appartement. Contract werd afgesloten op datum van 16.06.2007 - geregistreerd en werd afgesloten voor een periode van 9 jaar - huurprijs 600 euro na indexering nu huurprijs 630 euro.
Ik heb op 15.03.2010 mijn huur (3 maand op voorhand) opgezegd via aangetekend schrijven om te vertrekken eind juni 2010.
Huurbaas beweerde dat ik schadevergoeding moest betalen van 630 euro (1 maand huur) omdat ik tijdens het 3de jaar opzeg??? Terwijl ik gewoon mijn 3 jarige periode uitdoe. Na lang discussieren heeft hij gezegd dat hij het wil aanvaarden en dit een toegeving is van hem en niet wettelijk is....
Nu is het ook zo dat hij het appartement te huur zet (ook niet wettelijk gewoon een briefje aan de ruit te huur met telefoonnummer) mensen vragen aan mij de huurprijs ik zeg 630 euro (mits nog de huurindexering van dit jaar) maar indien mensen bellen is zijn huurprijs 675 euro.
Ik ben er mij bewust van dat die man ook gewoon nog geld van mijn borg zal nemen omdat hij gewoon uit is op extra geld. Mijn vraag is ben ik wettelijk in orde (er is geen schade alles is zelf netjes geschilderd sinds 2 maand & is onderhouden alsof het mijn eigen appartement is) en heeft hij zomaar het recht om de huurprijs zoveel te verhogen?
Alvast bedankt voor uw antwoord,
Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Seth

#2 , 09 apr 2010 11:10

Beste,

1. Als u uw periode van 3 jaar uit heeft gezeten dan bent u geen opzegvergoeding verschuldigd.
Het gaat erom wanneer u binnen die drie jaar de huurovereenkomst wenst te beëindigen, niet wanneer u de opzegbrief vanaf een postkantoor verstuurt. U wens de overeenkomst te beëindigen ná de 3 jarige periode waardoor u geen opzegvergoeding verschuldigd bent.

2. De verhuurder hoort de huurprijs en de vaste lasten tevens op zijn advertentie te zetten.(B.W. 1716) Ookal is dit bij wet vastgesteld, het is de gemeentes vrij om hier beleid op te formuleren. Gent heeft het in zijn politieregelement gezet, met een administratieve boete van € 60,- echter, er zijn geen teams die rondlopen en spotten of de affiches in orde zijn, dat is te duur en te veel werk vinden gemeentes. Je kunt wel bij je gemeente als belanghebbende een klacht neerleggen als ze hier al enigzins beleid rond hebben.

3. De huurprijs mag verhoogt worden indien de huurder steeds de opzeg doet, als de verhuurder zélf met opeenvolgende huurder steeds de overeenkomst opzegt mag hij gedurende 9 jaar de huur niet verhogen. (Woninghuurwet Art.7 § 1bis)

4. Als je appartement net zo goed onderhouden is als toen je er in kwam, en er geen schade is die je niet al eerder hebt gemeld zou er niets van je borg af moeten gaan mits je intredende plaatsbeschrijving net zo uitgebreid was als de uittredende zal zijn. Denk erom, je hoeft niet te tekenen als je het niet eens bent met zijn beweringen, je kunt het altijd voor de rechter laten komen als je er echter zeker van bent dat je een goede "huismoeder" voor het appartement bent geweest en dit kan aantonen.

Gegroet!

Vandebos

#3 , 09 apr 2010 11:19

Opzeg:

Uw huurder heeft ongelijk.

Art 3 §5 huurwetgeving hoofdbewoning
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
Het is niet het ogenblik van het geven van de opzeg die telt doch het moment waarop het contract krachtens de opzeg eindigt.

Huurprijs.

Uw huurder heeft het recht te vragen wat hij wenst met een nieuw 3-6-9 contract. Een huurprijs wordt onderhandelt, er zijn geen barema's.

Waarborg.

Werd deze op een geblokkeerde rekening gestort?
Is er een gedetailleerde plaatsbeschrijving bij het intreden opgemaakt?

Zodra het pand leeg is, nog voor u SAMEN met de verhuurder het pand controleert controleert u dit zelf al eens:

- neem met een digitaal fototoestel foto(s van al de vloeren, muren, vensters, deuren en omkadering, stopcontacten, lichtpunten, kranen, badkuipen, lavabo's, yakuzi's, enz ) Fotografeer alle beschadigingen en beschrijf ze preventief kort in een dokumentje voor eigen gebruik.

- Kuis het pand volledig zodat de verhuurder niet nadien kan trachten de waarborg in te houden omdat een kuisploeg twv € 1500 heeft moeten laten langskomen om het pand te ontsmetten...

Laat weten als meneer reklameert met zijn redenen en betoog dan kan er verder gekeken worden.

Reclame

Miss T.
Topic Starter

#4 , 09 apr 2010 12:02

hartelijk dank voor de reactie.
Ja er is een grondig plaatsbeschrijf (heb ik op aangedrongen destijds om het wettelijk in orde te maken en te registeren ook) & ik zal er inderdaad voor zorgen dat het appartement zeker netjes word achtergelaten (vind ik zelf logisch).

De vorige huurder was 200 euro kwijt omdat de lavabo een barstje vertoont, hij probeert gewoon elke keer geld af te snoepen en ik denk dat dit bij mij ook niet anders zal zijn.
Mijn plan is ook NIET te tekenen indien ik niet akkoord ga.
Als hem zelf hier met kandidaat huurders komt vind meneer het logisch om ook zomaar de kasten te openen. Echt beleefd is hem niet.
Wat ik betreur. Je vangt veel meer vliegen met honing dan met azijn.

JohnD

#5 , 09 apr 2010 15:37

De vorige huurder was 200 euro kwijt omdat de lavabo een barstje vertoont, hij probeert gewoon elke keer geld af te snoepen en ik denk dat dit bij mij ook niet anders zal zijn.
Klassiek. Dat barstje word dus aangerekend a rato van 200 Euro ? Wat denk je dat er gebeurd bij de volgende huurder ? Dat barstje zal er hoogstwaarschijnlijk nog zitten. Kijk uw ingaande plaatsbeschrijving grondig na om te zien of het vermeld is. Want let wel uw verhuurder mag dat aanrekenen (tenzij je kan bewijzen dat het volgens de ingaande plaatsbeschrijving reeds aanwezig was), maar hij moet geenszins bewijzen dat hij met die 200 Euro bvb een nieuwe lavabo mee gekocht heeft. Dus word dat toevallig niet vermeld bij de intredende plaatsbeschrijving van de volgende huurder. Gelukkig zijn niet alle verhuurders zo'n geldwolven.
Als hem zelf hier met kandidaat huurders komt vind meneer het logisch om ook zomaar de kasten te openen.
Zou hij bij mij gegarandeerd een paar gebroken of geplette vingers aan overhouden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 apr 2010 18:54

Hij mag niet in uw kasten komen - maak hem dat ook duidelijk.
Dat is schending van privacy.
Zorg zeker dat je foto's hebt van alle feiten en zaken die in de eerste plaatsbeschrijving staan.
Een borg op rekening ... indien niet vrijgeeft ... ingebreke stelling en ik geloof dat van danaf de wettelijke intresten beginnen te lopen - deze liggen iets hoger.
De foto's die u neemt als u samen met hem de ronde doet -
U kijkt samen met hem de lijst na - maak daar een mooie lijst van zodat er commentaar kan bijgeschreven worden punt per punt en kamer per kamer en neem dan terug een foto.
Beide partijen onderteken vb per kamer de lijst
U kan hem dan de foto's per mail en op aangetekend CD-tje dadelijk bezorgen. Stuur uzelf ook die cd op en laat de omslag dicht.

Miss T.
Topic Starter

#7 , 15 apr 2010 14:31

Probleem - ik betaal 630 euro voor de volledige maand juni nu is het zo dat ik ook 300 euro (huurprijs was dan 600 euro) heb betaald aan vorige huurder omdat ik erin ging op 15 juni, nu zegt de huurbaas dat ik een volledige maand huur moet betalen 630 euro en moet vertrekken 15 juni maar ik moet wel 630 euro betalen, mag dit zomaar?
Ik heb wel een brief (getekend voor ontvangst) waarin hij verklaart dat hij akkoord is mijn mijn opzeg van 16/03/2010 tot 16/06/2010 - huurcontract ging van start op datum van 15/06/2007

Vandebos

#8 , 15 apr 2010 16:58

Huur wordt per maand betaald, tenzij in gemeenschappelijk akkoord met de verhuurder wat anders af te spreken valt.

Als het pand onmiddellijk terug verhuurd is kan u dezelfde tactiek als de vorige huurder toepassen.

Miss T.
Topic Starter

#9 , 15 apr 2010 17:39

Huur wordt per maand betaald, tenzij in gemeenschappelijk akkoord met de verhuurder wat anders af te spreken valt.

Als het pand onmiddellijk terug verhuurd is kan u dezelfde tactiek als de vorige huurder toepassen.
feit is dat ik er zowieso uit moet op 16/06/2010 maar ik moet de volledige maand huur betalen en de nieuwe huurder wilt er in 16/06 maar wilt geen 1/2 betalen is het dan zo dat ik het recht heb om te blijven tot 30/06 of heb ik dit foutief voor?

Vandebos

#10 , 15 apr 2010 17:50

U heeft met de verhuurder afgesproken de 16de het pand verlaten te hebben. Daar is moeilijk op terug te komen.

Hoe de nieuwe huurder aanpakken? Moeilijk geval en geen ervaring mee. U kan hem eventueel schriftelijk in gebreke stellen (aangetekend) en hem verwittigen dat bij gebrek aan betaling op de 16de u hem op zijn kosten zal dagen voor het vredegerecht voor het bekomen van de verschuldigde som.

Kan werken...

Miss T.
Topic Starter

#11 , 15 apr 2010 18:06

U heeft met de verhuurder afgesproken de 16de het pand verlaten te hebben. Daar is moeilijk op terug te komen.

Hoe de nieuwe huurder aanpakken? Moeilijk geval en geen ervaring mee. U kan hem eventueel schriftelijk in gebreke stellen (aangetekend) en hem verwittigen dat bij gebrek aan betaling op de 16de u hem op zijn kosten zal dagen voor het vredegerecht voor het bekomen van de verschuldigde som.

Kan werken...
Dus ik betaal 630 euro voor 1/2 maand huur tof, ik denk dat ik het zo ga laten maar ik sluit wel alles af - eleketriciteit, water & de kabeltv.

Terug naar “Huren”