verhuurder eist vanalles, maar is dit correct?

moesje
Topic Starter

verhuurder eist vanalles, maar is dit correct?

#1 , 13 apr 2010 07:54

Beste,
graag uw mening hierover.
Onze ex-huisbaas eist van ons het volgende

1 betaling van de kosten afgaande op het verslag van de expert bij uittreding. onze vraag: dient dit verslag niet vergeleken te worden met het ingaand verslag? Inmiddels woont er iemand anders. Is het dan niet eerder aan ons om de facturen op te vragen van de werkelijk uitgevoerde werken? Dat is toch accurater?

2 We huurden in het contract nummer 1B. Toen wij het contract wilden laten registreren (want in het contract stond dat wij dat moesten doen), bleek dat 1B officieel niet bestond. We hebben dit toen aan de huisbaas gevraagd te doen, we hebben daar niks meer van gehoord. Problemen hebben we er echt wel door gekregen. We hebben niks officiele papieren ontvangen. Ik ben zelfstandige en al mijn papieren sociale kas, staat...allemala naar de buren die ook zelfstandig waren en dat kwam dan pas 3 maand later uit toen hun boekhouder zag dat er iets in hun kaft zat wat niet van hen was. Ziekenhuisrekeningen kwamen niet aan....gevolg, er zat een halfjaar later een dagvaarding in de bus, want de deurwaarder vond ons wel
3 De huisbaas laat een advokaat schrijven dat als we niet onmiddellijk zijn eisen inwilligen, dat we de advokaat een ereloon van 400 euro extra schuldig zijn en dat ze naar het vredegerecht gaan. Het is toch onze keuze niet dat zij zich laten bijstaan door een advokaat? Is dit dreigtaal?

Wat zou u doen in ons geval?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 apr 2010 10:26

1) Normaliter gebruikt de expert de intredende plaatsbeschrijving als basis om zijn uittredende plaatsbeschrijving en schatting van het waardeverlies van het pand te maken.

De verhuurder is niet verplicht de schade te laten repareren, het bedrag dat wordt gevraagd weerspiegelt het waardeverlies van het pand, dewelke niet toe te wijzen valt aan sleet, in de periode dat u het huurde.

2) Als er een plaatsbeschrijving is opgemaakt die beide partijen hebben goedgekeurd is deze rechtsgeldig ongeacht registratie of niet. Indien u de geraamde kosten buitensporig vindt kan u zelf naar het vredegerecht middels een verzoekschrift 1344bis/e.v. Ger.W. waarbij u de vrederechter verzoekt een onafhankelijk expert aan te stellen om de schade en aanverwante kosten te berekenen. Voor het feitelijk geding zal er dan nog steeds een verzoening plaatsvinden waarop misschien wel resultaat geboekt kan worden.
De kosten waar de huisbaas over spreekt zullen zijn eisen zijn indien het effectief tot een geding komt door hem ingeleid en er geen minnelijke schikking mogelijk blijkt. Een van zijn standaard verzoeken zal dan zijn jullie te veroordelen tot de gerechtskosten en een rechtsplegingsvergoeding. Dit is een tussenkomst in de kosten van zijn advocaat.

Het is dus aan uzelf om uit te maken of vergoeding die hij vraagt buitensporig hoog is en een geding door jullie ingeleid of niet. Laat in ieder het initiatief niet over aan hem; dat is nooit een goed signaal voor de vrederechter.

Hopelijk helpt dit je reeds verder?

moesje
Topic Starter

#3 , 13 apr 2010 10:33

jawel, dankje.
maar indien het om waardeverlies gaat:

ze verhuren nu voor 100 euro meer aan de nieuwe huurders...

en wat met het adres dat niet bestond?

Reclame

Vandebos

#4 , 13 apr 2010 11:46

Een huurprijs wordt onderhandeld en dient niet noodzakelijk in verhouding te staan tot de waarde van het pand. (een woning met een KI van € 700 huur je in Tienen voor een goede € 650, in Brussel zal je deze niet vinden onder de € 950)

Het adres dat niet bestaat is moeilijker. Ik veronderstel dat het een grote gezinswoning is die werd opgesplitst in 2 of meer gezinseenheden zonder dat hiervoor de administratieve mallemolen werd gestart?

Dat kan een aantal pistes opleveren controle woningdienst, roerende voorheffing, belastingen ed toe doch dit zal weinig invloed hebben op jullie situatie aangezien het contract reeds beëindigd werd en jullie reeds verhuisd zijn.

moesje
Topic Starter

#5 , 13 apr 2010 13:02

ah, ok...maar wij wisten dat dus niet bij ondertekening contract.Op de poort stond een grote 1B, de postbode vond ons dus nooit en dat heeft ons op enorme kosten gejaagd, waar ik de bewijzen van heb...

Ik heb intussen de plaatsbeschrijvingen bekeken en er wordt geen rekening gehouden met de intredende.

Ik vermoed dus dat ik best een aangetekende brief stuur naar die advokaat en daarin zeg dat ik de plaatsbeschrijving zal goedkeuren, maar dan enkel over de punten waarin ook sprake is in de inkomende en niets ten gevolge van sleet.
Verder zal ik vriendelijk verzoeken om ons de geregistreerde copie van ons contract te laten geworden.
Ik zal dan reeds een deel van de som overschrijven om een procedure van hun kant uit te sluiten.

Vandebos

#6 , 13 apr 2010 14:21

Er rekening mee houdend dat de tegenpartij reeds een advocaat is gaan opzoeken om op zijn minst een brief te laten schrijven lijkt het me adviseerbaar om:

- heel het dossier bij elkaar te grijpen en eens af te spreken bij de huurdersbond, (een jaar abonnement kost u € 15)

- of zelf een advocaat in de arm te nemen,

- zelf bij het lokale vredegerecht een verzoekschrift tot verzoening of een verzoekschrift art 1344 bis/e.v. Ger. W. in te dienen.

Terug naar “Huren”