huurcontract

lescytises
Topic Starter

huurcontract

#1 , 22 mar 2010 19:38

is het mogelijk om bij een wettelijk contract bepaalde voorwaarden te voegen?
bv verhuren aan 1 persoon is hier de voorwaarde.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 mar 2010 19:55

Dat zou een ernstige inbreuk op de privacy en gezinsleven kunnen betekenen.
De enige beperking die u op aantal inwoners sowieso kan plaatsen zijn de beperkingen opgelegd door het Vlaamse Gewest met betrekking tot het totaal aantal leefruimtes en de gecombineerde bewoonbare totaaloppervlakte van het pand.

Simmy

#3 , 10 apr 2010 15:53

En wat als het contract 2 huurprijzen vermeldt:
- eerste huurprijs voor het geval de 'huurder' 1 persoon blijft
- tweede huurprijs voor het geval er bij de bestaande huurder (die het contract ondertekende) nog iemand bij zijn intrek neemt in de huurwoning...

Mag dit ? Ik bedoel is dit een geldige clausule in een huurcontract ? :?:

Reclame

Vandebos

#4 , 10 apr 2010 19:29

Dat is op zijn minst betwistbaar. Als ik me juist herinner zijn hierover reeds een aantal vonnissen geveld die dergelijke praktijken verbieden.

De uitleg erachter is dat de waarde (dus ook de verhuurwaarde) van een pand niet verandert al naargelang er één, twee of meerdere personen in het pand wonen. Zolang de wooncode en wetgeving gevolgd wordt bepaald de huurder zelf de samenstelling van zijn "gezin".

De wet zelf zegt aan de ene kant dat het huurgeld onderhandelt wordt tussen beide partijen doch aan de andere kant dat de huur tijdens de loop van een contract niet mag veranderen tenzij met wederzijdse toestemming of indien de verhuurder bij de vrederechter kan aantonen dat de waarde van het pand gevoelig gestegen is door verbeteringen aan het pand die geen reparaties zijn.

Een dergelijke regeling zou eveneens kunnen worden geïnterpreteerd als een inbreuk op het gezinsleven en het genot van het pand door de huurder; het wordt hem immers verhinderd zijn gezinsleven te leiden zoals hij wenst..

Persoonlijk zou ik nooit overwegen een dergelijke clausule in een huurcontract op te nemen.

Terug naar “Huren”