raad gevraagd, stopzetting huurovereenkomst handelspand

bluenina
Topic Starter

raad gevraagd, stopzetting huurovereenkomst handelspand

#1 , 23 mar 2010 22:07

Beste,

Ik verhuur een handelspand en appartement (éénzelfde gebouw aan éénzelfde huurder).
Huurder woont en werkt (kapperszaak) in het pand sinds september 2009.
Vandaag heb ik telefoon gekregen van de huurder dat ze vanaf april stopt met betalen daar haar zaak niet rendeert.
Volgende info werd me eveneens door haar meegedeeld :
* ze is onderwijl al in schuldbemiddeling
* heeft pro deo advocaat
* gaat heel de inboedel (materiaal voor de zaak is allemaal nieuw en niet van het goedkoopste) laten stockeren in een meubelcontainer
* vanaf de eerste week van april gaat ze verhuizen en bij haar moeder wonen
* heeft verzoek ingediend bij vrederechter voor minnelijke schikking, namelijk dat ik geen resterende huur meer zou vragen (3 maand opzeg + 3 maand schadevergoeding), eveneens voor het handelspand
Verder vraagt ze dat ik vanaf april de sleutels ontvang en de electriciteit en water op mijn naam wil plaatsen. Heb hier neen op geantwoord daar ik anders het gevoel heb mondeling akkoord te gaan op het feit dat ze alles stop zet.
Wat kan ik doen?
Gelden dienen op 1 april op onze rekening te staan voor de maand april, in gebreke stellen?
Deurwaarder inschakelen voor beschrijving inboedel, immers deze is nog een hoop geld waard en er zullen wel meer schuldeisers zijn buiten ons...
Graag raad,
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 24 mar 2010 12:16

Als ze reeds in schuldbemiddeling is heeft boedelbeschrijving geen nut.

Kom zo spoedig mogelijk de advocaat te weten die haar dossier beheert.

Eigen ervaring leert dat vooraleer een zelfstandige zijn deuren sluit er zodanig veel schulden zijn dat je zelfs als bevoorrecht verhuurder geen cent ziet.

U zal best de huurster in gebreke stellen van de eerste niet betaling + 5 dagen. Daarin kan u aanhalen dat dit geen wijze is om een commercieel contract te beëindigen en dat u bij niet betaling van de gelden verplicht zal zijn een verbreking via de handelsrechtbank te bekomen met de klassieke verbrekingsperiodes en vergoedingen.

Facultatief kan u eraan toevoegen dat u eventueel bereid bent te onderhandelen om een spoedige afloop van het contract te bekomen maar dat eenzijdige opzegging zoals de hare niet door de beugel kan.

Gelet op de tijd en kosten die in een geding gaan zitten en de periode die het kost om te herverhuren kan u de dame in kwestie bijvoorbeeld voorstellen de opzegging en wederverhuringsvergoeding te beperken tot 3 maanden op conditie dat beide panden op 1 april leeg zijn. Als zij hiermee akkoord gaat op de minnelijke zitting heeft u een akkoord dat evenveel waard is als een vonnis en waar u misschhien toch nog wat uithaalt zonder zelf een advocaat te dienen inschakelen en bijgevolg kosten te maken.

ZeddLeppelin

#3 , 24 mar 2010 15:50

Als ze reeds in schuldbemiddeling is heeft boedelbeschrijving geen nut.

Kom zo spoedig mogelijk de advocaat te weten die haar dossier beheert.

Eigen ervaring leert dat vooraleer een zelfstandige zijn deuren sluit er zodanig veel schulden zijn dat je zelfs als bevoorrecht verhuurder geen cent ziet.

U zal best de huurster in gebreke stellen van de eerste niet betaling + 5 dagen. Daarin kan u aanhalen dat dit geen wijze is om een commercieel contract te beëindigen en dat u bij niet betaling van de gelden verplicht zal zijn een verbreking via de handelsrechtbank te bekomen met de klassieke verbrekingsperiodes en vergoedingen.

Facultatief kan u eraan toevoegen dat u eventueel bereid bent te onderhandelen om een spoedige afloop van het contract te bekomen maar dat eenzijdige opzegging zoals de hare niet door de beugel kan.

Gelet op de tijd en kosten die in een geding gaan zitten en de periode die het kost om te herverhuren kan u de dame in kwestie bijvoorbeeld voorstellen de opzegging en wederverhuringsvergoeding te beperken tot 3 maanden op conditie dat beide panden op 1 april leeg zijn. Als zij hiermee akkoord gaat op de minnelijke zitting heeft u een akkoord dat evenveel waard is als een vonnis en waar u misschhien toch nog wat uithaalt zonder zelf een advocaat te dienen inschakelen en bijgevolg kosten te maken.
Waarom verbreking bij Koophandel? Vredegerecht gaat ook hoor.

Reclame

Vandebos

#4 , 24 mar 2010 16:08

Excuses, u heeft gelijk. Ik zal al met een zaak in faling in het hoofd.

bartvdv

#5 , 24 mar 2010 17:10

Waarschijnlijk is ze nog niet failliet verklaard aangezien ze de inboedel van de kapperszaak kan opslaan in een meubelcontainer. Mocht ze in faling zijn, dan zou al het kappersmateriaal door de curator verkocht worden. Dus waarom zou je de maanden opzeg waar je recht op hebt niet meer opeisen?

Vandebos

#6 , 24 mar 2010 17:55

Omdat, aangezien ze reeds in schuldbemiddeling zit, de kans dat je er een cent van ziet zeer klein is. Op deze wijze zorg je ervoor dat het pand vanaf 1 april terug verhuurd kan worden en hou je er misschien toch nog wat aan over. (maar bij een zelfstandige in schuldbemiddeling zou ik hier niet te hard op hopen.)

Als je de volle pot eist tja, dan komt er een geding van met kosten en onzekerheid wanneer het pand terug vrijkomt..

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 mar 2010 19:14

Ik betwijfel of de huurder in schuldbemiddeling zit. Dacht dat dit niet kan voor een handelaar ...

scorpioen

Vandebos

#8 , 24 mar 2010 20:39

zie eerste post. Kan natuurlijk ook zijn dat het hier om een concordaat gaat om de schuldeisers op afstand te houden...

j.demoor

#9 , 25 mar 2010 10:31

Daag de wanbetalende huurder voor de vrederechter en vorder achterstallige huur,verbreking van het contract,uithuiszetting, wederverhuringsvergoeding en voorbehoud inzake de staat van het terug te geven pand.

“Art.1675/9.§ 1. Uiterlijk drie dagen na de uitspraak van de beschikking van toelaatbaarheid moet de griffier deze bij gerechtsbrief ter kennis brengen van :...2° de schuldeisers...onder toevoeging van een afschrift van het verzoekschrift , van een formulier van aangifte van schuldvordering, van de tekst van § 2, van dit artikel en van de tekst van artikel 1675/7...”(Ger.W.= Gerechtelijk Wetboek).

Informeer u tijdig bij de griffie van de arbeidsrechtbank of u gemeld werd als schuldeiser in de collectieve schuldenregeling.

Bewarend beslag op lichamelijk roerende goederen is mogelijk. Zie daartoe art.1413 e.v. Ger.W.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”