huurvoorwaarden

bramdeleener
Topic Starter

huurvoorwaarden

#1 , 18 mar 2010 20:08

Gisteren kreeg ik een telefoontje van onze poetsvrouw die me haar situatie beschreef.

net gescheiden
werkloosheidsvergoeding en nog wat extra inkomen via PWA
huis verkocht en daarvan heeft ze een kapitaal van ongeveer 100000 Euro

Ze trachtte via verschillende agentschappen in Brussel een appartement te huren maar kreeg telkens te horen dat omwille het feit dat ze werkloos is hiervoor niet in aanmerking komt. ( ondanks het feit dat zij toch wel wat kapitaal heeft)

Onze poetsvrouw heeft wel een inkomentje en een serieus kapitaal, waarmee ze de huur zeker kan betalen. Toch wordt haar op basis van haar werkloosheid de huur van een appartement geweigerd .

Kan een agentschap of verhuurder zomaar vragen naar het inkomen ?
Is dit geen schending van de privacy ?

Dank voor het antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 18 mar 2010 22:20

... ondanks het feit dat zij toch wel wat kapitaal heeft. Onze poetsvrouw heeft wel een inkomentje en een serieus kapitaal, waarmee ze de huur zeker kan betalen. Toch wordt haar op basis van haar werkloosheid de huur van een appartement geweigerd.
De WL-vergoeding is al even onstabiel als een job hebben in feite. Dat PWA is zeer onstabiel. Het kaptitaal dat uw poetsvrouw heeft maakt voor een agentschap weinig uit. Zij willen zekerheid. Uw poetsvrouw zal ze op andere manieren van meer zekerheid moeten overtuigen
Kan een agentschap of verhuurder zomaar vragen naar het inkomen ?
Ja, en zij kan weigeren om dat mede te delen.
Is dit geen schending van de privacy ?
Ja, maar vermits ze de documenten vrijwillig overhandigd is het geen schending van de privacy.

Concreet: ze zal een ofwel zeer goedkope woning dienen te huren of via een SVK dienen te gaan, maar dan duurt het wel nog minstens een half jaar.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

svandamme

#3 , 19 mar 2010 13:50

Misschien kan ze voorstellen, dat ze het totale bedrag van de huur, voor de duur van het huurcontract, op een geblokkeerde rekening zet, en een vaste, maandelijkse opdracht op die rekening wordt gezet, die dan de maandelijkse huur regelt ?

Een soort lopende borg, bedoeld voor de maandelijkse huur (waar de normale borg normaal is bedoeld voor schade aan het gehuurde goed)

Ik zou dat even navragen bij de bank, of dergelijke constructie mogelijk is.

Op die manier heeft de verhuurder zekerheid dat het kapitaal, exclusief beschikbaar is voor de huur. De Interesten zijn voor de huurder.

* ik ben geen jurist, das gewoon iets dat bij mij opkomt, misschien kan een jurist hier feedback op geven.

Reclame

JohnD

#4 , 19 mar 2010 21:52

Vermits zoiets niet wettellijk voorzien is, gaat een bank zwaar in de fout als ze zoiets doet of toelaat.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

bosprocureur

#5 , 19 mar 2010 23:52

Vermits zoiets niet wettellijk voorzien is, gaat een bank zwaar in de fout als ze zoiets doet of toelaat.
Ik ben evenmin een jurist, maar waarom zou dit niet mogen ?
Als zijzelf een vrijwillig vaste betaling voorziet, met haar geld, van de maandhuur, en dit financiert vanuit een rekening die ze enkel voor dit doel gebruikt, en die op voorhand voldoende gespijsd is met eigen gelden, kan daar toch niets op tegen zijn?

JohnD

#6 , 20 mar 2010 11:23

Omdat ik vermoed dat de regels voor een geblokeerde rekening vastliggen. Soorten rekeningen, doel waarvoor ze gebruikt worden etc...

M.a.w. ik denk dat je niet zomaar voor eender wat een geblokkeerde rekening kan openenen. Zelfs indien beide partijen hiervoor tekenen.

Jij gaat ervan uit dat alles geoorloofd is van het ogenblik dat beide partijen (schriftelijk) akkoord gaan. In onze huidige maatschappij met zoveel regelgevingen gaat dat niet meer. Wat niet voorzien is, is meestal verboden.

Bescherming van de consument weet je ...

jefke007

#7 , 20 mar 2010 12:50

Denk toch ook niet dat een geblokkeerde rekening met bv 3 jaar huurgeld op lang zou standhouden, indien de benadeelde partij nadien de wettelijkheid van die overeenkomst herroept.

Dit zou een "ideale" omzeiling kunnen zijn om de beperking van 2 tot 3 maanden huurwaarborg te omzeilen.

Niettegenstaande dat heb ik toch in een boek over huurwetgeving gelezen, dat indien men bv. een een ambassadeur wil verhuren, men best op voorhand 9 jaar huur laat storten, omdat die mannen toch onschendbaar zijn.

Vandebos

#8 , 20 mar 2010 14:01

trust toelage rekening. Is perfect mogelijk. men kan een geblokkeerde rekening openen met daarop het bedrag van X maanden huur en de proviesie dat hiervan maandelijks Y euro wordt uitbetaald gedurende X maanden. Bij dergelijke acties kan men zelfs rekening houden met de rente die de rekening ondertussen opbrengt zodat de laatste transactie de rekening courant exact op 0 euro uitbrengt. (minus de kosten nodig voor het afsluiten van de rekening)

Hierbij dient wel gezegd dat dit een omslachtige wijze van werken is. Het ware veel eenvoudiger als mevrouw als teken van goede wil aanbood om bij ondertekening onmiddellijk eg 6 maanden huur te betalen.

JohnD

#9 , 20 mar 2010 20:25

Trust toelage rekening
Nooit van gehoord
Wat niet voorzien is, is meestal verboden.
Dus dan was het voorzien en niet verboden.

Terug naar “Huren”