Eigenares wenst pand te verkopen en contract te beeindigen.

TomGoormans
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Eigenares wenst pand te verkopen en contract te beeindigen.

#1 , 24 mar 2026 17:19

Hallo forum
Ik doe mijn best alles zo correct mogelijk te schetsen;

Huidige eigenares wenst haar pand te verkopen waar ik huurder ben.

Contract is getekend op 01-08-2017, dit was een 1 jarig contract dat nadien stilzwijgend verlengd werd. Dit is dus een volwaardg 9 jarig contract geworden naar wat ik begrijp.
Contract is geregistreerd door mezelf.

Eigenares stuurde deze week een mailtje met volgende verwoording;

Om de verkoop vlot te laten verlopen, heb ik besloten de huurovereenkomsten voor zowel het appartement als de gelijkvloers niet te verlengen. Beide contracten lopen dit jaar ten einde en worden hierbij formeel opgezegd conform de geldende voorwaarden.

Echter naar wat ik begrijp had ze dit moeten opzeggen ten laatste 1 Februari? 6 maanden voor einde contract (01-08-2026)

Verder is het een immokantoor dat in haar naam alles gaat regelen.

Immokantoor beweert dat we de huur gaan moeten verhogen willen we de volgende eigenaar overtuigen te kunnen blijven huren, want deze is nu te laag gezien de marktwaarde. Maar de nieuwe eigenaar dient toch gewoon contract te volgen?

Klopt het dat wij in feite nog bijna 3 jaar goed zitten wettelijk, tenzij ze er zelf zou in komen wonen (wat absoluut niet het geval is)?

Enkele details;

Pand heeft geen EPC
Huurcontract gestart op 01-08-2017.
Contract is geregistreerd.

Absolute vragen;

Wat zijn mijn rechten hier?
Stel er is een nieuwe eigenaar, hoe snel kan die ons wettelijk buitenwerken?

HEEL hard bedankt allemaal!

Tom

Thomas_AA

#2 , 24 mar 2026 17:45

Je huurcontract is gestart in 2017, dus valt onder de oude federale huurwet. De meeste informatie die je online terugvindt gaat over het Vlaams huurdecreet, wat hier niet van toepassing is.

https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf

Door niet op te zeggen na 1 jaar is het een contract van 9 jaar geworden, dat gestart is op 1 augustus 2017. Deze is nu bijna afgelopen, dus de verhuurder had zonder bijkomende vergoeding kunnen opzeggen voor 1 februari 2026.

Door dit niet te doen, is er opnieuw een verlenging met 3 jaar.

De koper kan eventueel wel opzeggen wegens eigen bewoning, mits de juiste voorwaarden. Opzegtermijn is dan 6 maanden. Het gaat uiteraard niet lukken om dit te gebruiken en dan een nieuwe huurder te zoeken aan een hogere huurprijs.

Opzeg voor verbouwing is niet van toepassing, want ook gebonden aan het einde van een driejaarlijkse periode.

Zowel huidige eigenaar als aangestelde immo hebben dus al serieuze onzin verteld.

TomGoormans
Topic Starter

#3 , 24 mar 2026 18:06

Je huurcontract is gestart in 2017, dus valt onder de oude federale huurwet. De meeste informatie die je online terugvindt gaat over het Vlaams huurdecreet, wat hier niet van toepassing is.

https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf

Door niet op te zeggen na 1 jaar is het een contract van 9 jaar geworden, dat gestart is op 1 augustus 2017. Deze is nu bijna afgelopen, dus de verhuurder had zonder bijkomende vergoeding kunnen opzeggen voor 1 februari 2026.

Door dit niet te doen, is er opnieuw een verlenging met 3 jaar.

De koper kan eventueel wel opzeggen wegens eigen bewoning, mits de juiste voorwaarden. Opzegtermijn is dan 6 maanden. Het gaat uiteraard niet lukken om dit te gebruiken en dan een nieuwe huurder te zoeken aan een hogere huurprijs.

Opzeg voor verbouwing is niet van toepassing, want ook gebonden aan het einde van een driejaarlijkse periode.

Zowel huidige eigenaar als aangestelde immo hebben dus al serieuze onzin verteld.
Bedankt voor dit al zeer uitgebreide antwoord!

Dus het enige dat ons in feite wettelijk kan overkomen is ;

*Nieuwe eigenaar wil woonst zelf bewonen mits goede motivatie. (Ik lees dat men dit soms probeert te doen om zo de renovatiewetgeving te omzeilen, echter staan hier serieuze boetes op)

*Er wordt eindelijk eens geïndexeerd na jaren niet te indexeren. (Immo vertelde dat indien huurprijs meer dan 20% van de marktwaarde afligt deze toch kan aangepast worden, echter lijkt me dit ook onzin, gezien contract.

Voor het geval er vragen komen als; waarom wij hier nog wonen met zulke huisbaas;
Het is de kleindochter die het pand gekregen heeft van overleden grootvader, met de grootvader hadden wij een zeer goede verstandhouding. Maar goed, we gaan emotie hier niet de bovenhand laten nemen ;-)

Reclame

CityBird

#4 , 24 mar 2026 18:45

*Er wordt eindelijk eens geïndexeerd na jaren niet te indexeren. (Immo vertelde dat indien huurprijs meer dan 20% van de marktwaarde afligt deze toch kan aangepast worden, echter lijkt me dit ook onzin, gezien contract.
Als de verhuurder nooit geïndexeerd heeft sinds 2017 kan het uiteraard wel zo zijn dat het nu toepassen van een indexering zelfs meer is als 20%.

bosprocureur

#5 , 24 mar 2026 19:04

U kan dat zelf berekenen met de rentcalculator

https://rentcalculator.economie.fgov.be ... ulator-nl/
en die houdt automatisch ook rekening met

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... iefactoren

Al bij al hebt u al en pak bespaard, omdat de eigenaar al die jaren geen indexatie toepaste.

Thomas_AA

#6 , 25 mar 2026 07:21

Inderdaad, indexeren kan uiteraard wel.

Hier is soms een misverstand over, aangezien niet meer dan 3 maanden terugwerkende kracht kan geïndexeerd worden.

Dit klopt, maar de indexering wordt nog steeds berekend op basis van de index ten opzichte te van de originele datum. Dit kan dus spectaculair verhogen, maar betekent eigenlijk dat u veel geld gespaard hebt in tussentijd. Gezien de rare bevriezing die tijdelijk van toepassing was bij slechte EPC, moet je al e calculator gebruiken voor zekerheid.

Bijkomende aanpassing op basis van marktprijs kan, maar is vrij uitzonderlijk en enkel bij uitspraak door vrederechter. Wordt meestal gebruik na ingrijpende renovatie, maar zou hier ook van toepassing kunnen zijn.

En het is natuurlijk de prijs na wettelijke indexatie die zal vergeleken worden met de marktprijs.

KJ86

#7 , 25 mar 2026 08:57

Als er een renovatieplicht op het gebouw rust. Ik begrijp dat het een opbrengsteigendom is met twee appartementen dan kan de nieuwe eigenaar (verhuurder) opzeggen met een opzegtermijn van 6 maanden. Er moet niet gewacht worden op een driejarige periode. Waarom wil die makelaar een leegstaand gebouw verkopen? Is dat om jullie te ontlasten zoals de verhuurder schrijft?
Het is in ieder geval leuk om te verwittigen, je kan dan al eens beginnen rond kijken want het is niet meer zo evident als 9 jaar geleden. Nu zal je ook soepel wegkunnen, je hebt de timing aan uw kant.

TomGoormans
Topic Starter

#8 , 25 mar 2026 12:00

Als er een renovatieplicht op het gebouw rust. Ik begrijp dat het een opbrengsteigendom is met twee appartementen dan kan de nieuwe eigenaar (verhuurder) opzeggen met een opzegtermijn van 6 maanden. Er moet niet gewacht worden op een driejarige periode. Waarom wil die makelaar een leegstaand gebouw verkopen? Is dat om jullie te ontlasten zoals de verhuurder schrijft?
Het is in ieder geval leuk om te verwittigen, je kan dan al eens beginnen rond kijken want het is niet meer zo evident als 9 jaar geleden. Nu zal je ook soepel wegkunnen, je hebt de timing aan uw kant.
Dit lijkt me niet helemaal correct gezien de Federale huurwet. De makelaar en eigenaar willen een pand verkopen zonder huurders, met het oog op AirBNB of andere huurders en veel meer opbrengsten. Hun goed recht imo, maar dan wel volgens de geldende wetten.

TomGoormans
Topic Starter

#9 , 25 mar 2026 12:02

Inderdaad, indexeren kan uiteraard wel.

Hier is soms een misverstand over, aangezien niet meer dan 3 maanden terugwerkende kracht kan geïndexeerd worden.

Dit klopt, maar de indexering wordt nog steeds berekend op basis van de index ten opzichte te van de originele datum. Dit kan dus spectaculair verhogen, maar betekent eigenlijk dat u veel geld gespaard hebt in tussentijd. Gezien de rare bevriezing die tijdelijk van toepassing was bij slechte EPC, moet je al e calculator gebruiken voor zekerheid.

Bijkomende aanpassing op basis van marktprijs kan, maar is vrij uitzonderlijk en enkel bij uitspraak door vrederechter. Wordt meestal gebruik na ingrijpende renovatie, maar zou hier ook van toepassing kunnen zijn.

En het is natuurlijk de prijs na wettelijke indexatie die zal vergeleken worden met de marktprijs.
[/quote

Duidelijk! Al zullen ze dan toch eerst een EPC moeten opmaken etc. want dit is er nu niet.
Ik ben hier al pak wijzer geworden, jammer dat eigenaar en imo zulke blaasjes vertellen.

KJ86

#10 , 25 mar 2026 16:42

Als de eigenaar meerdere appartementen bezit in hetzelfde gebouw mag die ook onder de federale wetgeving op eender welk moment opzeggen voor verbouwingen.

Thomas_AA

#11 , 25 mar 2026 19:43

Als de eigenaar meerdere appartementen bezit in hetzelfde gebouw mag die ook onder de federale wetgeving op eender welk moment opzeggen voor verbouwingen.
Klopt, en is ergens ook logisch want anders kan je een appartementsblok nooit grondig verbouwen. Je kan moeilijk delen jaren laten leegstaan.

Maar in dit geval is dat enkel een mogelijkheid voor de nieuwe eigenaar. Iedereen nu opzeggen om die reden kan niet.

TomGoormans
Topic Starter

#12 , 25 mar 2026 21:03

Klopt, en is ergens ook logisch want anders kan je een appartementsblok nooit grondig verbouwen. Je kan moeilijk delen jaren laten leegstaan.

Maar in dit geval is dat enkel een mogelijkheid voor de nieuwe eigenaar. Iedereen nu opzeggen om die reden kan niet.
Toch even wat verduidelijken.

Het betreft 1 pand met 1 appartement en beneden een winkelpand. Dus geen grote blok ofzo.

Terug naar “Huren”