Dringend - vroegtijdig verlaten huurwoning - niet betalen

wilf
Topic Starter

Dringend - vroegtijdig verlaten huurwoning - niet betalen

#1 , 10 mar 2010 18:03

Hallo, Ik verhuur mijn woning met een contract van korte duur van 1 jaar dat verloopt op 30 juni 2010. Ikzelf heb de huurder aangetekend laten weten mits vooropzeg van 6 maanden dat zij de huur niet kan verlengen daar ikzelf mijn woning definitief zal betrekken vanaf 1 juli 2010.Gisteren, 09/03/10, word ik bericht door de huurder dat zij de huur niet meer kan betalen en dus deze maand niet meer betaalt en dan ook de woning deze maand nog zal verlaten.Enkele weken geleden had zij mij nog de vraag gesteld indien zij vroeger iets anders zou vinden of zij dan ook vroeger de woning mocht verlaten zonder schadevergoeding te moeten betalen. Ik heb daar mondeling in toegestemd dat zij vanaf 1 mei, zijnde 2 maanden voor verlopen huurcontract, de woning mocht verlaten zonder schadevergoeding. De reden hiervoor is dat dit mij persoonlijk ook goed uitkomt. Sinds het bericht van gisteren worden dit nu plots 4 maanden ipv 2 maanden.Ik heb haar dan ook gezegd dat ik al" een mooie geste" deed door haar 2 maanden vroeger te laten gaan. Zij zou binnen anderhalve week verhuizen.Ik meen dat ik op dit moment nog niet te veel kan ondernemen en dat het nog te vroeg is om naar de vrederechter te stappen. Ik wil gewoon nog de huur voor de maanden maart en april, daar neem ik genoegen mee.Hoe moet ik verder? Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 mar 2010 18:44

Aangezien het gaat om een contract van bepaalde duur is een opzeg wegens eigen bewoning in se niet toegelaten tenzij u in het contract zelf specifiek heeft staan dat het contract van bepaalde duur mits een opzeg van zes maanden kan voor eigen bewoning.

art 3 §6
§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
art 3 §2
§ 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken
Huurder en verhuurder kunnen natuurlijk altijd een onderling akkoord sluiten. Het is dan wel altijd, altijd aangeraden dat een dergelijk akkoord op papier wordt geplaatst zodat beide partijen verhaal hebben.

In uw geval zou ik vandaag nog een schriftelijke ingebrekestelling opmaken en morgen aangetekend verzenden naar de huurder dat dit niet de afspraak was die werd gemaakt met betrekking tot het voortijdig beëindigen van de huur. Dat u de huurder eraan houdt de afspraken na te komen omdat u anders verplicht zal zijn het vredegerecht in te schakelen. Dat u van hem binnen de 10 dagen na kennisname van dit schrijven antwoord verwacht omdat u anders effectief verplicht zal zijn middels een verzoekschrift 1344bis/ev Ger.W. alle nodige stappen te ondernemen om uw rechten te beschermen.

j.demoor

#3 , 12 mar 2010 11:01

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar...Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

‘Ikzelf heb de huurder aangetekend laten weten mits vooropzeg van 6 maanden dat zij de huur niet kan verlengen’ voldoet aan voornoemde opzegvereiste.

Mits inachtneming van de gedane toegeving is de huurder huurplichtig tot het verstrijken van de overeenkomst op 30 juni 2010.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”