Huur index

brigske
Topic Starter

Huur index

#1 , 08 mar 2010 14:58

IK verhuur een huis sedert 15 juni 2004 voor 397.00 euro per maand, ik heb nog nooit geindexeerd, nu zou ik de huur willen indexeren, wie kan er mij zeggen hoeveel ik mag vragen en vanaf wanneer. Het contrakt werd getekend op 5 april 2004

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 08 mar 2010 15:45

IK verhuur een huis sedert 15 juni 2004 voor 397.00 euro per maand, ik heb nog nooit geindexeerd, nu zou ik de huur willen indexeren, wie kan er mij zeggen hoeveel ik mag vragen en vanaf wanneer. Het contrakt werd getekend op 5 april 2004
Deze site zal je goed van pas komen.

bosprocureur

#3 , 08 mar 2010 18:19

Een klein probleempje is wel dat het contract niet op de eerste van de maand vervalt.

Nu mag je op elk ogenblik de nieuwe index (van 2009!) toepassen, en 443,32€ per maand aanrekenen.

Ik zou de berekening maken als volgt : voor de lopende maand maart + de drie vorige maanden 4 x 46,32 = 185,28 € (slik). Vanaf 15 april dan gewoon 443,32 € per maand tot de volgende indexatie in juni 2010.

Misschien toch maar overwegen om de indexatie even uit te stellen tot juni 2010? Je "verliest" 2 keer 43,32 €, maar je bespaart jezelf een heleboel uitleg als je nu indexeert, en binnen een paar maand nog eens .

Reclame

j.demoor

#4 , 10 mar 2010 11:08

“...De aangepaste huurprijs mag niet hoger zijn dan...:basishuurprijs vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer. De basishuurprijs is de huurprijs die volgt uit de overeenkomst...Het nieuwe indexcijfer is het (gezondheids)indexcijfer...van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst. Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer...van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens welke de overeenkomst is afgesloten.“(art.1728bis B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Basishuurprijs = 397,00 euro
Het nieuwe indexcijfer=gezondheidsindex mei 2009= 110,96
Het aanvangsindexcijfer=gezondheidsindex maart 2004 = 99,37
De geïndexeerde huur vanaf 15 juni 2009=€ 397,00 x 110,96/99,37 = 443,30 euro.
De indexcijfers vindt u op:
http://economie.fgov.be/nl/statistieken ... /index.jsp

“Art.6...Deze aanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot DRIE maanden voorafgaand aan die van het verzoek.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bosprocureur

#5 , 10 mar 2010 11:55

[quote="j.demoor
Basishuurprijs = 397,00 euro
Het nieuwe indexcijfer=gezondheidsindex mei 2009= 110,96
Het aanvangsindexcijfer=gezondheidsindex maart 2004 = 99,37
De geïndexeerde huur vanaf 15 juni 2009=€ 397,00 x 110,96/99,37 = 443,30 euro.
De indexcijfers vindt u op:
http://economie.fgov.be/nl/statistieken ... /index.jsp

[/quote]

Op dezelfde site heb ik de berekening gemaakt, en ik kreeg 443,32 als resultaat. Die 0,02 € verschil zijn wellicht het gevolg van een verschillend referentiejaar van de indexen. Vraagje, misschien voor mierenneukers, maar toch : welk cijfer geniet hier voorrang ?
Laatst gewijzigd door bosprocureur op 10 mar 2010 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

bosprocureur

#6 , 10 mar 2010 12:01

[quote="j.demoor
“Art.6...Deze aanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot DRIE maanden voorafgaand aan die van het verzoek.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).[/quote]

Toegepast op dit voorbeeld meen ik dat de indexatie mag aangerekend worden vanaf de huur van november 2009, indien het verzoek nog voor 15 maart 2010 bij de huurder aankomt. Dus dat de meerprijs ingevolge indexatie mag bijgevraagd worden voor vier maanden. Kan u dat bevestigen ?

Nog iets dat voor de nodige animo kan zorgen : ik meen dat strikt genomen de eerstvolgende indexatie reeds kan gelden vanaf 15 juni 2010. Wat is hier de juiste interpretatie ?
Alvast bedankt.

Vandebos

#7 , 10 mar 2010 13:32

de wetgeving geeft je de keuze te indexeren wanneer je wenst met een aantal beperkingen:

- het contract moet minstens 12 maanden lopende zijn.
- je kan maar 1 maal elke 12 maanden indexeren.
- bij de indexatie dien je rekening te houden met de indexcijfers geldig voor de maand waarin het contract verjaart.
Art. 6. Indexatie.
(Indien zulks niet uitdrukkelijk is uitgesloten en op voorwaarde dat de huurovereenkomst bij geschrift is gesloten, is de aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud eenmaal per huurjaar, verschuldigd op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst, volgens de regels bepaald bij artikel 1728bis van het Burgerlijk Wetboek.) <W>
Deze aanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot drie maanden voorafgaand aan die van het verzoek.
Art. 1728bis. _ <Ingevoegd> § 1. Indien een aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud is bedongen, is deze slechts één maal per huurjaar toegelaten en ten vroegste op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst. Deze aanpassing geschiedt op basis van de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen.
De aangepaste huurprijs mag niet hoger zijn dan het bedrag verkregen door toepassing van de hiernavolgende formule : basishuurprijs vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer.
De basishuurprijs is de huurprijs die volgt uit de overeenkomst of uit een vonnis met uitsluiting van alle kosten en lasten uitdrukkelijk door de huurovereenkomst ten laste van de huurder gelegd.
(Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer daartoe berekend en benoemd, van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.) <W>
(Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens welke de overeenkomst is afgesloten.) <KB>
Voor de overeenkomsten afgesloten vanaf 1 februari 1994, is het aanvangsindexcijfer echter het indexcijfer daartoe berekend en benoemd van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens welke de overeenkomst is afgesloten.
§ 2. Contractuele bepalingen welker uitvoering verder gaat dan de aanpassing waarin dit artikel voorziet, kunnen tot die aanpassing ingekort worden.
§ 3. (...) <W>
in dit geval lijkt het me raadzaam te wachten met de indexaanpassing tot juni 2010.

Terug naar “Huren”