vraagjes bij contractbreuk

kristelvdb
Topic Starter

vraagjes bij contractbreuk

#1 , 05 mar 2010 22:39

Hallo,

Ik had even wat vraagjes.

Ik heb mijn huurcontract van 3 jaar opgezegd in het laatste jaar. Ik huur deze woning via een makelaar.

1.mag de makelaar mij een commisie aanrekenen gelijk aan huur + btw wegens contractbreuk? (dit is dan 2x commisiegeld nl bij aanvang en vertrek)

2. moet ik de huur verder blijven betalen zolang er geen nieuwe huurder is?

3. onze woning staat te huur enkel in zijn kantoor en op zijn site, mag ik de woning zelf te huur zetten op het internet ?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 06 mar 2010 01:25

Wat voor soort contract is het ? Heb je het misschien te vroeg opgezegd ? Je spreekt nl. van contractbreuk, wat me doet vermoeden dat je het te vroeg heb opgezegd en je idd. ev. een schadevergoeding schuldig bent.

Je spreekt verder van commissiegeld, wat sedert enige tijd wettellijk verboden is aan de huurder door te rekenen.

Voorzover je toestemming hebt om zelf nr. een andere huurder te zoeken mag je wel zelf nr. een andere huurder zoeken, maar de verhuurder/makelaar moet wel zijn goedkeuring geven en beslist uiteindellijk zelf of de door jou aangebrachte huurder in aanmerking komt.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#3 , 06 mar 2010 11:04

Hallo,

Ik had even wat vraagjes.

Ik heb mijn huurcontract van 3 jaar opgezegd in het laatste jaar. Ik huur deze woning via een makelaar.

1.mag de makelaar mij een commisie aanrekenen gelijk aan huur + btw wegens contractbreuk? (dit is dan 2x commisiegeld nl bij aanvang en vertrek)

2. moet ik de huur verder blijven betalen zolang er geen nieuwe huurder is?

3. onze woning staat te huur enkel in zijn kantoor en op zijn site, mag ik de woning zelf te huur zetten op het internet ?

alvast bedankt
1)Lees nauwkeurig uw huurcontract na en kijk of er een clausule instaat waarbij u het immokantoor bij opzeg van uwentwege machtigt het opnieuw te verhuren en u de kosten hiervan aan te rekenen.

2) Ja, een contract van bepaalde kan niet zomaar opgezegd worden, de bedoeling ervan is immers zowel huurder als verhuurder te garanderen dat het pand gedurende de gehele periode verhuurd is. Slechts wanneer er specifieke opzegvoorwaarden in het contract staan die expliciet verwijzen naar opzeg van een contract van bepaalde duur kunnen deze toegepast worden. De bij wet vastgelegde opzegclausules zijn enkel geldig voor 3-6-9 contracten.
weerom, lees uw contract nauwgezet na.

3) dit is een catch 22, als u het immokantoor schriftelijk wijst op zijn gebrekkige reclame stemt u impliciet in met de verhuuropdracht aan het kantoor, doet u dit niet dan kan het effectief nog lang te huur staan en blijft u betalen. Lees het contract na wat betreft 1 en baseer daarop uw antwoord.

Nog vragen? Shoot.

Reclame

kristelvdb
Topic Starter

#4 , 06 mar 2010 20:49

hallo ,

het betreft een contract van 3 jaar, toen we wisten dat we hier uit gingen hebben we de makelaar gebeld om dit te melden en wat er moest gebeuren

er staat idd een clausule in dat ik rekening moet houden met dat het ereloon van de makelaar (die die overeenkomst heeft bemiddeld) dient vergoed te worden voor de wederverhuring door de vertrekkende huurder.

ik weet dat commisiegeld vragen niet meer mag aan de huurder maar volgens dit contract dus wel? wat geldt er dan de nieuwe huurwet of dit contract?

toen ik de makelaar hierover aansprak zei hij dat er nieuwe wet is die zegt dat wij nu opdraaien voor de kosten in plaats van de verhuurder :shock:

hoe zit dat met de registratie die al dan niet gebeurd is ? heeft dit een invloed op dit contract?

groetjes

JohnD

#5 , 06 mar 2010 21:57

Er staat idd een clausule in dat ik rekening moet houden met dat het ereloon van de makelaar (die die overeenkomst heeft bemiddeld) dient vergoed te worden voor de wederverhuring door de vertrekkende huurder.
Je kan de wettellijkheid van die clausule betwisten voor de vrederechter.
ik weet dat commisiegeld vragen niet meer mag aan de huurder maar volgens dit contract dus wel? wat geldt er dan de nieuwe huurwet of dit contract?
Je zegt het zelf nu mag het niet meer, maar vroeger nog wel. Het werd door vrederechters vroeger ook al dikwijls niet toegelaten.
toen ik de makelaar hierover aansprak zei hij dat er nieuwe wet is die zegt dat wij nu opdraaien voor de kosten in plaats van de verhuurder :shock:
Een makelaar die niet goed genoeg weet dat hij dit meer mag doorrekenen moet nog geboren worden. Wat hij jou wijsmaakt is iets anders. Wat niet wil zeggen dat je je kontrakt van 3 jaar mag opzeggen natuurlijk.

Registratie van je huurcontract op het moment dat je het ondertekende was volgens de specificaties van het contract.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#6 , 07 mar 2010 06:26

Registratie van het huurcontract dient vanaf 01/07 te gebeuren door de verhuurder. Bij een contract van bepaalde duur levert niet registratie echter geen voordelen op.

sinds 06/09 is er art 5ter opgenomen in de huurwetgeving voor hoofdbewoning:
Art. 5ter. [1 Wordt voor niet geschreven gehouden, elk beding dat de kosten voor de bemiddeling door een derde voor de verhuring van het onroerend goed ten laste legt van de huurder, tenzij de huurder de opdrachtgever is van de bemiddelingsopdracht.]
Vandaar ook de vorige vraag of u ergens specifiek de opdracht aan het immokantoor hebt gegeven om het pand opnieuw te verhuren.

kristelvdb
Topic Starter

#7 , 07 mar 2010 12:08

hoi ,

ik denk dat wij de opdracht gegeven hebben doordat we zelf gebeld hadden, had mij mss beter eerst eens geinformeerd :cry:

bedankt allebei voor jullie antwoorden , jullie hebben mij een pak wijzer gemaakt !

JohnD

#8 , 07 mar 2010 22:56

hoi ,

ik denk dat wij de opdracht gegeven hebben doordat we zelf gebeld hadden, had mij mss beter eerst eens geinformeerd :cry:

bedankt allebei voor jullie antwoorden , jullie hebben mij een pak wijzer gemaakt !
Kijk, als die opdracht niet schriftelijk gegeven is heeft het immokantoor geen bewijs dat u die opdracht gegeven heeft. Doe met dit gegeven wat u het best lijkt. In de relaties met immoantoren is mijn en vele anderen hier op het forum hun ervaring: eerlijk duurt het minst lang.

Terug naar “Huren”