Hallo,
Ik had even wat vraagjes.
Ik heb mijn huurcontract van 3 jaar opgezegd in het laatste jaar. Ik huur deze woning via een makelaar.
1.mag de makelaar mij een commisie aanrekenen gelijk aan huur + btw wegens contractbreuk? (dit is dan 2x commisiegeld nl bij aanvang en vertrek)
2. moet ik de huur verder blijven betalen zolang er geen nieuwe huurder is?
3. onze woning staat te huur enkel in zijn kantoor en op zijn site, mag ik de woning zelf te huur zetten op het internet ?
alvast bedankt
1)Lees nauwkeurig uw huurcontract na en kijk of er een clausule instaat waarbij u het immokantoor bij opzeg van uwentwege machtigt het opnieuw te verhuren en u de kosten hiervan aan te rekenen.
2) Ja, een contract van bepaalde kan niet zomaar opgezegd worden, de bedoeling ervan is immers zowel huurder als verhuurder te garanderen dat het pand gedurende de gehele periode verhuurd is. Slechts wanneer er specifieke opzegvoorwaarden in het contract staan die expliciet verwijzen naar opzeg van een contract van bepaalde duur kunnen deze toegepast worden. De bij wet vastgelegde opzegclausules zijn enkel geldig voor 3-6-9 contracten.
weerom, lees uw contract nauwgezet na.
3) dit is een catch 22, als u het immokantoor schriftelijk wijst op zijn gebrekkige reclame stemt u impliciet in met de verhuuropdracht aan het kantoor, doet u dit niet dan kan het effectief nog lang te huur staan en blijft u betalen. Lees het contract na wat betreft 1 en baseer daarop uw antwoord.
Nog vragen? Shoot.