Verhuurder wil ondertekend contact niet aan huurder geven

AdrianII
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuurder wil ondertekend contact niet aan huurder geven

#1 , 13 jun 2025 21:20

Ik heb een zeer merkwaardig probleem.
Ik heb een huurcontract ondertekend, samen met een partner. De verhuurster is iemand nogal eigenzinnig en eigenwijs is. Ze stond erop dat de borg bij haar bank werd geregeld, en dat we na de ondertekening van het huurcontract gelijk naar de bank zouden gaan om de waarborg te regelen, en dat we pas daarna het contract in handen zouden krijgen (dit was vandaag).
We hebben afgesproken dat de waarborg op naam van een van de huurders, mijn partner zou komen, dus dat mijn partner mee zou gaan naar de bank.
Bij de bank aangekomen bleek dat de waarborg perse op beide namen van de huurders moet komen, en aangezien ikzelf niet aanwezig was zijn mijn partner en de verhuurster dus weer onverricht ter zake naar huis gekeerd.

Ik weet dat de huurders mogen bepalen waar de waarborg wordt geplaatst. Ik meen ook te weten dat het geen probleem is als een waarborg op de naam van een van de huurders staat als in het contract is aangegeven dat de huurders beiden hoofdelijk en ondeelbaar aansprakelijk zijn.

Ik zit nu met de situatie dat ik geen contract in handen heb, door een koppige huurder en een bank met zijn eigen regels. De verhuurster heeft in het bijzijn van de bankbediende nog gesuggereerd dat de bank de kopie van mijn identiteitskaart die zij heeft maar moest gebruiken om de rekening te openen en de waarborg ook op mijn naam te registeren, en toen dat werd geweigerd nadien nog gesuggereerd, waar de bankbediende bij was, dat de waarborg dan maar direct op haar rekening gestort zou moeten worden (mijn partner natuurlijk geadviseerd door de bankbediende om daar niet aan mee te werken).

De verhuurder heeft ook consistent mijn initieel aanbod om de waaarborg bij E-Depo of bij Korfine te regelen van de hand gewezen.

Zonder huurcontract kan ik ook geen waarborg zelf regelen.
Wat kan ik hier aan doen? Ik zit te denken dat het eigenlijk beter zou zijn om maar van het contract af te komen, gezien het gedrag van de verhuurster. Ik heb ook nog een optie om een andere woning te huren, maar dat kan ik niet al te lang rekken, en ik kan daar niet tekenen zolang het contract bij de eigenwijze verhuurster bestaat.

Deze situatie is zo uitzonderlijk, en idioot, dat ik natuurlijk nergens info kan vinden over wat mijn rechten zijn als als een verhuurder het contract niet overhandigd. Zij kan het verscheuren, ik kan ondertussen niks.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jun 2025 18:16

Stuur haar misschien een AS?
Iemand die kan tussenkomen.... Uiteraard had u uw exemplaar moeten krijgen...

KJ86

#3 , 26 jun 2025 23:36

Zoals TS beschrijft, heeft hij een contract afgesloten onder opschortende voorwaarde van het plaatsen van een waarborg bij een bank gekozen door de verhuurder. Het is een van de mogelijkheden die voorzien wordt in de Vlaamse wetgeving die van dwingend recht is, de andere mogelijkheden contractueel uitsluiten is misschien wel wat dubieus maar onder het moto van controle op de financiële draagkracht niet onoverkomelijk. Als de huurder onvoldoende middelen heeft om een waarborg te vestigen dan hoort die niet op de private huurmarkt en moet die een alternatieve vorm van huisvesting zoeken. Solvabiliteit controleren is ter bescherming van de huurder en wordt toch algemeen aanvaard in onze contreien.

Je moet er ook rekening mee houden dat de solvabele huurder (die met de waarborg) simpelweg uit het contract kan stappen en de niet solvabele (die zonder waarborg) achterlaten in het pand.

Ik denk dat de verhuurder wel snel akkoord zal gaan als je uw wens om het contract te verbreken uitspreekt.

Reclame

Terug naar “Huren”