Geluidsoverlast buren

Karel Vandermeersch
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Geluidsoverlast buren

#1 , 04 jun 2025 06:33

Mijn buren kochten drie jaar geleden de woning naast mij en zijn sinds vijf weken non-stop bezig met verbouwingen gezien er hen een leegstand taks van 30.000€ boven het hoofd hangt. Gedurende die drie jaar zijn ze af en toe eens iets komen doen.

Van 6u30,7u-18u zijn het aannemers en van 19u-22u zijn het de buren zelf. Gezien de heel dunne muren zijn de geluiden van schuren, boren, kloppen met hamers, afbreken,... heel erg hoorbaar in die mate zelfs dat de trillingen en het geluid ervan nog worden versterkt en een boek lezen, naar muziek luisteren enzovoort onmogelijk zijn. Oordopjes helpen ook niet echt. Eens vroeg gaan slapen is ook geen optie. Hout komen zagen in de tuin om 21u30, kloppen op de muren om 21u55,...

Er is ook niets van communicatie waardoor ik soms letterlijk 's ochtends uit bed wordt geboord, geklopt, geschuurd,...

Gisteren waren ze weer eens bezig na 22u en sms verzonden met ludieke boodschap dat het nieuws van 22u net gedaan was. Dan hoor je de buurvrouw zeggen tegen haar vriend: mag ik nog luid praten en begint ze even nadien te zingen.

Moet ik dit nu gewoon nog anderhalve maand ondergaan want zolang zouden de werken nog duren of kan ik hier toch iets aan doen?

Andere buren zijn het ook kotsbeu en overwegen zelfs naar de politie te stappen en mijn advocaat zei dat ik vermindering van huur kan vragen gezien mijn eigenaar perfect op de hoogte is van de dunne muren en mijn recht op rustig huurgenot dagelijks geschonden wordt. Ik betaal momenteel huur voor een woning waar ik pas na 22u op mijn gemak kan zitten.

Freec

#2 , 04 jun 2025 08:11

Wat is de vraag? Je hebt al een advokaat die advies geeft... huurvermindering omdat je dunne muren hebt

Karel Vandermeersch
Topic Starter

#3 , 04 jun 2025 08:37

Ondertussen contact opgenomen met de politie. Ik heb het recht om te gaan slapen om 22u zonder dat ik wakker gemaakt word of het mij belet wordt om te gaan slapen door lawaai van de buren en ook recht op nachtrust vanaf 22u.

Anders is het wijkagent, politie bellen na 22u, advocaat vredegerecht,...

Reclame

Franciscus

#4 , 04 jun 2025 11:18

Als dat een ander huis is wat heeft uw verhuurder daar mee te maken.
Van welk bouwjaar is uw huis en dat van de buren?
Overlast kan op elk uur van de dag zijn.
Er zijn verschillende wetgevingen die van toepassing kunnen zijn.

Karel Vandermeersch
Topic Starter

#5 , 04 jun 2025 15:59

Mijn verhuurder was eigenaar van het huis hiernaast. Is een woning die op rare manier in twee is gesplitst met dunne muren zonder enige isolatie.De buren gingen oorspronkelijk ook het mijne kopen maar is uitgesteld vanwege te weinig financiële middelen. Denk dat huis in de jaren 50 is gebouwd.

Voorbeeld: nu is er een schrijnwerker bezig waardoor er gisteren nog muren aan het schuren waren en opruimen met veel lawaai. Maar i.p.v. om 18u30 te komen stuiken ze toe 20u30-21u00 en doen ze dan maar lekker door. Zo al 5 weken, ook in de weekends.

Niets van communicatie, geen overleg, gewoon door doen om leegstand boete van 30.000€ te vermijden, het drie jaar laten aanslepen en dan moet gans de buurt maar meeleven met hen. Ocharme.

Franciscus

#6 , 04 jun 2025 17:56

Huis dat gesplitst werd --- uit wat bestaan die tussenmuren?
1 1/2 bakstenen?
Heeft gemeente ooit toestemming gegeven om te splitsen?
Staat dat in het kadaster als twee woningen?
Wat zegt / zei uw notaris ???

Of zijn dat woningen zoals op de Lakborslei in Deurne ... laatste stuk tegen de Ter Heydelaan aan de Frans Messingsstraat???

Karel Vandermeersch
Topic Starter

#7 , 04 jun 2025 20:46

Tussenmuren zijn 2 rijen bakstenen, soms enkel gyprocplaten.

Ik huur de woning.

Geen flauw idee betreffende al dan niet toestemming gemeente om de woning te splitsen.

Afbeelding in bijlage is mijn huurwoning A407t, die naast mij A407s. Bizar is dat ik ook een stuk van de boven heb van de A407s. En dat het stukje in het blauw omcirkelt eigenlijk bij mijn huurwoning hoort terwijl de buren zeggen dat het van hen is.

Afbeelding kadaster staat hier. https://ibb.co/kkFm9Zn

Franciscus

#8 , 04 jun 2025 21:16

Als u daar via een deur in kan dan is het van u .
Is dat de plaats waar er enkel een gyproc wand staat?

Ga eens langs gemeente om de plannen te bekijken.
Als het Antwerpen is ==Felixarchief.

En wat staat er als beschrijving in uw huurcontract?

Karel Vandermeersch
Topic Starter

#9 , 04 jun 2025 22:14

Er is daar een deur maar daar staat nu gyproc voor en het staat niet in mijn huurcontract.

Franciscus

#10 , 05 jun 2025 12:19

Dan hebt u het niet gehuurd.
Wist u dat toen u het huurcontract tekende?

Een deur en gyproc zal niet voldoende geluidsdicht zijn.

U hebt recht een normaal gebruik van het gehuurde pand.
Maar eigenaar heeft ook recht om binnen de termijn zijn andere eigendommen aan te passen.

Nachtlawaai wordt voor de vrederechter beschouwd tussen 6 en 22 uur.
Er zijn andere wetgevingen die andere uren aangeven voor overlast of lawaai.
Overlast kan op eender welk uur zijn en kan dus door politie op eender welk tijdstip worden vastgesteld.
Politie kan dan opleggen dat overlast stopt maar wat wil niet zeggen dat het werk dient stilgelegd te worden.

Dat u pratende buren hoort wil dat ook wel zeggen dat er een structureel probleem is.

Karel Vandermeersch
Topic Starter

#11 , 06 jun 2025 06:30

Staat er ergens iets in de Wet over het toegestane aantal decibels want gezien de dunne muren zijn de geluiden van die werken soms oorverdovend. Dat is gelijk naast een ambulance met een loeiende sirene staan. En dat geluid is ook overal even hard.

En gezien de werken nog gaan duren tot eind juli en al bezig zijn van begin mei betaal ik dus drie maand huur voor een woning waar ik enkel rust heb tussen 22u en 9u30-7u.

lukasi

#12 , 06 jun 2025 08:32

misschien HET moment om het geluidsoverlast aan te kaarten en aan te dringen op een betere geluidsisolatie?
Niets belet je om je steentje hier in bij te dragen.

Dat de buren de eerste 3 jaar niets hebben gedaan en nu bezig zijn met de verbouwing is niet aan de orde

Een leegstand taks van 30.000€ ??? Is ongeloofwaardig. Het tarief wordt berekend op het kadastraal inkomen en hiervan een belastingpercentage dat voor de eerste schijf waarbij het KI zit tussen de 0-15.000 € op 150% boete zou komen te staan. Een KI van meer dan 75.000€ was iets van een 75% . Cijfers na te zien.

Werken , verbouwingswerken brengen geluiden mee. Aannemers kan je niet verplichten om te werken tussen 9.00 en 16.00 . Vanaf 7.00 tot 22.00 zal er weinig positief gevolg worden gegeven aan een klacht.

Huurvermindering vragen ? Zoek je een advocaat die je geen fabeltjes verteld. Verhuurder is niet verantwoordelijk voor derden.

Wat wel efficiënter gaat zijn?
Je verhuurder aanmanen om het geluidsprobleem grondiger aan te pakken met doeltreffende isolatie. Zeker als de scheidingswanden bestaan uit een gyprocplaatje of een dunne muur.

bullgod

#13 , 06 jun 2025 10:25

kan een huurhuis dat van de buren gescheiden is door slechts een gyprocplaat in overeenstemming zijn met de reglementering op bij voorbeeld de brandveiligheid?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Karel Vandermeersch
Topic Starter

#14 , 06 jun 2025 15:41

misschien HET moment om het geluidsoverlast aan te kaarten en aan te dringen op een betere geluidsisolatie?
Niets belet je om je steentje hier in bij te dragen.

Dat de buren de eerste 3 jaar niets hebben gedaan en nu bezig zijn met de verbouwing is niet aan de orde

Een leegstand taks van 30.000€ ??? Is ongeloofwaardig. Het tarief wordt berekend op het kadastraal inkomen en hiervan een belastingpercentage dat voor de eerste schijf waarbij het KI zit tussen de 0-15.000 € op 150% boete zou komen te staan. Een KI van meer dan 75.000€ was iets van een 75% . Cijfers na te zien.

Werken , verbouwingswerken brengen geluiden mee. Aannemers kan je niet verplichten om te werken tussen 9.00 en 16.00 . Vanaf 7.00 tot 22.00 zal er weinig positief gevolg worden gegeven aan een klacht.

Huurvermindering vragen ? Zoek je een advocaat die je geen fabeltjes verteld. Verhuurder is niet verantwoordelijk voor derden.

Wat wel efficiënter gaat zijn?
Je verhuurder aanmanen om het geluidsprobleem grondiger aan te pakken met doeltreffende isolatie. Zeker als de scheidingswanden bestaan uit een gyprocplaatje of een dunne muur.
Bedankt voor je reactie.

Ik ga verhuizen. Ik ben hier sowieso van in het begin in de zak gezet gezien de verhuurder erop rekende dat de buren mijn huurwoning 2.5 jaren geleden gingen kopen en hij er vanaf was. Ik heb nu al ondervonden dat er met die geburen niet te praten valt, laat staan dat ik ga afwachten tot die mijn verhuurders worden. 't Zijn blijkbaar de enigste 2 Vlamingen die nog nooit hebben gehoord van recht op nachtrust en enkel lawaai maken tussen 7-22u. En gezien de burin fier is dat ze roept op haar kinderen en zij tegen haar en ze haar waar ze nu woont tot 2 huizen verder kunnen horen weet het kleinste kind dat er hier nooit nog rust zal zijn.

De buren en de verhuurder kunnen er dan hun plan mee trekken.

Ook aan de anderen bedankt voor de reacties.

Franciscus

#15 , 06 jun 2025 19:20

Lees uw huurcontract goed Voor of na 2019. Federaal (wet) of Vlaams (decreet)?
Type van contract en wanneer kan u zonder vergoeding beëindigen .
Lees alles goed na en stuur dan pas uw AS en een gewone brief aan verhuurder.
Zorg wel dat u al iets anders hebt.
Voor 2019
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Na 2019
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Terug naar “Huren”