Verhuurder eist een boete van 2 maanden, klopt dit?

uchiha_itachi
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuurder eist een boete van 2 maanden, klopt dit?

#1 , 28 mei 2025 13:09

Allen,

In februari 2025 heeft mijn verhuurder laten weten dat mijn huurcontract van 2 jaar, dat afloopt op 1 oktober 2025, niet verlengd zal worden. Hij gaf aan dat de opzegperiode start op 1 juli. Ik zou echter graag zelf de woning willen verlaten op 1 augustus. De verhuurder beweert dat ik het volledige contract moet uitzitten, tenzij ik een boete betaal van 2 maanden huur, wat volgens hem in het contract staat en door mij is ondertekend. Ik vraag me af of dit juridisch wel klopt, aangezien ik dacht dat je als huurder in het tweede jaar zonder boete mag opzeggen, mits je de opzegtermijn respecteert.

Alvast bedankt!

Groet,
Anass

Thomas_AA

#2 , 28 mei 2025 13:31

Als u zelf opzegt in het tweede jaar van een contract van 2 jaar, zou u normaal een opzegtermijn van 3 maanden en opzegvergoeding van 1 maand moeten respecteren (noem het a.u.b. geen boete).

Echter gaat het in dit geval om een tegenopzeg. Bij opzeg door de verhuurder kan de huurder tegenopzeg geven zonder vergoeding en een opzegtermijn van 1 maand.

Dit staat echter alleen in alle teksten bij de opzeg door de verhuurder in een contract van lange duur. Er is niet expliciet vermeld of dit ook geldt bij opzeg voor einde van een contract van korte duur. Als iemand daar uitsluitsel over kan geven?

Reclame

Thomas Morus

#4 , 28 mei 2025 14:32

De huurder zal 1 maand vergoeding moeten betalen. Verhuurder kan geen 2 maanden eisen.
Huurder kan geen gratis tegenopzeg doen aangezien verhuurder contract laat lopen tot op vervaldag.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Lanox

#5 , 28 mei 2025 14:35

Op het internet zijn er verschillende, niet-juridische, bronnen te vinden die stellen dat er geen tegenopzeg gegeven kan worden bij een contract van korte duur.
https://www.verhelstvastgoed.be/nieuws/ ... te%20duur.
https://www.mijntipsenadvies.be/2024-04 ... omainId=67

uchiha_itachi
Topic Starter

#6 , 28 mei 2025 15:07

De huurder zal 1 maand vergoeding moeten betalen. Verhuurder kan geen 2 maanden eisen.
Huurder kan geen gratis tegenopzeg doen aangezien verhuurder contract laat lopen tot op vervaldag.
Hartstikke bedankt voor je antwoord. Bedoelt u dat ik 1 maand vergoeding dien te betalen en vervolgens per 1 augustus weg mag? Of moet ik ook drie maanden opzegtermijn hanteren, wat betekent dat ik als ik nu opzeg, ik per september eruit kan?

Thomas Morus

#8 , 28 mei 2025 15:53

Hartstikke bedankt voor je antwoord. Bedoelt u dat ik 1 maand vergoeding dien te betalen en vervolgens per 1 augustus weg mag? Of moet ik ook drie maanden opzegtermijn hanteren, wat betekent dat ik als ik nu opzeg, ik per september eruit kan?
3 maanden opzeg + 1 maand vergoeding
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_AA

#9 , 28 mei 2025 19:14

3 maanden opzeg + 1 maand vergoeding
In uw geval komt dat op hetzelfde neer dan blijven tot 1 oktober. En dan heeft u het appartement nog een maand langer ter beschikking.

Terug naar “Huren”