Ik en mijn partner huren een huis. Wij hebben in mei 2023 mijn schoonbroer binnen genomen in onze gastenkamer nadat hij heeft gelogen over financieel, emotioneel en fysiek misbruik door zijn oudere broer. Waar hij destijds bij woonde. Later is gebleken dat het allemaal leugens waren en dat hij het probleem was.
Omdat het op donderdagavond is gevraagd en vrijdagochtend stond hij aan onze deur is er geen contract opgesteld voor zijn huur, er zijn wel mondelinge overeenkomsten gemaakt en de huisbaas en immokantoor zijn destijds op de hoogte gebracht.
Nu is hij eind januarie verhuisd zonder ons hiervan op de hoogte te brengen. Hij ging normaal 3 dagen overnachten bij zijn moeder en hij is daar ineens blijven wonen. Hij heeft tot nu toe geen verhuis van zijn spullen geregeld.
Wij krijgen elke week de belofte dat hij zijn achtergelaten materiaal komt halen maar hij komt nooit af.
Hij is 2 keer langs geweest sinds hij is verhuisd. 1ste keer voor enkel zijn computer op te halen, 2de keer voor kledij en een boormachine. We waren meer bezig met hem een afbetalingsplan te laten tekenen dan zijn spullen. Voornamelijk omdat hij 9 maanden achterstond op de huur en bijkomende kosten. De eerste keer negeerde hij de documenten. De tweede keer moest hij tekenen van zijn moeder en was het plots het juiste ding om te doen.
Hij is momenteel bezig met dit af te betalen maar niet naar de afspraken en we moeten er elke maand achter zitten. We moeten regelmatig ook de schoonmoeder contacteren zodat zij hem kan forceren om te betalen.
Hij weigert nog steeds de huissleutel terug te geven zolang zijn rommel hier ligt. Maar hij doet ook geen moeite om iets te komen halen.
Ik heb hem laten schrappen van het adres vanaf het kon. Wettelijk woont hij hier niet meer sinds februari.
Zowel ik als mijn partner slapen beter sinds hij is vertrokken. De schoonbroer heeft mij meermaals met vaag geweld bedreigt bv "wacht maar af, we zullen zien wat er gaat gebeuren", "je kan maar beter luisteren als je weet wat goed is voor je" , "zie maar dat je niet alleen bent".
Waneer hij hiervoor is geconfronteerd was het natuurlijk "Ik zou dat nooit doen", terwijl hij vergeet dat hij al verschillende malen fysiek agresief is geweest met andere familieleden.
Daarnaast is hij heel manipulatief, hij deed regelmatig de silent treatment, hij hield belangrijke financieële informatie achter, hij betaalde zijn deurwaarder niet zodat hij ons de kast op kon jagen met herinneringsbrieven van hen, hij weigerde een job te halen, dag en nacht was hij aan het roepen op zijn videogames en het was hoorbaar doorheen heel het huis.
Naar buitenstaanders toe is hij een zielige plant die gewoon wat hulp nodig heeft, maar eens je ermee zit is het een agressieve puber van 30 jaar.
We hebben meermaals afspraken gemaakt, samenlevings contracten opgesteld, interventies gehouden,...
Om hem op een beter spoor te krijgen dan kluizenaar. Hij is in de periode dat hij bij ons heeft gewoond van mei 2023 tot eind januari 2025 nog geen 30 keer zelfstandig uit het huis geweest.
Hij deed ook geen enkel papierwerk. Mijn partner heeft de aanmeldingsmail naar het OCMW opgesteld 5 maand nadat de schoonbroer van de dop is gegooid wegens niet voltooien van alle verplichtingen. Het OCMW was op papier in orde vlak voor hij verhuisde 9 maand na het verlies van zijn dop. Dat zijn de 9 maand dat hij niets heeft betaald voor iets.
Zijn adres op zijn pas was het adres van 4 woningen voor ons adres. Hij is nooit langs het gemeentehuis gegaan om zijn pas zelf aan te laten passen. Zo goed is hij in administratieve verplichtingen.
Tegen het einde dat hij bij ons woonde sliep ik met een slot op onze slaapkamerdeur. Ik voelde mij niet meer veilig in mijn eigen huis.
Ik wou even aantonen dat hij het heel bont heeft gemaakt in onze woonst. En dat goedwil niet meer bestaat voor hem van mijn kant uit. Hij is niet meer welkom, het liefste zou ik het slot veranderen maar de partner wilt dat niet omdat hij nog steeds hoopt dat zijn broer het juiste doet. En hij wil de terugbetalingen niet in het gedrang laten komen.
De schoonmoeder die de schoonbroer nu steunt en niet haar ander kind wilt dat wij alles gaan verhuizen zodat zij en hij niet de moeite moeten doen.
Voor haar is het een controle spel en ik ben het beu. Ik wil gewoon mijn zolder terug en dat hij verder gaat met de afbetaling van zijn schuld.
Ik heb alles van hem al ingepakt inclusief de lege flessen en take away verpakkingen. Alles van hem dat hij zelf heeft betaald heb ik ingepakt. Enigste wat ik heb weggegooid waren de vuilzakken en de inhoud van de vuilbak.
Ik wou niet dat hij het me kon verwijten dat ik zijn o zo belangrijke afsluitbare emmer met water en zeep had gestolen.
En ik wou hem gewoon asap buiten.
Wat ik wel heb gedaan is al het gestolen gerief van ons terug genomen. De cadeaus die hij van ons heeeft gekregen heb ik mee ingepakt, die zijn van hem. Maar er waren meerdere items die wij verloren waren die ik terug heb gevonden tijdens het inpakken. Of spullen die zogezegd gebroken waren en weggegooid die magischer wijze ineens volledig intact op de zolder lagen. Die heb ik terug genomen.
De schuur waar hij nog werkmateriaal heeft staan is nog niet ingepakt. Voornamelijk omdat het overal ligt en ik heb er geen zin in.
De stiefvader waar de schoonbroer nu wettelijk bij woont zegt dat we zijn spullen mogen houden, weggooien en of doneren. Hij wilt niets van zijn stiefzoons spullen in zijn huis of opslag.
Wat zijn onze rechten en plichten in deze situatie?
Hoe krijg ik legaal zijn spullen buiten zonder dat hij iets kan verhalen op ons?