Wanneer huurcontract correct opzeggen?

Jo Harmony
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wanneer huurcontract correct opzeggen?

#1 , 13 mei 2025 16:45

Hierbij een praktische vraag ivm de juiste datum van opzegging van een woninghuurcontract

Op 01/01/2014 werd er een overeenkomst afgesloten voor het verhuren van een appartement voor gewone bewoning type 3/6/9 jaar
Na afloop van deze termijn werd het contract stilzwijgend hernieuwd .

Nu is de situatie veranderd waardoor het app verkocht dient te worden.
Het lijkt best om het app liefst leeg te koop te stellen en daarvoor dient het lopende huurcontract opgezegd te worden.

Als ik het goed interpreteer stopt - mits inachtneming van een opzegperiode van 6 maanden - door de opzeg de verhuring /contract op 31/12/2025

Dan stelt zich de volgende concrete vraag:
Wanneer dient de opzegbrief (aangetekend) uiterlijk verzonden te worden om een geldige opzeg te betekenen?

Dilemma:
Vermits de opzegperiode pas ingaat op de eerste dag van de maand nadat de aangetekende opzeg werd betekend, stel ik mij de concrete vraag

1) of de opzeg reeds in de lopende maand mei dient verzonden te worden zodat de termijn ingaat op 1 juni 2025 -1 november 2025

2) of is het zo dat er een opzegbrief kan verzonden worden in de maand juni waardoor de opzegperiode begint te lopen op 1 juli 2025 - 1 december 2025?

Dank bij voorbaat voor uw antwoord. Jo

Thomas_AA

#3 , 14 mei 2025 00:10

Waarom? Huurcontract is gestart voor 2019, dus Vlaams huurdecreet is toch niet van toepassing?

Reclame

Thomas_AA

#4 , 14 mei 2025 05:30

Uw redenering over opzeggen aan het eind van de huidige driejaarlijkse periode is correct. dit zal inderdaad tegen eind 2025 zijn.

Opzeg loopt van van begin juli tot eind december, dus moet voor eind juni bij de huurder toekomen.

Jo Harmony
Topic Starter

#5 , 15 mei 2025 06:37

Bedankt voor uw reactie . Gr Jo

Blaatpraat

#6 , 23 mei 2025 12:49

Beter te vroeg versturen dan te laat, om geen discussies te hebben.
1 dag kan al het verschil maken dat het contract toch nog 3 jaar langer loopt.

Daarom: uiterlijk 24 juni de opzeg versturen (maar dus: vroeger kan geen kwaad).

Terug naar “Huren”