Ik heb een dispuut met mijn voormalige huurbaas en weet niet wat te doen.
Een kort overzicht van de feiten:
- Ik heb als student een kamer in Brussel gehuurd voor 2 academiejaren (sep 21-aug 23).
- Het contract was een huurovereenkomst voor medemedehuurders.
- De waarborg is op zijn rekening gestort waarna hij dit zou doorstorten naar een verzekeringsmaatschappij (ik weet niet of dit al dan niet gebeurd is)
- Vanaf september 2023 vroeg ik om de waarborg terug over te maken.
Sindsdien heb ik de huurbaas intussen 10 keer gevraagd om de waarborg terug te storten.
- in april 2024 stuurde ik een ingebrekestelling per aangetekende brief en wanneer hier ook geen antwoord op kwam, stuurde ik een bericht dat ik naar de Vrederechter zou gaan indien hij nu niet antwoordde op mijn bericht.
- Hij antwoordt dat elke huurder hem nog €2200 schuldig is omwille van het ontoereikende voorschot van de energiekosten (dat in de huurovereenkomst forfaitair vastgelegd was op €50/maand). Hij zegt dat dit beslist is door de Vrederechter omdat een andere student reeds naar het Vredegerecht gestapt was om de huurwaarborg op te eisen. Blijkbaar heeft mijn huurbaas dan de energiefacturen bovengehaald en was het vonnis dat de studente de energiekosten moest betalen.
- Nu eist hij dat ik €1400 aan hem betaal (2200 - waarborg), omdat ik "zo aandring" op het terugbetalen van de waarborg. Dit is de eerste keer dat ik hoor van dit bedrag.
Is dit juist? Dit lijkt mij een veel te groot bedrag, gezien over de huur was van een kamer in een huis, gedeeld door 7 kamers en 7 medehuurders. Hij vraagt dit volgens mij ook enkel van mij omdat ik als enige bij hem aandrong voor de waarborg.