opzeg huurwoning na verkoop

harrods
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

opzeg huurwoning na verkoop

#1 , 30 apr 2025 11:06

Graag wilde ik weten of iemand mij raad zou kunnen geven in verband met volgende situatie.
Mijn huurwoning is op 02 april verkocht, datum compromis, en nog geen maand later op 29 april, gisteren dus,
kreeg ik mij opzeg van de nieuwe eigenaar.
De motivatie kende ik reeds, een familielid van de eigenaar zal het pand betrekken, waardoor de nieuwe eigenaar
ten allen tijde de huurovereenkomst kan beëindigen, mits een opzeg van 6 maanden.
Bij een eerste contact met de nieuwe eigenaars, tijdens het compromis, had ik al het gevoel dat ze het vervelend
vonden dat er nog een huurder in het pand woonde, en dat deze opzeg van 6 maanden hen stoorde.
Nu, ze gaven de opzeg correct, maar blijkbaar niet van harte.
Ik vind het wel uitzonderlijk dat de tijd tussen het compromis en de notariële verkoopakte zo kort is, volgens de
makelaar die het pand verkocht in opdracht van de eigenaar, is de gebruikelijke
duur ts compromis en akte ongeveer twee maanden.
De makelaar vertelde me echter dat de nieuwe eigenaar druk uitoefenden op de verkoper op zo snel mogelijk alle
benodigde papieren aan hen en hun notaris te bezorgen, duidelijk met de bedoeling om nog binnen de maand de
opzeg te kunnen geven. Wat uiteindelijk blijkbaar ook is gelukt.
Nu is mijn vraag hoe ik kan controleren op welke datum de verkoopakte is ondertekend, aangezien ik een situatie ken
van een vriend, wiens huurcontract op het einde van een maand werd opgezegd door de verhuurder, maar achteraf
bleek dat de verkoopakte pas de eerste week van de maand nadien werd ondertekend.
Ik heb nu ook een beetje dit gevoel, dat de nieuwe eigenaars het huurcontract al opzeggen terwijl de verkoopakte
nog niet is ondertekend, gewoon om zo een maand te winnen.
Van de verkoper, de vorige eigenaar zal het mij niet vertellen, het is een nogal schimmige vennootschap die koopt en
aankoopt aan de lopende band.
En de notaris van de nieuwe eigenaars zal het mij ook wel niet zeggen.
Dus, hoe kan ik als huurder de datum van de notariële akte te weten komen en zo zekerheid hebben over de correctheid
van de datum van huuropzeg.
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird

#2 , 30 apr 2025 11:39

Voor jou heeft dat maar een beperkte betekenis. Jij kan immers een tegenopzeg doen zodra je een andere woning hebt. Waarom maak je daar geen gebruik van?

mava105

#3 , 30 apr 2025 12:03

Je kan kontakt opnemen met de notaris, en een attest vragen ivm deze verkoop.

Reclame

Lanox

#4 , 30 apr 2025 13:17

Waarom via al die omwegen? Vraag gewoon aan de nieuwe eigenaar bewijs van eigendom. Dat kan hij alleen met de notariële akte en daar staat de datum op.

basejumper

#5 , 30 apr 2025 13:45

Vraag is wat dat verschil maakt. De verkoop van een onroerend goed is gesloten wanneer de verkoopovereenkomst een feit is. De akte bij notaris is een belangrijke maar desalniettemin enkel formalisering van die verkoop. Als bankier heb ik regelmatig snelle verkopen gezien. Indien verkoper zijn eigendom wenst te verkopen zal instrumenterend notaris als een aantal opzoekingen doen vooraleer er een koper is. Sommige attesten blijven langere tijd geldig. Enkel de fiscale notificatie dient zeer recent tenzij. Maar als het dossier gestoffeerd is en de koper dient geen lening aan te gaan kan dat inderdaad snel gaan. Gezien 29 april kan u ook vragen op welk rekeningnummer de huur van mei gestort dient te worden. Indien akte niet getekend kan er nog geen ‘ in genot treding’ plaatsvindenen komt de huur de nieuwe koper nog niet toe…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_AA

#6 , 01 mei 2025 08:42

Vraag is wat dat verschil maakt. De verkoop van een onroerend goed is gesloten wanneer de verkoopovereenkomst een feit is. De akte bij notaris is een belangrijke maar desalniettemin enkel formalisering van die verkoop.
De akte en niet de compromis maakt de verkoop tegenstelbaar aan derden, waaronder ook de huurder. Dit heeft de nieuwe eigenaar dus nodig om op te zeggen wegens eigen bewoning. Misschien is de akte al verleden, misschien ook niet.

Advies van Lanox lijkt me het beste. Reageer op de opzeg door bewijs van eigenaarschap te vragen. Dit zal de nieuwe eigenaar enkel kunnen als de akte al ondertekend is.

Het is correct dat de huurder zou kunnen gebruik maken van een kortere tegenopzeg, maar blijkbaar komt het de TS beter uit als hij nog wat langer kan huren. Daar is ook niks mis mee.

Terug naar “Huren”