Huurindexering

Nicole Laurens
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurindexering

#1 , 22 apr 2025 08:15

Huurindexering huurcontract begindatum 01/11/2014 einddatum 23/10/2023 en werd voor 3 jaar stilzwijgend verlengd. Verhuurder heeft nooit indexering toegepast en nu ineens wel. Hij gaat terug voor de indexering naar begindatum 2014 van het 9 jarig contract. De basishuur is 690 € en nu met de indexering vraagt hij 916 € en 3 maanden met terugwerkende kracht. Kan hij dit of is de verhuurder zijn recht hierop kwijt omdat hij nooit heeft geïndexeerd. Ik heb de vorige jaren ook niet de kans gekregen om mij financieel in te dekken, wat betreft kosten die ik gemaakt heb, bv. schilderwerken, goedkoper een ander appartement huren,enz..

Franciscus

#2 , 22 apr 2025 08:26

Staat zowel in de federale huurwet van voor 2019 als in het Vlaams huurdecreet van 1.1.2019.
Verhuurder mag drie maanden teruggaan in het verleden vanaf de vraag tot indexatie.
Hier eens lezen
https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... iefactoren

Freec

#3 , 22 apr 2025 08:54

Dankbaar zijn, dat verhuurder zo lang niet geindexeerd heeft.

U hebt zo veel kunnen sparen. Heb je dat niet gedaan, dan is dat niet de verhuurder zijn schuld.
U hebt meer dan een andere huurder de kans gekregen u financieel in te dekken.

Indexatie is geen huurverhoging, maar een compensatie voor de waardevermindering van geld.

Reclame

Blaatpraat

#4 , 22 apr 2025 11:27

Wanneer is het huurcontract ondertekend? Ingangsdatum was 01/11/2014, dus vermoedelijk in oktober 2014?
Welke EPC heeft het pand, heeft u daar een attest van gekregen?

Kunt u eens de berekening van de indexatie posten?

916 euro is met EPC A, B of C kom ik uit alvast.

Weet dat de verhuurder in november dit jaar terug kan indexeren trouwens, dit is nu de indexatie voor 2024 dat u gekregen heeft.

Thomas_AA

#5 , 22 apr 2025 18:59

Als verhuurder kan je beter altijd indexeren om dit soort situaties te vermijden.

U heeft een cadeau van duizenden euro gekregen en voelt zich nu nog benadeeld op de koop toe.

KJ86

#6 , 23 apr 2025 10:04

De banken hebben dit eigenlijk al 10 jaar geleden voorspeld. De arme mensen zullen van de huurmarkt moeten verdwijnen en lenen voor goedkoop vastgoed (krotwoningen, studio's en appartementen op een slechte locatie) aan te schaffen. Goedkoop huren gaat volledig verdwijnen. We zitten nog maar aan het begin van de strengere normering die dat Vlaanderen oplegt aan huurwoningen. Isolatie en asbestverwijdering gaat alsmaar opgedreven worden, waardoor uiteindelijk elke huurwoning een totaalrenovatie zal ondergaan hebben en dat moet terug verdiend worden.

Als je geen geld hebt, kan je altijd inschrijven voor een sociale woning.

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... ale-woning

Terug naar “Huren”