Zorgen over illegale onderverhuur

Bezorgdebuur68
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Zorgen over illegale onderverhuur

#1 , 05 mar 2025 02:57

Beste, bij voorbaat excuus als ik te uitgebreid ben maar ik vertel graag de volledige context.
Mijn buur is een groot bedrijvenpand welke op 2 kavels is gebouwd.
Op kavel 1 staan 2 gigantische panden, waarvan Pand 1 volledig door eigenaar in gebruik is door zijn bedrijf 1, en pand 2 is deels in gebruik door eigenaar met zijn 2e bedrijf, en deels is verhuurd aan een derde. Op kavel 2 staat pand 3 welke tegen het deel is aangebouwd dat verhuurd is aan derde.

Pand 3 was altijd een woonhuis van 1 woonlaag op begane grond.
Toen bewoner vertrok heeft de derde partij in pand 2 dit deel er bij gehuurd als kantoor, en deze panden via een gat in de tussenmuur met elkaar verbonden.
Ik ken de indeling van pand 3 zeer goed door geweldig contact met de vorige bewoner, en ik weet dat hier niets aan is veranderd omdat ik laatst nog binnen ben geweest omdat directie contact goed wil onderhouden met directe buren.

Ik ben er door goed contact met de medewerkers van dit bedrijf inmiddels achter gekomen dat een deel van pand 3, welke inmiddels volledig als kantoor werd gebruikt, inmiddels wordt onderverhuurd aan een Aziatische medewerker die recent naar België is gekomen. Deze medewerker staat ook op dit adres ingeschreven als hoofdverblijf. Het gehuurde deel bestaat uit een woonkamer, slaapkamer en badkamer. Alle ramen hebben rondom schimmel op de kit zitten.
De keuken en wasmachine staan in gedeelde ruimtes waar tijdens kantooruren continu personeel door loopt en zelfs een kopieerapparaat staat. Directie heeft sleutels van alle deuren, van de buitendeuren zelfs niet alleen directie, en er is een alarmsysteem waar deze medewerker geen enkele eigen invloed op heeft. Het alarmsysteem zou niet gebruikt worden maar is wel volledig gebruiksklaar.
De in en uitgangen zijn ook niet privé.

Aan de achterkant, waar ook het raam van de slaapkamer is, is een paar meter bestraat wat als parking wordt gebruikt voor 3 auto's, en vervolgens stoot men tegen de loods van het door dit bedrijf gehuurde deel van pand 2.
Hier is ook een roldeur, met een camera daar boven.
Ik weet niet of het slaapkamer raam op de camera beelden te zien is, maar de camera lijkt wel op een beweegbaar model.

Ik maak me in deze vooral zorgen om het welzijn van de medewerker die op een kantoor woont (ook nog met schimmel), en schending van diens privacy. Deze spreekt ook geen tot amper Vlaams, en kent nog niets van rechten, plichten of wetten in dit land omdat integratie traject pas recent begonnen is.

Mijn eerste vraag is of deze situatie überhaupt legaal is. Er schijnt wel toestemming tot onderverhuur te zijn van de eigenaar, maar het is een vennootschap die een deel aan een particulier verhuurd en ik heb van internet begrepen dat dit niet mag gezien huurder er dan dus geen verblijfplaats kan hebben?
Ook vraag ik mij af of deze indeling en faciliteiten zo mogen zijn in de mix van kantoor en hoofdverblijf?

Ten laatste vraag ik mij af of er een meldpunt is voor dit soort dingen? Ik zou natuurlijk het liefst anoniem melding willen doen aangezien ik er direct naast woon en niet weet hoe ze zouden reageren op zoiets.

KJ86

#2 , 05 mar 2025 09:27

Pand 3 is dus in uw ogen goed genoeg om te bewonen door de leuke buur maar niet goed genoeg voor de Aziaat. Dat is toch een rare redenering. Zoals u het beschrijft, gaat het hier om een conciërgewoning die eindelijk in zijn bedoelde functie wordt gebruikt. Niets mis mee.

Bezorgdebuur68
Topic Starter

#3 , 05 mar 2025 12:03

Toen mijn goede buur deze bewoonde zat er nog geen schimmel rond alle ramen, geen camera op haar slaapkamer raam gericht en geen alarmsysteem dat zij niet zelf op en af kon zetten. .
Ook moest zij haar woning niet delen met kantoren en rondlopend personeel door deze kantoren
Wanneer het volledige pand 3 als woning zou worden gebruikt zou ik mij ook veel minder zorgen maken, behalve over de schimmel.
De werknemer heeft overigens een administratieve functie.

Reclame

LennieK

#4 , 11 mar 2025 11:03

Je kan dit soort situaties altijd melden. Bijvoorbeeld bij de dienst wonen van de betrokken gemeente of bij de wijkagent.

Die zullen normaal gezien controleren of de woning wel voldoet aan de normen uit de Vlaamse codex Wonen. En eerlijk gezegd, en goede wijkagent zou hier ook al zelf stappen in zetten na een woonstcontrole in kader van de domiciliëring...

KJ86

#5 , 12 mar 2025 09:19

Politie kan uiteraard maar de gemeente is niet bevoegd (enkel als de huurder zelf meldt). De gezinswoning is beschermd, een gemeentelijk ambtenaar mag daar niet binnenvallen. Het zou nog al iets zijn in Vlaanderen als buren elkaar zo zouden kunnen tormenteren.

De strafrechtelijke weg die dat de politie moet volgen, wordt uiteraard niet opgestart voor een beetje schimmel dat het gevolg is van condensatie.
De vorige huurder had het niet en deze huurder wel. Eén plus één is twee. Het is een probleem veroorzaakt door de huurder.

LennieK

#6 , 13 mar 2025 18:11

Wat je zegt klopt gedeeltelijk, een gemeentelijk ambtenaar mag daar niet zomaar binnenvallen MAAR hij mag wel op aangeven van een derde een woningonderzoek gaan aanbieden (met andere woorden gaan aanbellen en vragen of hij binnen mag). Die derden kunnen van allerlei aard zijn (poetsdienst, ocmw, Kind en Gezin, wijkagent, burgmeester, bezorgde buur...)

Terug naar “Huren”