Vakantiewoning geannuleerd door verkoper

R_G
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vakantiewoning geannuleerd door verkoper

#1 , 26 feb 2025 18:50

Hallo,

Wij hebben in juni 2024 een huurovereenkomst gesloten om in het hemelvaartweekend(mei 2025) een vakantiewoning te huren in de ardennen.
In november is de vakantiewoning veranderd van eigenaar maar voor ons zou er niks veranderen. Dus ik veronderstel dat de nieuwe eigenaar alle huurovereenkomsten en gelden mee heeft overgenomen.

Vorige week laat de verhuurder weten dat hij de vakantiewoning voor dat weekend annuleert omdat hij verbouwingen aan het doen is en deze zullen tegen dan niet klaar zijn omdat hij een blessure heeft opgelopen aan zijn schouder...

Hij wil ons voorschot terugbetalen. Wij hebben gezegd dat aangezien hij de overeenkomst annuleert dat hij ook een verbrekingsvergoeding zal moeten betalen. Indien de huurder de woning annuleert verliest hij meestal het voorschot dus lijkt het ons ook logisch dat hij nu het voorschot dient te betalen als verbrekingsvergoeding.

In eerste instantie wou hij dan helpen zoeken naar een andere woning voor ons. Maar hij heeft uiteraard niks gevonden.
Nu heeft hij gevraagd om de huurvoorwaarden van de oude eigenaar ivm 'annulatie door eigenaar' door te sturen naar hem.
In de huurvoorwaarden van de oude eigenaar wordt nergens gepraat over annulatievergoedingen door verhuurder of huurder omdat hun het altijd hebben beheerd als goede huisvader zoals hun zeggen.

Aangezien er niks in de huurvoorwaarden staat ben je normaal als huurder zelfs het volledige bedrag verschuldigd aan de eigenaar indien hij wil. Dus andersom ook lijkt mij? Aangezien er niks in de voorwaarden staat dat de verhuurder vrij pleit bij annulatie.
Onze vraag blijft gewoon om het betaalde voorschot terug te krijgen + dit bedrag als annulatievergoeding. Dit lijkt ons redelijk?

Waar hebben wij nu eigenlijk wettelijk recht op? Binnen welke termijn moet hij ons voorschot + eventuele vergoeding betalen? Sinds zondag heb ik geen antwoord meer gekregen op mijn mails naar hem.
De annulatie dateert van 18/2.

Alvast bedankt.

R_G
Topic Starter

#2 , 26 feb 2025 19:24

We spreken absoluut niet over genoeg geld om te procederen, ik wil gewoon een goede oplossing in onderling overleg. Huur was 1000euro.

Om te reageren op uw vragen:
De nieuwe eigenaar is reeds 4maanden eigenaar. Indien hij de overeenkomsten niet wou overnemen had dit al lang kunnen laten weten en het voorschot kunnen terugbetalen. Dit heeft hij niet gedaan dus ga ik ervan uit dat het voor hem ook akkoord is. Dit zullen ook wel afspraken geweest zijn tussen oude en nieuwe eigenaar lijkt mij. Al dan niet opgenomen in de verkoop. Indien hij de oude overeenkomsten niet wou, dan had hij deze onmiddelijk na verkoop moeten annuleren? Of de oude eigenaar?

Hij verklaart in de annulatie ook dat hij de nieuwe eigenaar is en dat de werkzaamheden niet kunnen klaar geraken door een blessure van hem. Hij praat nergens over het feit dat hij oude overeenkomsten niet aanvaard of dergelijke. Hij zegt zelfs dat de werkzaamheden normaal gepland waren klaar te zijn voor onze reservatie van eind mei. Dus hij lijkt alles te aanvaarden zoals overeengekomen?

Overmacht, mja. Maar hij gaat de werkzaamheden nu uitbesteden en het is nog 3maanden om alles klaar te krijgen.

Wat zou volgens u een redelijke oplossing zijn voor beide.

R_G
Topic Starter

#3 , 26 feb 2025 19:48

Dat klopt inderdaad. Hij heeft meer macht als wij.

Reclame

Terug naar “Huren”