Verhuur enigste woning

voortuin
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuur enigste woning

#1 , 19 feb 2025 16:16

Dag iedereen,

Binnenkort trek ik in bij mijn vriendin die een eigen appartement heeft en alleen haar hypotheek afbetaald. Het idee is dat ik dan mijn appartement, dat ik zelf heb gekocht en blijf afbetalen, verhuur.

Moet ik deze huurinkomsten dan aangeven op mijn belastingbrief? Of moet dit pas vanaf je een tweede verblijf verhuurt?

Mijn vriendin en ik gaan niet trouwen en voorlopig enkel feitelijk samenwonen.

Alvast bedankt!

basejumper

#2 , 19 feb 2025 16:33

Beste

In de actuele situatie en voor zover u verhuurt aan een particulier die het niet voor beroepsdoeleinden zal gebruiken wordt u niet belast op de effectieve huur. Enkel op het geïndexeerd en geperekweerd kadastraal inkomen.https://www.wikifin.be/nl/belasting-wer ... eit-voor-0
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

voortuin
Topic Starter

#3 , 19 feb 2025 17:01

Bedankt!

Is dit dan hetzelfde als de jaarlijkse onroerende voorheffing die ik nu al betaal?

Reclame

Franciscus

#4 , 19 feb 2025 17:26

De opgegeven tekst eens lezen, onderstaand staat daar.

"""Op je belastingaangifte vermeld je enkel het niet-geïndexeerd kadastraal inkomen van je woning: datzelfde bedrag zal je elk jaar moeten aangeven (behalve bij een herziening van het kadastraal inkomen)."""

voortuin
Topic Starter

#5 , 19 feb 2025 17:35

Ok, bedankt voor de reacties. Ik had het gelezen maar vond het toch nog niet helemaal duidelijk.

Sirkii

#6 , 20 feb 2025 08:43

Op je enige eigen woning die je effectief bewoont betaal je enkel onroerende voorheffing. Op alle andere onroerende voorheffing en bijkomende personenbelasting omdat het geïndexeerde KI dan bijgeteld wordt op je belastbaar inkomen

Terug naar “Huren”