Mezelf schrappen van huurwoning

nieuwleven
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mezelf schrappen van huurwoning

#1 , 01 feb 2025 17:10

Beste

Ik zit in een dilemma.
Ik heb een huurwoning waar ik voor alle kosten opdraai (maandelijkse huur, elektriciteit, water, internet). Dit heb ik ook gedeeld met mijn (narcistische) ex. Zijn moeder staat borg. Nu zijn we uit elkaar maar ik vind het niet eerlijk dat hij spullen van mij heeft meegenomen terwijl hij nooit 1 euro hier in mee heeft ondersteund. Zijn kant van de familie doet ook heel lastig tegen mij, volgens hun heb ik van hun geprofiteerd terwijl ik hiervoor heel hard werkte en elke maand alles correct betaalde + probeerde rond te komen. Hij leeft van een leefloon van een leefloon en gaf mij 0,0 ondersteuning.

Kan ik mezelf schrappen (als enige huurder op dat adres) van de huurwoning en kan zijn moeder borg blijven staan?

Ik heb wel al een aangetekende brief verstuurd voor de opzeggen van het appartement maar dacht aan de optie, misschien dat het me zo minder geld zal kosten.

Kan iemand een kort advies geven? Ik ben al heel veel geld kwijt geraakt en hier moet echt een eind aan komen.

nieuwleven
Topic Starter

#2 , 01 feb 2025 17:19

Extra toevoeging: de opzegperiode is recent in gegaan + een schadevergoeding van 1,5 maand omdat het een vroegere stopzetten van contract is.

Kan ik hier mijn voordeel verder nog uitkrijgen als ik mijn naam van het contract laat schrappen en de moeder als borg laat staan?

(Ik heb 6 maanden alle kosten op mezelf gedragen, ik vind dat ik die extra kosten niet hoef te betalen, hopelijk denkt de wet hier zo ook over)

Thomas_A

#3 , 01 feb 2025 17:36

Dit is de woning waar jullie beiden woonden en hij is intussen vertrokken Waar wil u wonen?

Op wie zijn naam stond het contract initieel en wat is de situatie nu?

Reclame

nieuwleven
Topic Starter

#4 , 01 feb 2025 17:42

Dag Thomas, tijdelijk woon ik terug thuis. Ik wil ook niet in het appartement wonen als hij er nog zit. Hij woont er nog er nog.

Ik sta ingeschreven als huurder, hij niet.
Zijn moeder staat borg.

De situatie nu is dat de opzegperiode van drie maand is ingegaan. Ik voel me veiliger thuis.

Ik wil gewoon niet meer de volle pot betalen en heb het gevoel dat ze er zelf geen euro in willen steken maar hij leeft wel op mijn kosten. Er is geen begrip naar mij toe

Thomas_A

#5 , 01 feb 2025 17:49

Dat is natuurlijk een lastige situatie.

Bij meerdere huurders is er een procedure waarbij 1 huurder zich van het contract kan laten schrappen, zelfs zonder akkoord van de verhuurder. Dit is speciaal voorzien voor bij relatiebreuken als 1 huurder blijft wonen. Zo is de andere niet nog jaren gebonden aan een lopend huurcontract.

Hier bent u blijkbaar de enige huurder. Het zou dan ook niet correct zijn naar de verhuurder als u zich zomaar kan laten schrappen. De regeling tussen u en uw ex (wie blijft wonen en wie betaalt) zijn zijn zaken niet. U bent als enige contractueel gebonden met de verhuurder.

nieuwleven
Topic Starter

#6 , 01 feb 2025 17:55

Ja klopt, ik ben inderdaad enige huurder op contract.
Maar mijn ex zijn moeder staat borg.
Mijn ex heeft nooit geen euro ondersteund en bleef op mijn kosten leven. Hij werkte niet, sliep de hele dagen door tot ik thuis kwam van werk. Hij leeft van een leefloon (nog geen €100 per week).

Dus ik vraag me zelf af, als ik mijn adres schrap en/of mijn naam schrap. Dan zijn de kosten voor hun?

Ik betaal ook nog eens de waarborg af aan de moeder, zit nu op 700 euro. De schadevergoeding zou ik ook moeten betalen (1012eur) en nog 3 maanden opzegperiode van 675eur.

Ik vind het genoeg geweest. Ik ben letterlijk kaal geplukt. Ik wil dit ook op een correcte manier afsluiten. Ik ben veel te goed geweest. Ik wil ook geen slechte stappen zetten, ik wil het volgens de juiste manier doen. Ik zit gewoon met mijn handen in het haar.

Thomas_A

#7 , 01 feb 2025 17:58

Borg is nog geen huurder. Verhuurder is niet verplicht de borgsteller aan te spreken. Hij kan evengoed enkel u dagvaarden.

Regeling over wie wat betaalt moet u afspreken tijdens de relatie, niet achteraf.

Ik stel het maar even hard om u geen volgende keer in zo een positie te laten zetten.

LeenW

#8 , 01 feb 2025 18:02

Opzeggen is hier correcter, de verhuurder moet niet het slachtoffer worden van jullie geruzie.

basejumper

#9 , 01 feb 2025 19:25

Ter info : een borgsteller is niet de schuldenaar. Als de borg wordt ingeroepen ontstaat een schuldvordering van de borgsteller op u. En kan die dat via de vrederechter terug vorderen. De borg komt niet in uw plaats. Het is enkel voor de verhuurder een extra zekerheid om zijn geld te krijgen. Het is voor u geen middel om uw schulden op anderen af te wentelen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#10 , 03 feb 2025 15:40

Ja klopt, ik ben inderdaad enige huurder op contract.
Dan zeg jij het contract op, én alle nutsvoorzieningen geef je over aan de verhuurder

Je ex stuur je een aangetekende brief om de woning tegen <einde huurperiode> te verlaten , of zelf een huurcontract af te sluiten met de verhuurder

Is hij er officieel gedomicilieerd ?
Dat kan je opvragen bij gemeente: attest gezinssamenstelling opvragen, kan tegenwoordig digitaal

lawst

#11 , 03 feb 2025 22:00

Is het huurcontract geregistreerd?

Terug naar “Huren”