Doorrekening kost verloren sleutel door huurbaas (studentenverhuur)

ems3636
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Doorrekening kost verloren sleutel door huurbaas (studentenverhuur)

#1 , 29 jan 2025 23:05

Hallo,

Ik ben een studenthuurder met een contract van na 2019, wat betekent dat ik onder het Vlaams Woninghuurdecreet
voor studentenhuurovereenkomsten gesloten vanaf 1 januari 2019 val.

Ik ben mijn kotsleutel verloren en moest zelf naar de slotenmaker gaan. Mijn huurbaas zei dat een nieuwe sleutel mij €200 zou kosten. De slotenmaker liet me echter weten dat een nieuwe sleutel slechts €15 kost en dat ik hiervoor niets hoef te betalen, omdat deze kost door mijn huurbaas zou worden gedragen. Nu wordt mij toch €200 aangerekend, omdat in het contract staat dat bij verlies van een sleutel een vergoeding van €200 wordt opgelegd.
Interpreteer ik artikel 60 correct als daarin staat dat er geen extra kosten mogen worden aangerekend, behalve voor water, energie, telecommunicatie en de belasting op een tweede verblijf? Alle overige kosten en lasten zouden dan in de huurprijs inbegrepen moeten zijn.
Daarnaast heb ik verder onderzocht dat in het 'gewone' huurrecht de kost van een nieuwe sleutel ten laste van de huurder valt. Dit zou betekenen dat ik, als ik een gewone huurder was, slechts €15 zou moeten betalen, zijnde de prijs die de slotenmaker hanteerde.

Aangezien studentenhuur van dwingend recht is, heb ik geleerd dat dergelijke clausules niet zomaar in een contract mogen worden opgenomen. Is het dan rechtsgeldig dat de huurbaas een vaste vergoeding van €200 oplegt bij sleutelverlies?

Met vriendelijke groet.

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jan 2025 10:05

Normaal zullen er minstens 4 exemplaren van die sleutel moeten worden vervangen. 3 voor de huurder en nog 1 voor de verhuurder. Voor zover het geen veiligheidsslot is. Dat kost merkelijk meer. Plus nog de verplaatsingskosten.

Reclame

Terug naar “Huren”