Aankoop woning met huurder

need.aim
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aankoop woning met huurder

#1 , 27 dec 2024 10:51

Hallo

Tijdens de zoektocht naar een woning die als gezinswoning zou dienen (2% registratierechten) is er een huis in het oog gesprongen dat via biddit online verkocht wordt. Het pand is momenteel echter verhuurd. In het proces-verbaal van de veilvoorwaarden staat:
... Het goed is verhuurd zonder gekend huurcontract....
... De koper zal het vrije gebruik van het goed bekomen na behoorlijke opzeg
te hebben gedaan overeenkomstig het Vlaams Woninghuurdecreet...
Het woordje gekend maakt mij hier wat ongemakkelijk. Als ik het goed begrepen heb zegt het Vlaams woningdecreet dat een verhuurder slechts geldig kan de huur opzeggen om zelf in de woning te trekken op voorwaarde dat het geen contract van korte duur is (3 jaar of minder). Anders is de opzeg 6 maanden.

Aangezien er geen huurcontract gekend is, heb ik twee vragen:

- Onder welk wettelijk stelsel valt men als er geen huurcontract is?
- Stel dat er toch een huurcontract zou zijn dat opduikt na de verkoop en dit blijkt van het korte type te zijn. Hoe groot is de kans dat dit een geldige reden is om de termijn van 3 jaar niet te halen om in de woning gedomicilieerd te zijn waardoor je alsnog 12% registratierechten moet betalen in plaats van 2%?

Alvast bedankt

LennieK
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2025 17:08

Als er geen huurcontract is (of bijvoorbeeld enkel mondelinge afspraken), dan gaat men uit van een standaard huurcontract van negen jaar binnen de regelgeving van het Vlaams huurdecreet.

Op de tweede vraag kan ik niet zo direct een antwoord bieden, misschien eens luisteren bij de notaris?

Reclame

Terug naar “Huren”