huurgeschil, toch huurindexatie

AnneVie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huurgeschil, toch huurindexatie

#1 , 07 dec 2024 10:35

Hallo, sinds jan 2023 is er een geschil met Verhuurder, appartement niet in orde, veel verdoken problemen, vele kosten gehad als huurder en nu wachtend op ek bezoek controleur van Wonen Vlaanderen.
Ondanks alle ellende kreeg ik toch aangetekende brief van de verhuurder met indexatie van de huur.
Kan ik daarop reageren en die indexatie weigeren tot zolang alles is uitgesproken via Vredegerecht?

Freec

#2 , 07 dec 2024 16:44

Het is ook niet aan de huurder om te bepalen ’dat het pand niet in orde is’. Daarvoor dient de woningcontrole. En elk pand mag een 6tal kleine gebreken hebben.

Je kan ook verhuizen? Ergens wonen waar je niet graag woont, is voor niemand fijn.

justice speaker

#3 , 07 dec 2024 17:21

Huurder mag ondanks dat indexeren op voorwaarde dat hij een geldig EPC attest heeft. EPC A,B,C volledige indexatie en voor D de helft, E en F mag niet indexeren.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Reclame

justice speaker

#4 , 08 dec 2024 19:42

@Thomas_A indien de correcte indexcalculator gebruikt word en de correcte gegevens zal het juiste bedrag ook berekend worden. Een huurder moet niet zelf deze berekening maken met de aangepaste formule.
En terloops, ik loop zeker geen jaar achter.

AnneVie
Topic Starter

#5 , 10 dec 2024 15:00

Ik zie de link niet tussen beide zaken.

U betaalt in tussentijd toch ook huur? Dan ook evengoed de indexatie op die huur indien correct berekend.
Hallo, ik betaal al altijd correct mijn huur.
Het appartement is niet in orde, alle verdoken problemen kwamen aan bod en gaan van kwaad naar erger.
De indexatie is correct berekend maar als een Verhuurder niets wil doen om het appartement weer in orde te maken dan komt er wel eens een einde aan mijn wil om 'correct' te betalen.

AnneVie
Topic Starter

#6 , 10 dec 2024 15:04

Het is ook niet aan de huurder om te bepalen ’dat het pand niet in orde is’. Daarvoor dient de woningcontrole. En elk pand mag een 6tal kleine gebreken hebben.

Je kan ook verhuizen? Ergens wonen waar je niet graag woont, is voor niemand fijn.
Hallo ik huurde een 'zichtbaar' ok appartement. Vanaf dag 1 van mijn intrek kwam het ene probleem na het andere opduiken, ze zijn erg! en als je er niet meer normaal in kan wonen, dan denk ik dat ik toch wel kan bepalen of dit in orde is of niet.
Ik heb geen woongenot, whatsoever.

Ja, uiteraard wil ik hier weg, maar door al de problemen en de moedwillige koppigheid van de Verhuurder om zijn verantwoordelijkheden op te nemen en mij niet op te zadelen met alle miserie en alle grote kosten die eruit ontstonden, blijft de rechtszaak aanslepen. Waardoor nu de tweede woningcontrole (Wonen Vlaanderen) hopelijk eerstkomend zal volgen, de boel wordt bevestigd als dusdanig en ik eindelijk weer normaal kan gaan leven in een pand dat wél in orde is.

justice speaker

#7 , 11 dec 2024 08:22

Huur niet betalen om welke reden dan ook is niet aan te bevelen en daadwerkelijk uit te voeren. U moet altijd zorgen dat uzelf in orde blijft met alle verplichtingen zodat men u niets ten laste kan leggen. Huur niet correct betalen word door een rechter meestal gezien als het recht in eigen handen nemen. Dus hoe erg de feiten ook zijn houd u altijd aan uw verplichtingen en dat zal u ten goede komen.

mava105

#8 , 11 dec 2024 11:52

Uitzonderlijk zou je de huur kunnen storten op een geblokkeerde rekening. Zo bewijs je alvast je solvabiliteit tegenover de verhuurder.

Terug naar “Huren”