Hallo,
Een vriendin die kotstudent is heeft recent enkele onaangename situaties met haar verhuurder meegemaakt. Ik wil jullie eens vragen wat mag en niet mag.
Zij huurt een kamer en in haar contract staat uitdrukkelijk vermeld dat: 1) niemand mag blijven slapen en niemand behalve zij mag de badkamer gebruiken 2) de kotbaas mag haar kamer altijd betreden.
Punt 1 lijkt nog aanvaardbaar, hoewel weinig realistisch want bij welke student blijft er nooit iemand overnachten. Punt 2 vind ik wel problematischer want haar kotbaas is een expert van ‘toevallige bezoekjes’ (“ik was net in de buurt en wou eens dag komen zeggen…”). Zij bezoekjes dienen louter om te controleren dat niemand voorafgaande regels breekt of het te bont maakt. Mijn eerste vraag: is een contractuele clausule dat de kotbaas de kamers altijd en zonder beperkingen mag betreden geldig?
Een week geleden was ze met 3 vrienden een dvd aan het bekijken op haar kamer toen haar kotbaas weer eens stoorde. Hij is toen kwaad geworden en heeft geëist dat iedereen behalve zij de kamer onmiddellijk zou verlaten (dixit: “Jullie huren dit niet dus buiten…”) Om de goede vrede te bewaren is iedereen vertrokken. Vraag 2: Mag dit?
Twee dagen later opnieuw prijs… Samen met 2 vriendinnen was ze spaghettisaus aan het maken in de gemeenschappelijke keuken. Beide vriendinnen zijn geen huurders van het gebouw en bevonden zich dus uitzonderlijk in de keuken, enkel om samen gezellig te koken. Opnieuw eiste de kotbaas dat zij beide het pand onmiddellijk zouden verlaten. Vraag 3: Mag dit?
Intussen heeft de kotbaas gedreigd dat hij bij het derde ‘incident’ een deel van haar waarborg zal inhouden. Dit is ongetwijfeld illegaal. Vraag 4: hoe reageren?
Bedankt bij voorbaat voor jullie reacties!