Beste,
Mijn vernnootschap is verhuurder van gebouwen en verhuurt o.m. ook een gebouw met 3 appartementen, waarbij de syndicus is opgezegd omdat deze a) niet naar behoren werkte en b) een zeer hoge beheersvergoeding vroeg. De reden hiervan was dat het aantal het gebouw (slechts 3 apptn.) te klein was in verhouding tot de vaste kosten van de syndicus. Ook omdat het gebouw intussen al zo'n 50 jaar oud is en bijgevolg een systematisch onderhoud en toezicht vraagt. Sedertdien heb ik het beheer overgenomen.
Het mooie voor de huurders hierbij is dat ik de prijs van de beheersvergoeding aanzienlijk heb kn reduceren (van € 75,-/maand/appt. naar €40,-). Immers mijn overheads liggen kennelijk lager dan deze van de syndici kantoren.
Echter bij de laatste jaarlijkse afrekening (met aanzienlijk verlaagde beheersvergoeding) maken huurders er een probleem van dat ik deze kosten doorreken (?!?!).
Anderzijds voorziet de Huurovereenkomst de volgende clausule:
De door de Huurder verschuldigde gemeenschappelijke lasten omvatten, onder andere, de kosten van water-(ook voor privé gebruik), gas-, elektriciteitsverbruik, verwarming en onderhoud van de collectieve delen van het gebouw waarin het, alsmede die betreffende de verlichting, de liften, de technische uitrustingen, de bezoldigingen van de syndicus - de rentmeester of privatieve beheerder, verhuurder, het loon en de lasten van de gebeurlijke portiers, de geringe kosten en herstellingen aan de gemeenschappelijke delen ten gevolge van strafbare handelingen of vandalisme die toe te schrijven zijn aan personen welke aan het gebouw al dan niet vreemd zijn.
Het aandeel van de door de Huurder verschuldigde gemeenschappelijke lasten wordt berekend op basis van de door de Verhuurder, zijn vertegenwoordiger of de syndicus tenminste éénmaal per jaar medegedeelde staten.
Wie heeft soortgelijke discussies gehad en heeft hiervoor een oplossing gevonden. Wie kent hierover rechstspraak of kan mij verder juridische tips geven?
Alvast dank!
Groeten,
RJO