Huren in Wallonië

artemis
Topic Starter

Huren in Wallonië

#1 , 08 feb 2010 12:28

Beste allemaal,

Ik weet dat de huurwetgeving federaal is, maar hoe zit het met de immokantoren? Moeten die in Wallonië op dezelfde manier werken als in Vlaanderen? Hoe zit het met het EPC?

In een ouder topic stond
In Wallonie en Brussel zijn de EPC ook verplicht (is de uitvoering van en Europese verordering), maar de interpretatie, regels en inhoud is verschillend. Zo is een EPC in Brussel niet verplicht voor huurwoningen (maar dit is wel gepland), maar dan wel weer voor andere categorieën die in Vlaanderen niet verplicht zijn. In Wallonië worden er dan weer andere waarden gebruikt en is de inhoud gedetailleerder dan in Vlaanderen. In Wallonië wordt er de waarde weergeven in de eenheid van brandstof voor de verwarmingsinstallatie van de gekeurde woning (vb. m³ gas of liters stookolie).
In de advertentie op Immoweb staat nu: EPC - Energieverbruik : 0 kWh/m2. 0 dat kan niet, dus mogelijk ontbreekt een EPC. Zou een immo durven verhuren zonder EPC/CPE?
Het gaat over hoofdbewoning.

Morgen wordt het huis bezocht, dus hoe meer we daarvoor weten hoe beter.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Topic Starter

#2 , 08 feb 2010 14:39

Ondertussen ben ik zelf nog aan het googelen geweest en dit is wat ik vind:

Er is enerzijds het PEB (Performance Energétique des Bâtiments) ook genoemd 'certificat énergétique'
Verplicht sinds 1 januari 2009
En pratique, au premier janvier 2009, sous peine d'amendes, plus aucune vente, construction ou location d'un bien immobilier ne pourra s'effectuer sans la production d'un certificat énergétique.
Het zou er zo uitzien:
Afbeelding

Anderzijds vind ik over het CPE (Certificat de Performance Energétique) - het equivalent van ons EPC:
Certificat de performance énergétique obligatoire à partir de juin 2010,
seulement pour la vente des maisons individuelles. Et à partir du 1er juin 2011 pour la vente des appartements et la location de maisons et d'appartements.

Twee verschillende certificaten dus, het ene reeds verplicht en het andere nog niet.
Toch is de info soms verwarrend omdat er niet overal duidelijk bij staat over welke Belgische regio het precies gaat.

Daarom kreeg ik graag bevestiging.
En dus... zou een Waalse immo durven verhuren zonder certificat énergétique (PEB)?

Ook, hoe zit het met de plaatsbeschrijving? Evenzeer verplicht en 50/50 te betalen?

Reclame

Terug naar “Huren”