Ik huur een huis sinds 1/06/2006. Op 15/6 is er een onderhoud + herstelling uitgevoerd aan de doorstromer/verwarmingstoestel. Dit op kosten van de uittredende huurder.
De uittredende huur had in zijn 5jarige huurperiode (beëindigd op 31/05/2006) nooit een onderhoud laten uitvoeren.
Op 27/12, midden in de winter, was de verwarming kapot door verkalking. Ik heb bij dezelfde firma (die het onderhoud gedaan had op 15/6) een directe herstelling gevraagd.
Tevens heb ik op 27/12 naar mijn huisbaas gebeld om te zeggen dat we zonder verwarming zaten en dat een dringende reparatie nodig was.
Daarnaast heb ik hem ook direct gezegd dat ik deze kosten niet zou betalen omdat dit onmogelijk slijtage kan zijn van mij. Ik woonde er op dat moment 5 maanden. Hij stemde momdeling toe dat de factuur naar hem mocht worden verstuurd.
De dag erop (28/12) werd het verwarmingstoestel hersteld.
Vorige week kreeg ik van een incasso bureau een herinnering van de factuur van de herstelling (gebeurd op 28/12/2006). Naast het originele bedrag worden nu ook extra kosten aangerekend (150euro).
In de bijlage van het schrijven zit de originele factuur waarop duidelijk het adres van mijn huisbaas staat. Op de leveringsbon staat wel mijn handtekening (ik woon er, dus moet ik wel de deur opendoen en aanwezig zijn).
In de periode 28-12 tot heden heb ik nooit een factuur, nooit een herinnering, nooit een aangetekend schrijven gekregen.
Eigenaardig genoeg heb ik jaarlijks (2007-2008-2009) een onderhoud laten uitvoeren door dezelfde firma en heb ik altijd keurig betaald. Over mijn gegevens zouden dus sinds 2006 moeten beschikken.
De huisbaas heeft waarschijnlijk nooit meer omgekeken naar die factuur en nu probeert de herstellingsfirma dit op mij te verhalen.
Tot op heden heb ik niets gehoord van mijn huisbaas dat hij er niet mee akkoord is gegaan dat hij de noodzakelijke herstelling wou betalen.
Kan de huisbaas dit zomaar in mijn schoenen schuiven? Welk belang moet ik hechten aan het schrijven van dat incasso bedrijf?
Op 31/01/2010 is mijn huurcontract ten einde en zal er dus een plaatsbeschrijving plaatsvinden. Ik wil niet op voorhand ruzie maken om de plaatsbeschrijving (en dus ook mijn waarborg) te bemoeilijken.
Alvast bedankt voor jullie input