Kan verhuurder na 3jaar kosten kosten doorrekenen a huurder?

Ots
Topic Starter

Kan verhuurder na 3jaar kosten kosten doorrekenen a huurder?

#1 , 19 jan 2010 16:28

Ik huur een huis sinds 1/06/2006. Op 15/6 is er een onderhoud + herstelling uitgevoerd aan de doorstromer/verwarmingstoestel. Dit op kosten van de uittredende huurder.
De uittredende huur had in zijn 5jarige huurperiode (beëindigd op 31/05/2006) nooit een onderhoud laten uitvoeren.
Op 27/12, midden in de winter, was de verwarming kapot door verkalking. Ik heb bij dezelfde firma (die het onderhoud gedaan had op 15/6) een directe herstelling gevraagd.
Tevens heb ik op 27/12 naar mijn huisbaas gebeld om te zeggen dat we zonder verwarming zaten en dat een dringende reparatie nodig was.
Daarnaast heb ik hem ook direct gezegd dat ik deze kosten niet zou betalen omdat dit onmogelijk slijtage kan zijn van mij. Ik woonde er op dat moment 5 maanden. Hij stemde momdeling toe dat de factuur naar hem mocht worden verstuurd.

De dag erop (28/12) werd het verwarmingstoestel hersteld.

Vorige week kreeg ik van een incasso bureau een herinnering van de factuur van de herstelling (gebeurd op 28/12/2006). Naast het originele bedrag worden nu ook extra kosten aangerekend (150euro).
In de bijlage van het schrijven zit de originele factuur waarop duidelijk het adres van mijn huisbaas staat. Op de leveringsbon staat wel mijn handtekening (ik woon er, dus moet ik wel de deur opendoen en aanwezig zijn).
In de periode 28-12 tot heden heb ik nooit een factuur, nooit een herinnering, nooit een aangetekend schrijven gekregen.
Eigenaardig genoeg heb ik jaarlijks (2007-2008-2009) een onderhoud laten uitvoeren door dezelfde firma en heb ik altijd keurig betaald. Over mijn gegevens zouden dus sinds 2006 moeten beschikken.

De huisbaas heeft waarschijnlijk nooit meer omgekeken naar die factuur en nu probeert de herstellingsfirma dit op mij te verhalen.
Tot op heden heb ik niets gehoord van mijn huisbaas dat hij er niet mee akkoord is gegaan dat hij de noodzakelijke herstelling wou betalen.

Kan de huisbaas dit zomaar in mijn schoenen schuiven? Welk belang moet ik hechten aan het schrijven van dat incasso bedrijf?

Op 31/01/2010 is mijn huurcontract ten einde en zal er dus een plaatsbeschrijving plaatsvinden. Ik wil niet op voorhand ruzie maken om de plaatsbeschrijving (en dus ook mijn waarborg) te bemoeilijken.

Alvast bedankt voor jullie input

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 jan 2010 16:43

Het bedrijf dat de reparatie heeft uitgevoerd aangetekend aanmanen om de afrekening van de reparatie via incasso aan de juiste persoon te bezorgen zoals duidelijk is uit het adreshoofd van de faktuur.

Kopie van dit schrijven faxen naar het incassobureau met het vriendelijke verzoek de adresgegevens van de faktuur in kwestie na te kijken en deze rekening naar de correcte persoon te zenden zijnde de eigenaar en niet de bewoner van het pand. U betwist dat deze faktuur door u betaald dient te worden.

In de link in onderschrift vindt een pdf terug die vanaf p25 de rechten, plichten en mogelijkheden van een incassobureau uitlegt en de contactgegevens bevat van de dienst bij de economische inspectie die zich met deze materie bezighoudt.

Verricht de briefwisseling aangetekend en zorg dat van elke fax u het bewijs bijhoudt dat deze correct bij de bestemmeling is aangekomen.

j.demoor

#3 , 21 jan 2010 12:08

‘Ik heb bij dezelfde firma...een directe herstelling gevraagd‘ houdt in dat u de medecontractant van die firma bent,tenzij u haar bewijst dat u daarbij optrad als lasthebber van uw verhuurder. U dient dan ook die firma te betalen voor het gepresteerde werk.

“Art.5.Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.Art.15.§ 1. Met geldboete van 26 tot 50.000 EUR worden gestraft :1° zij die de bepalingen van de artikelen 3 tot 8 overtreden...”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).

Onderzoek of de ’onderliggende overeenkomst’ vergoeding bedingt en zo ja voor wat. Bedingt die overeenkomst in dit geval geen vergoeding dan overtreedt het incasso-bureau voornoemd art.5,wat een wanbedrijf is waarvoor u klacht kan neerleggen bij de politie.

De huurder was in 2006 gebonden door “Art.1754.Herstellingen ten laste van de huurder,of geringe herstellingen tot onderhoud,waartoe,behoudens andersluidend beding,de huurder gehouden is,zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden...”(Burgerlijk Wetboek).

Een herstelling waarvoor de tussenkomst van een onderhoudsfirma nodig was lijkt mij geen ‘geringe herstelling’ en zou dus ten laste van de verhuurder zijn. Dat kan ook blijken uit het factuurbedrag en de erop vermelde werken.

‘Op 27/12, midden in de winter, was de verwarming kapot door verkalking’ kan uw eigen optreden rechtvaardigen te meer dat dit gebeurde met medeweten van de verhuurder. U kan dus die kosten verhalen op de verhuurder door hem aangetekend aan te manen ze aan u terug te betalen en zo nodig door de zaak aanhangig te maken bij de vrederechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Ots
Topic Starter

#4 , 05 feb 2010 10:29

Ik heb een antwoord gestuurd naar het incasso bureau dat de originele factuur naar mijn huisbaas is gestuurd en dat hij de rekening moet betalen.
Deze week kreeg ik een antwoord terug dat ik de reparatie moet betalen en pas in tweede fase het bedrag terug vorderen van mijn huisbaas.

Ik vraag me wel af wat ik moet betalen. Je hebt het oorspronkelijke bedrag, rente+kosten periode 2006-2009 + rente vanaf februari omdat ik niet direct heb betaald. De originele factuur, aanmaningen, aangetekend schrijven, etc. heb ik nooit ontvangen. Als een factuur pas na 3 jaar opduikt, daar kan ik toch niet aandoen? Het bedrijf is jaarlijks langsgeweest voor een onderhoud en beschikt dus sinds 2006 over mijn gegevens.

Wat moet ik antwoorden? Moet ik de originele (dus naar mijn huisbaas verstuurde) communicatie opvragen?
Of betaal ik gewoon het oorspronkelijke bedrag en verzoek het incasso bureau vriendelijk de case af te sluiten?

Alvast bedankt

Rebel-with-a-cause

#5 , 05 feb 2010 12:24

NIET onderhandelen met het incassobureau !

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 05 feb 2010 12:57

Deze week kreeg ik een antwoord terug dat ik de reparatie moet betalen en pas in tweede fase het bedrag terug vorderen van mijn huisbaas.

Indien ze kunnen bewijzen dat u de herstelopdracht gaf en de factuur in uw naam werd opgesteld moet U betalen. Maar niet de kosten incassobureau. Alleen het oorspronkelijke factuurbedrag.

Daarna kunt u terugvorderen van verhuurder. Herstelbedrijf is niet verplicht uit te zoeken wie ingevolge huurkontrakt uiteindelijk moet betalen.
Voor hen geldt: OPDRACHTGEVER = BETALER
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 feb 2010 13:46

U kan altijd een copie van de factuur vragen zodat u kan zien op wiens naam ze staat. -- uw naam => betalen en terugvorderen - op naam van de eigenaar - dan hebt u daar niets mee te maken.
Gezien u NOOIT in kennis bent gesteld moet de firma kunnen bewijzen dat u de factuur hebt gehad + dat ze u in gebreke heeft gesteld en pas vanaf die datum beginnen de intresten te lopen.
Gezien u het nu pas weet is dat wat u betreft dus pas nu factuur x dagen om te betalen ( in principe dadelijk als particulier) - dan in gebreke stelling bij niet betaling en dan pas intresten -- incasso - daar hebben we geen zaken mee.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp
http://www.centrumschuldbemiddeling.be/ ... cde0c4.pdf

Vandebos

#8 , 05 feb 2010 13:59

Zie eerste post, kopie factuur was bijgevoegd en geadresseerd aan verhuurder.

Ots
Topic Starter

#9 , 08 feb 2010 14:09

Ik heb contact genomen met de herstellingsfirma. Daar verwijzen ze me door naar het incassobureau die het dossier volledig opvolgd. Wel heb ik telefonisch opgevraagd wat de communicatie tussen herstellingsfirma en mij was tot op heden. De originele factuur, herinneringen en aanmaningen bestemd voor mij, kunnen ze niet voorleggen. Een ingebreke stelling naar mij toe is er ook niet. De herstellingsfirma vertelde me dat ze tot sept 2009 (!) mijn huisbaas heeft aangemaand tot betaling. Maw alle communicatie is steeds gebeurd met de huisbaas. Op de vraag waarom men mij nu pas op de hoogte bracht over een factuur van 2006, kon men niet antwoorden.

Na contact met het incassobureau blijkt dat men ook van niks weet. Het enige wat men mij als antwoord kan bieden is dat mijn handtekening op de leveringsbon staat (logisch, ik heb de deur open gedaan en vastgesteld dat ze effect de herstelling hebben gedaan). Daarom zou ik alles moeten betalen (origineel bedrag + kosten)!?
De aangerekende kosten zijn interesten en kosten, maar daar ik nooit factuur, aanmaning, etc... heb ontvangen kunnen noch incasso als herstelfirma deze verantwoorden. Het incassobureau vraagt nu het standpunt op van de herstellingsfirma en bevriest tijdelijk de zaak.

Wat ik ook te weten ben gekomen (bij de herstellingsfirma) is dat er nog een factuur van de herstellingsfirma openstaat bij mijn huisbaas. Veel details kreeg ik niet los, maar het zou gaan over een gedeelte van het onderhoud 15/6/2006 (aangevraagd door vorige huurder daar het toestel lekte). Maar over die factuur heeft het incassobureau geen melding gemaakt in haar schrijven.

Als mijn huisbaas sinds 2006 niet akkoord is om te betalen, moet hij dat dan niet schriftelijk aan mij, de vorige huurder en/of herstellingsfirma laten weten? Misschien had hij schrik dat ik mijn huishuur niet meer zou betalen? Hij is in ieder geval meermaals op de hoogte gebracht van het openstaand saldo. De huurovereenkomst tussen mijn huisbaas en ik is reeds afgesloten. Hij heeft de volledige waarborg vrijgegeven. Verandert dit iets aan de zaak?

Groet

Uit dit hele verhaal blijkt dat niemand echt op de hoogte is hoe het verder moet. Zelf weet ik het ook niet.

Terug naar “Huren”