Mijn dochter huurde samen met een vriend een appartement en betaalde de toen nog 3 maanden huurwaarborg cash aan het immobilienkantoor die instaat voor de verhuur van het pand. Dit immobilienkantoor werkt samen met een bank waar de huurwaarborgen ondergebracht worden. Het huurcontract stond op beider naam.
Na een tijdje sprong de relatie af en haar vriend verhuisde naar Brussel. Zij stelde de verhuurder van het pand hiervan op de hoogte en voor hem vormde het geen probleem dat mijn dochter daar alleen woonde. Hij was dus akkoord om het huurcontract verder te zetten op naam van mijn dochter alleen.
Nu onlangs kocht mijn dochter een woning en nu komt het : de verhuurder geeft de huurwaarborg volledig vrij. Het immobilienkantoor vraagt de bank de gestorte som vrij te geven en deze laatste weigert aangezien het oorspronkelijk huurcontract beide namen vermeldde en beiden dus moeten tekenen voor het vrijgeven van de huurwaarborg. Nu is het zo dat mijn dochter dit bedrag volledig zelf cash betaalde. Zij zijn niet in de beste verstandhouding uit elkaar gegaan en na de breuk hebben zij geen contact meer met elkaar gehad. Zij weet zelfs niet waar hij op dit ogenblik verblijft.
Bestaat er een manier waarop mijn dochter toch aanspraak kan maken op de volledige huurwaarborg die zij tenslotte zelf cash heeft betaald. Eventueel via een attest van de verhuurder ? Via de vrederechter ?