Huur appartement met gebreken

nick 48
Topic Starter
Berichten: 54
Juridisch actief: Nee

Huur appartement met gebreken

#1 , 09 mei 2024 08:45

Beste,

Lange post om proberen zo duidelijk mogelijk te zijn.
Een vriend van mijn dochter huurt een nieuwbouw appartement sinds vorig jaar juni met een contract van 1 jaar. Er zijn verschillende gebreken, de centrale verwarming werkt niet wat maakt dat hij met elektrische vuurtjes heeft moeten verwarmen deze winter, de kookplaat werkt niet...dit alles is al verschillende keren per mail gemeld maar de huisbaas reageert gewoon niet. Er is een staat op gemaakt bij ingang van de huur, ik weet alleen niet of die punten toen gekend waren.Die jongen heeft het financieel niet breed dus vreest nu een beetje de gevolgen inclusief het achterhouden van de huurwaarborg waardoor hij dus financieel de afgrond wordt ingeduwd. Ik weet ook dat normale slijtage dient herstelt te worden door de huurder maar bij nieuwbouw kan dit echt toch niet dat die dingen niet werken.
Kunnen we eigenlijk een deel van de huur terug eisen omdat dat appartement gewoon niet in orde is ? Hoe wapenen we ons best tegen die afsluitende controle van de verhuurder.. misschien nog een klein detail, de makelaar had al 4 weken voor einde verhuur gevraagd of het appartement al leeg was zodat ze terug kunnen verhuren..Advocaten dienen we eigenlijk wat te vermijden vanwege de kosten.. Ik kan die jongen wel helpen maar besef dat ik dat geld nooit ga terug zien..anderzijds als dit hem een start heeft dan is dat maar zo ..

Bedankt alvast voor jullie reactie

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 mei 2024 10:16

Heeft de huurder dan geen kopie ontvangen van de PB ?
Werd de verhuurder al AANGETEKEND op de hoogte gebraxht van de verschillende problemen? Indien nog niet, doe dat dan onmiddellijk, met kopie van dat schrijven via de gewone post.. Komt deze brief terug, dan ongeopend bewaren. In dezez brief geef je de verhuurder 14 dagen de tijd op de problemen op te lossen. Indien niet gedaan, stuur je hem opnieuw een AS, met de nededeling dat, indien niet opgelost binnen 14 da gen (datum zeker vermelden) je naar de VR zal stappen. Vergeet ook niet te melden dat je een terugbetaling van deze 2 aangetekende brieven, en alle volgende, vraagt.

Thomas_A
Berichten: 2394
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2024 11:59

Allereerst: is de huur tijdig opgezegd door huurder of verhuurder?

Werd de ingaande plaatsbeschrijving door de huurder getekend en heeft hij hier een exemplaar van?

Aan het einde van het contract geld terugvragen voor zaken die al heel de tijd niet in orde waren, gaat niet gebeuren.

In het vervolg vanaf een ernstig gebrek wordt vastgesteld informeel laten weten, dan aangetekend bevestigen met redelijke datum waartegen op te lossen, en daarna vrederechter met vraag tot huurvermindering.

Reclame

KJ86
Berichten: 2668

#4 , 09 mei 2024 18:43

Ik zou toch eerst die mails eens opvragen, niet direct de toekomstige schoonzoon geloven. Het verhaal is een beetje dubieus, nieuwbouwappartement betekent dat de verhuurder garantie heeft (twee jaar op de kookplaat en ketel). Sommige fabrikanten geven 5 jaar op een ketel. Het zou toch raar zijn dat de verhuurder die garantietermijnen laat verlopen.

Huurder kon bovendien zelf de garantie opeisen. Gewoonweg het servicenummer van het merk bellen en het probleem is opgelost. Je gaat toch geen ganse winter elektrisch verwarmen. Had die jongen dan warm water? Staat die jongen onder bewind voering?

Terug naar “Huren”