..... of geen betwisting ontvangt binnen de 10 werkdagen na kennisname van dit schrijven u ervan uitgaat dat ze is goedgekeurd zoals ze reeds mondeling hebben beaamd bij het opmaken van deze plaatsbeschrijving.
Hier word een verkeerde stelling aangenomen dat als een partij niet reageert binnen x dagen, en nadat er bijkomend in het (AS) er vermeld werd dat indien ... er geen reaktie binnen ... dagen is, de partij naar wie het schrijven (AS) gericht werd automatisch akkoord is met de inhoud van die brief.
Er is geen enkele wet die zo'n stelling ondersteund. Het is wel een element dat door een rechter als negatief "kan" beschouwd worden (de non-respons dus van de tegenpartij). Dit is echter zeker niet schering en inslag.
De juridische waarde dus van een tekst in een AS die luid "indien ik van u geen reactie mag verwachten neem ik aan dat u akkoord bent met ..." is te verwaarlozen. Hoogstens kan het dienen om de tegenpartij wat te intimideren en tot een reaktie te overhalen, het is echter geenszins een vrijbrief.
Moest dit zo zijn zou ik toch al veel geholpen zijn. Ik heb nl. als huurder (ik ben even de tel kwijt) in een geschil met een verhuurder, reeds zo'n 18 brieven verzonden (AS en FAX) en nooit een antwoord gekregen.
Dit even terzijde, en ik wens
tianneke veel geluk in het zoeken naar een nieuwe huurder.
In dat verband ga ik trouwens nog een vraag stellen in een andere post.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard