Huur niet betalen

karo86
Topic Starter

Huur niet betalen

#1 , 30 jan 2010 00:53

Beste,

In 2008 is mijn meme gestorven. Op dat moment werd haar huis verhuurd. De mensen die er toen in zaten hebben dan gevraagd aan mijn oom en moeder (de kinderen van mijn meme) of ze uit het huis mochten.
Beiden zijn hiermee akkoord gegaan.

Mijn oom en mijn moeder hebben mij en mijn vriend de toestemming
gegeven om in het huis te gaan wonen voor maximum 3 jaar. Mijn moeder moest ik niets betalen, maar mijn oom wou wel nog zijn deel van de huur.
En zijn voorwaarde was dat we het huis mochten huren als wij de brandverzekering en de grondbelasting voor ons rekening zouden
nemen. Die hebben wij dan ook betaald. (dit kunnen wij
gemakkelijk bewijzen met ons rekeninguittreksels)
Dit alles is wel via een mondeling huurcontract verlopen.

Sinds november 2009 komt mijn oom ineens op de proppen dat wij het
huis uit moeten omdat hij het wil verkopen. (wij wonen er nog maar sinds februari 2009). Kort nadat de brandverzekering en de grondbelasting is betaald en nadat wij het huis volledig op orde hebben gezet. (we hebben een nieuwe vloer in de badkamer gelegd, geschilderd, behangen, nieuwe
deurklinken, ..)

Wij zijn dus maar op zoek gegaan naar een huis om te kopen.
Deze week hebben wij een bod gedaan op een huis en het is aanvaard. Ik schat dat we binnen een maand of 2 in ons huis mogen.
Ik heb vandaag onze huishuur stopgezet. (ter compensatie van de grondbelasting) Wat kan mijn oom nu doen in het ergste geval?
Er is nog niets beslist of het huis al dan niet wordt verkocht want mijn
moeder is niet naar de afspraak geweest met de notaris. Er is dus nog
niets geregeld.

MVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 30 jan 2010 13:06

Weinig aangezien het gaat om familie, aangezien het gaat om een mondeling huurcontract, wat bij wet niet meer mag voor hoofdbewoning, aangezien hij u verplicht heeft een aantal posten te betalen die niet tot de uwe behoren, aangezien u hem net zo goed nu een aangetekend schrijven zou kunnen sturen waarin u hem zijn deel van de renovatiekosten bezorgt zoals mondeling afgesproken samen met het huurcontract en waarbij u uw moeder een as zend met daarin haar deel ter informatie aangezien u het haar kwijtscheld omdat u het gedeelte van het huurgeld dat u aan haar diende te betalen nooit heeft hoeven te betalen, zoals mondeling afgesproken uiteraard...

:twisted:

j.demoor

#3 , 31 jan 2010 11:45

“Art.1bis.Van elke huurovereenkomst die onder toepassing van deze afdeling valt en die betrekking heeft op de hoofdverblijfplaats van de huurder moet een geschrift worden opgesteld...De meest gerede contracterende partij kan bij gebreke van uitvoering binnen acht dagen na een ingebrekestelling die betekend wordt bij een ter postaangetekende brief of bij deurwaardersexploot, de andere partij in voorkomend geval via gerechtelijke weg verplichten om een schriftelijke overeenkomst op te stellen...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Uit de tweede alinea kan afgeleid worden de wetgever niet de nietigheid van de mondelinge overeenkomst beoogde ook al is die bepaling van dwingend recht.

U bewoont het huis krachtens (mondelinge) huur met uw oom EN krachtens bezetting ter bede met uw moeder.

Uw oom kan zijn verhuur slechts beëindigen met inachtneming van de opzegmogelijkheden uit art.3 Woninghuurwet,waartoe ‘omdat hij het wil verkopen’ niet behoort.

“Art.3...§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding...Zolang het huurcontract niet geregistreerd is...zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing...”(Woninghuurwet).

Een mondeling huurcontract is niet registreerbaar,zodat u het te allen tijde kan opzeggen zonder opzegtermijn en zonder vergoeding.

"Art.5.De onroerende voorheffing betreffende het gehuurde onroerende goed kan niet ten laste van de huurder worden gelegd"(Woninghuurwet).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”