#6 , 05 feb 2024 23:00
Ik zou heel stil zijn als ik u was, de huurder heeft meldingsplicht. Iedereen weet dat een hoog verbruik kan gekoppeld worden aan een waterlek. Bij het minste vermoeden (zoals u zelf aangeeft vanaf het eerste jaar) is het de bedoeling dat je 's avonds uw meterstand opschrijft, gans de nacht niks verbruikt en dan 's morgens die meterstand gaat checken. Zo handelt een goede huisvader.
De verhuurder woont daar niet, die kan niet controleren op lekken, dat is de taak van de huurder. Verbruik wordt daarom bijna nooit vergoed door de verzekeringsmaatschappijen. Het is weeral geknoei van de huurder die er toe geleid heeft dat de badkamer weggerot is.
De watermaatschappijen hebben wel fondsen die tussenkomen in het verbruik bij een waterlek maar dat ga je zelf als huurder moeten aanvragen daar heeft de verhuurder niets mee te maken. Er zal overredingskracht nodig zijn want wie laat er nu in godsnaam iets 4 jaar lekken. Die badkamer laten wegrotten dat kan je zelfs ruiken, dat gaat gepaard met schimmels, vochtplekken en in sommige gevallen kan je het zelfs horen druppen.