Andere inwoner dan op huurcontract

EVP
Topic Starter
Berichten: 91

Andere inwoner dan op huurcontract

#1 , 02 feb 2024 11:22

Hoi,


Ik heb net een pand gekocht waar er momenteel een huurder is. Het huurcontract is opgesteld in 1998 en is niet geregistreerd
Nu blijkt dat de huurder die genoemd wordt niet meer in het pand woont maar zijn zoon.
Hiervan is geen overdracht van huurcontract voor opgemaakt.

Aangezien het EPC een letter bevat die dicht bij Z staat, ben ik van plan om het pand volledig te renoveren.
Aangezien het om een totaal renovatie gaat en ik aan alle criteria voldoe om een huurcontract te verbreken zou ik de huurder daarover op de hoogte brengen dat zijn contract eenzijdig wordt verbroken en dat hij 6 maand tijd heeft om een ander pand te vinden. ( Over de periode ben ik flexibel dit mag voor mij ook 7/8 maand zijn)
Nu is mijn vraag hoe ik ga ik nu praktisch te werk?
° Maak ik een aangetekend schrijven sturen naar de naam die op het contract staat?
° Maak ik een aangetekend schrijven op naam van de zoon?
° ....

Dank bij voorbaat

Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 02 feb 2024 11:34

Vader overleden?
Betaald die persoon de HUUR met vermelding van woord huur?
Woonde die zoon mogelijk bij vader bij afsluiten contract in 1998.
Wat wel een zwaar vermoeden zal zijn.
Bij mijn weten was er in 1998 geen verplichting om te registreren....maar niet registreren geeft wel de mogelijkheid aan beide partijen contract per direct - bij wijze van spreken morgen dus te verbreken.

EVP
Topic Starter
Berichten: 91

#3 , 02 feb 2024 11:43

Hoi,

Ik heb een aangetekende zending gestuurd - op naam van de vader - met de melding dat er een nieuwe eigenaar is en dat de huurgelden en provisie op een nieuwe rekening dienen gestort te worden.
Dus ik weet niet welke vermelding er gebruikt wordt.

Aangezien het om een redelijk oud contract gaat en de huidige huurder wel zijn huur op tijd betaald weet de vorige eigenaar niet echt meer. Hiermee bedoel ik of de vader nog leeft. de vorige eigenaar - die niet dezelfde eigenaar is van toen het contract opgesteld is geweest - heeft wel een vermoeden dat beide samen in het pand woonden. Welk verschil maakt dit?

Zoals ik al vermelde, ik ben redelijk flexibel op gebied van een tijdspanne, maar ik wil wel alles volgens de letters van de wet doen. Gewoon in het geval dat er in de toekomst eventueel problemen zouden voorkomen. Want technisch en praktisch gezien ga ik wel iemand zijn woning ontnemen en naargelang de huurder kan dat vlot of minder vlot gaan

mvg

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 02 feb 2024 18:21

Als die zoon in 98 minderjarig was gaat die niet mee getekend hebben maar woont er wel wettig.
1998 was er een andere wetgeving dus andere regels.
Woonfiche opvragen bij gemeente neem uw koopakte mee.

Terug naar “Huren”