overhandigen sleutels na vertrek huurders

frankida
Topic Starter

overhandigen sleutels na vertrek huurders

#1 , 25 jan 2010 11:51

Mijn huurders hebben hun contract opgezegd. De opzeggingdtermijn loopt nog tot 28/02/2010. Ik heb hen de huurwaarborg en alles wat door mij overgenomen werd reeds betaald. Ze hadden beloofd mij de sleutels te geven in de maand december, omdat ik verfraaiingswerken wil uitvoeren voor de nieuwe huurders aankomen (begin contract 1 maart).

Nu weigeren de huurders mij de sleutels van de poorten en de garage te geven. Daardoor kan ik geen werken uitvoeren. Ik heb geen toegang te water en elektriciteit (de meterstanden zijn al geregeld).

Kan een huurder de toegang tot het huis weigeren aan de eigenaar om de nodige werken te doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 jan 2010 12:02

Staat het pand reeds leeg?

Wat met de huur van januari en februari?

frankida
Topic Starter

#3 , 25 jan 2010 12:19

Op een paar kleine waardeloze spulletjes na is het pand leeg.
De huurders hadden beloofd dat ze die zouden komen ophalen en meteen de sleutels af te geven. Ze zijn echter op de afgesproken datum niet komen opdagen.

Wat de huur van januari en februari betreft : ze moeten geen huishuur meer betalen voor december, januari en februari (dit komt overeenmet hun huurwaarborg)

Reclame

Vandebos

#4 , 25 jan 2010 14:11

Dan kunnen ze u nog 2 maand toegang weigeren... ze blijven immers tot eind februari huurders van het pand.

geert s.

#5 , 29 jan 2010 01:26

Kan de huurder weigeren de sleutels af te geven bij het einde van het contract omdat de borg niet wordt vrijgegeven?
De woning is reeds leeggemaakt en de volgende maand, effectief de volgende dag al, verhuurd. De borg wordt niet vrijgegeven zolang de 3 laatste maanden huur niet betaald zijn, waarvoor wij dus een advocaat hebben moeten inschakelen, wat ons ook extra kosten meebrengt. De huurder zegt dat hij dit bedrag zal storten, want volgens hem staat elke maand huur op de derde rekening van zijn advocaat.
Moet hij de sleutels afgeven, of kan hij die zomaar, volgens hem, 'nog enkele maanden bij zich houden, want hij maakt er een rechtszaak van'?

Vandebos

#6 , 29 jan 2010 01:35

Als de huurder u toegang tot het pand weigert en de sleutels niet afgeeft:

- kan u de plaatsbeschrijving niet opmaken en aldus geen eindafrekening maken zodat u de waarborg niet kan vrijgeven.

- Kan u met het contract en de geldige opzeg naar een deurwaarder stappen om samen met deze en een slotenmaker officieel de leegstand van het pand vast te leggen op de dag dat de huur eindigt volgens de opzeg. De slotenmaker kan dan onmiddellijk een nieuw slot plaatsen en u kan deze sleutels overhandigen aan de nieuwe huurders. (het overhandigen van de sleutels is immers meer symbolisch dan de opzeg zelf, het wettige document in kwestie)

- Kan (lange en kostelijke weg) u middels een verzoekschrift bij het vredegerecht de huurder vervolgen voor de geleden schade en een rpv .

Terug naar “Huren”