Opzeg door verhuurder van 1jarig huurcontract

Vespertine
Topic Starter

Opzeg door verhuurder van 1jarig huurcontract

#1 , 26 jan 2010 11:10

Ik huur sinds 1 juni '09 een appartement. Dat appartement wordt momenteel verkocht.
Ik ontving van de huidige (oude) eigenaar het bericht dat ze me eerstdaags een aangetekende opzegging zullen sturen, met ingang vanaf 1 februari en uitwerking op 1 mei (3maand).

- Kan een 1-jarig contract opgezegd worden op dit moment? Tot zo ver ik begreep, heb ik ten allen tijde de garantie dat ik tot 1 juni '10 kan huren? (en de opzeg pas vanaf 1 maart ingaat?)
- Bovendien, kan de huidige eigenaar opzeggen, of moet de nieuwe eigenaar dit doen?
- Hoe wordt de waarborg afgehandeld? Wie bepaalt in welke staat in het appartement terug achterlaat, en als gevolg dus de borgteruggave?

Alvast bedankt voor uw advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 jan 2010 12:18

Tenzij er zeer specifiek vermeld staat in uw huurcontract van bepaalde duur dat een opzegging van drie maand mogelijk is, is het onmogelijk om een contract van bepaalde zomaar op te zeggen "à la tète du client".

Bovendien dient een contract van bepaalde ten minste 3 maanden voor het verlopen ervan opgezegd te worden om dat het anders overgaat in een drie zes negen.

Normaliter zou uw huur dus gegarandeerd dienen te zijn tot 31 mei.

Als u de aangetekende opzeg krijgt zou ik gewoon de verhuurder een schrijven terugzenden met de eenvoudige boodschap dat deze opzeg niet rechtsgeldig is overeenkomstig artikel 3 van de huurwetgeving avn augustus 2008 en hen verzoeken per kerende post u een rechtsgeldige opzeg te bezorgen.

Voor huurwaarborg : deze wordt meegenomen in de verkoopsakte. De nieuwe eigenaar kan deze dus uitbetalen.

uittredende plaatsbeschrijving wordt opgemaakt door de verhuurder en huurder tezamen tenzij er contractueel een externe is vastgelegd.

Hopelijk helpt dit u verder?

j.demoor

#3 , 27 jan 2010 11:28

“Art.9.Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder op de datum van het verlijden van de authentieke akte...Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt. In dat geval kan de verkrijger evenwel de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen van de datum van het verlijden van de authentieke akte tot vaststelling van de overgang van eigendom.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

De verkrijger=nieuwe eigenaar treedt in elk geval in de rechten en verplichtingen van de verhuurder.

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5...”(Woninghuurwet).

Dit houdt in dat beëindiging van de huurovereenkomst ‘om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4‘ waaraan ze niet onderworpen is,niet kan.

De bestaande waarborg dient op naam gebracht van de ‘verkrijger’= nieuwe eigenaar. De uitgaande plaatsbeschrijving dient te gebeuren met de ’verkijger’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Vespertine
Topic Starter

#4 , 28 jan 2010 22:18

Geweldig bedankt voor de snelle reacties!

Ik begrijp hieruit dus kort samengevat:
- contract kan niet opgezegd worden voor verloop van de periode van 1 jaar, tenzij anders vermeld in het huurcontract?

Ik las het contract er nogmaals op na en dit schrijft:
Art.2 Duur:
"De huurovereenkomst zal slechts beëindigd worden door een opzegging bij aangetekende brief of bij deurwaardersexploot, door één van beide partijen, ten minste 3 maanden voor het beëindigen van de huurovereenkomst. "
Verder staat er niets vermeld over een opzegging.

Het aangetekende schrijven is vandaag toegekomen op de post, deze haal ik morgen af en en voorzie dan op jullie advies zo snel mogelijk een terugschrijven (aangetekend uiteraard). Moet dit binnen een bepaalde termijn?

Nogmaals dank.
Overigens een fantastisch initiatief, dit forum!
Met vriendelijke groeten.

Vandebos

#5 , 28 jan 2010 22:35

U verstuurt uw mededeling dat de opzeg niet rechtsgeldig is overeenkomstig art 3 van de huurwetgeving best binnen de 14 dagen. Kwestie van te vermijden dat men u in een geding opzettelijk treuzelen zou proberen aan te wrijven. (zeer zwakke zet maar alles is mogelijk)

Inderdaad aangetekend verzenden.

Waar ik wel nog eens naar zou gaan kijken is of het contract werd geregistreerd of niet. Indien dit niet het geval is mag u het altijd zelf registreren. Het maakt uw contract alleen maar sluitender tov de nieuwe eigenaar. in de link in onderschrift vindt u een pdf terug die je uitlegt hoe je je lokale registratiekantoor kan opsporen. Uitleg te moeilijk? stuur me een pb'tje met je postcode.

Terug naar “Huren”