Huis onbewoonbaar

Freec
Berichten: 89
Juridisch actief: Nee

Re: Huis onbewoonbaar

#16 , 11 dec 2023 17:17

Wacht het verloop af van het onderzoek, als huisbaas niks doet zal het zoiezo onbewoonbaar worden, en MOET je verhuizen.

Je kan ondertussen idd al naar ocmw of acw gaan, maar ik vermoed dat die ook onderzoek of eindbeslissing zullen afwachten.

Volgens mij kan/mag je ook contact opnemen met de onderzoeker, zodat je uptodate blijft

Jojo21.
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#17 , 11 dec 2023 17:21

Laat ons eerlijk zijn, van 80% van de gebreken was je zelf niet op de hoogte.

Op zich heb ik als verhuurder geen probleem met een woningonderzoek. Lekker gratis, maar wel met het doel van de huurder ’onbewoonbaarheid’, degoutant
Eerlijk ik wist enkel de waterafvoer dat die niet in de tuin mag uitkomen, van de schimmel, en mijn kookvuur werkte niet.
Meer wist ik niet maar had de huisbaas hier meermaals over gestuurd, net zoals mijn buurman de huisbaas probeerde te contacteren maar we kregen geen gehoor.
Vandaar de aanvraag tot onbewoonbaarheid omdat ze dan de gebreken wel moest oplossen. Maar er is dan eerst een waarschuwingsprocedure geweest waar geen gehoor aan is gegeven. En dan is er een woningonderzoek door woning Vlaanderen uitgevoerd met de opgenoemde gebreken. Er zijn meer gebreken als ik dacht maar dat maakt niet uit ik heb haar nog steeds niet gehoord en daar jaag ik me in op want als ze de werken niet uitvoert is het hoogtijd dat ik een andere woonst zoek. als zij nu ook eens een klein beetje goede wil liet zien dan wist K toch al waar K stond.

Jojo21.
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#18 , 11 dec 2023 17:23

Wacht het verloop af van het onderzoek, als huisbaas niks doet zal het zoiezo onbewoonbaar worden, en MOET je verhuizen.

Je kan ondertussen idd al naar ocmw of acw gaan, maar ik vermoed dat die ook onderzoek of eindbeslissing zullen afwachten.

Volgens mij kan/mag je ook contact opnemen met de onderzoeker, zodat je uptodate blijft
Oh oké dan ga ik die eens contacteren morgen. Dat is gewoon de persoon die het woningonderzoek heeft uitgevoerd ?

Reclame

Freec
Berichten: 89
Juridisch actief: Nee

#19 , 11 dec 2023 17:29

Ja, is de persoon die woningonderzoek deed.
Is de onderzoeker vergezelt geweest van een maatschappelijk werker? Gebeurd soms, en die kan je ook up to date houden.

U zal, bij onbewoonbaarheid, nog steeds een termijn krijgen om te verhuizen. Als het echte hoogdringendheid heeft zal normaal de gemeente of ocmw wel helpen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3822
Juridisch actief: Nee

#20 , 11 dec 2023 22:11

Misschien de meest pertinente vraag: hoeveel huur betaalt u maandelijks?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Carcer
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#21 , 12 dec 2023 00:53

# 9

"Ik betaal 680€ voor een woonst van 39 vierkante meter"

CityBird
Berichten: 798

#22 , 12 dec 2023 09:30

Hangt ook van locatie af. In een dorp betaal je de voor zoiets 400€, in het centrum van Gent lijkt me dat de reeds het gangbare tarief.

Jojo21.
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#23 , 12 dec 2023 12:53

Hangt ook van locatie af. In een dorp betaal je de voor zoiets 400€, in het centrum van Gent lijkt me dat de reeds het gangbare tarief.
Ik woon niet in de grootsteden.
Ik woon in een dorp.

Freec
Berichten: 89
Juridisch actief: Nee

#24 , 12 dec 2023 13:15

De huurprijs doet er niet toe... heeft hier niks mee te maken.

Mogelijks betaal je te veel, voor wat het is... maar daar heb je zelf voor gekozen.

En 400 euro in een dorp, is toch ook al lang geleden ;)

NatD
Berichten: 432
Juridisch actief: Nee

#25 , 12 dec 2023 14:39

De huurprijs doet er niet toe... heeft hier niks mee te maken.

Mogelijks betaal je te veel, voor wat het is... maar daar heb je zelf voor gekozen.

En 400 euro in een dorp, is toch ook al lang geleden ;)
Klopt, ik heb minder bewoonbare oppervlakte en woon in een dorp, maar startbedrag in 2021 was ook 550 Euro huur. 't Is de tuin (en locatie) die je betaalt, toch zeker post-corona ...

CityBird
Berichten: 798

#26 , 13 dec 2023 06:39

De huurprijs doet er niet toe... heeft hier niks mee te maken.
Nee, maar het creëert wel een referentiekader. Je kan als huurder geen luxevilla verwachten voor 500€ huur, net zoals je van een verhuurder mag verwachten geen huisjesmelker te zijn.
En 400 euro in een dorp, is toch ook al lang geleden ;)
Klopt, ik heb minder bewoonbare oppervlakte en woon in een dorp, maar startbedrag in 2021 was ook 550
Dan zijn jullie blijkbaar nooit “op de buiten” geweest.

https://www.zimmo.be/nl/zoeken/?search= ... =1#gallery

Freec
Berichten: 89
Juridisch actief: Nee

#27 , 13 dec 2023 07:58

Wat is ’te duur’?

Alles is relatief toch
Het is niet ’te duur’ als ze kandidaat huurder zijn. Als huisbaas heb je keuze uit 10-100 tal kandidaten bij verhuur. Ze zitten bijna allemaal op hun knieen, of ze het aub mogen huren.
En als ze 2x de huur hebben betaald, is het ’te duur’.

Dat is marktwerking, vraag en aanbod. Dat neemt natuurlijk niet weg, dat een pand in orde moet zijn.

Ts heeft er wel goed aangedaan, om een woningonderzoek te vragen... al had hij volgens mij beter eerst een bemiddeling aangevraagd bij de vrederechter.

Jojo21.
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#28 , 18 dec 2023 12:00

Dankjullie voor alle info.
Mijn huis is vandaag onbewoonbaar verklaard en ik moet opzoek naar een nieuwe woonst.
Ze krijgen op de gemeenten ook geen reactie van mijn huisbaas.
K heb een afspraak gepland met de sociale dienst van OCMW en daar kan ik nu ook terecht met mijn verdere vragen.
Heel erg bedankt voor alle info.

Freec
Berichten: 89
Juridisch actief: Nee

#29 , 18 dec 2023 16:11

Vraag of je via ocmw ook juridisch kan geholpen worden. En-of je de huur nu nog verder moet betalen aan verhuurder.

Terug naar “Huren”