Vraag opzegging

Lila_hun
Topic Starter

Vraag opzegging

#1 , 25 jan 2010 15:59

Hallo allemaal.

Ik heb twee vragen ivm een huurcontract (tja, zoals bijna alle mensen die hier komen vragen :)), hopelijk kan iemand me een beetje helpen.

We (mijn vriend en ik) huren sinds juni 2007 een appartement, maar we willen het verlaten, want veel dingen zijn niet in orde of direct kapot, en na bijna 3 jaar van klagen aan de huisbazin (en van "ik zal het binnenkort laten repareren" maar geen feiten te krijgen als antwoord) zijn we het al beu. Ik zou meer details willen geven over het contract en zo, maar ik kan helaas niet: de huisbazin zei dat ze ons een kopie zou bezorgen maar tot nu toe hebben we er niets van gezien (en we denken niet dat we onze kopie zullen krijgen na zoveel tijd). In principe was de duur maar een paar maanden, ik vermoed dat het dus een contract van bepaalde duur was en dat het stilzwijgend verlengd is, maar over clausules enz. kan ik moeilijk iets zeggen. Hier komt dus mijn eerste vraag: als het contract iets standaards was, zou het mogelijk zijn om op te zeggen? En, zoja, wat zou de opzegtermijn zijn (en de boete, als die termijn niet gerespecteerd wordt)?

Maar nu een tweede scenario: ik ben gaan vragen bij het registratiekantoor en ze zeggen dat ze geen contract vinden op mijn naam (of op die van mijn vriend). Het kan best zijn dat het contract niet geregistreerd is, en voor zover ik weet zouden we dan het appartement op elk moment mogen verlaten, zonder opzegtermijn en/of wederverhuringsvergoeding (denk ik): probleem opgelost. Maar de man aan het loket heeft me gezegd dat het contract nog geregistreerd kan worden (mits betaling van een boete, maar toch), dus hier komt mijn tweede vraag: hoe kunnen we bewijzen dat we mogen vertrekken zonder opzegtermijn? Want we denken aan de volgende situatie: het contract is niet geregistreerd, we verwittigen de huisbazin en ze loopt naar het kantoor om het contract te registreren... en dan moeten we de termijn wel respecteren! Of kan de datum van de brief gebruikt worden als een of ander soort bewijs? (en zoja, hoe precies?). Hm, nu denk ik aan een ander geval (dus nog een derde vraag, sorry!): we weten dat we willen vertrekken zodra we iets vinden, maar voorlopig hebben we niets. Is er een of andere manier om te vermijden dat de huisbazin intussen het contract registreert? Niet dat we haar nu gaan verwittigen, maar stel voor dat ze plots beslist dat ze het zou moeten registreren...

Dank bij voorbaat! (en sorry voor eventuele taalfouten, het is zo dat ik afkomstig ben uit Hongarije)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 jan 2010 16:41

Een contract van bepaalde duur dat niet wordt opgezegd of verlengd gaat na zijn looptijd automatisch over in een 3-6-9 die begint op de dag dat het contract van bepaalde duur begonnen is. (dus juni 2007)

De opzegperiode en wederverhuring bedingen opgenomen in de huurwetgeving zijn pas geldig vanaf het ogenblik dat het 3-6-9 contract wordt geregistreerd. Als jullie dus theoretisch een opzeg brief op 26 januari verzenden dat je het contract opzegt met een periode van 1 maand beginnend op 01/02/2010 om te eindigen op 28/02/2010 en het contract werd niet geregistreerd voor 26/01/2010 kan een laattijdige registratie geen invloed hebben op de opzeg zelf.

Opzeg van een maand is altijd aan te raden om de heel eenvoudige reden dat dit alle partijen de tijd geeft één en ander te regelen en het bij een eventueel geding toont dat jullie nog op een faire wijze hebben getracht te handelen alhoewel het niet hoefde.

Is er in het verleden een plaatsbeschrijving opgemaakt?

Ik zou van de opzegbrief gebruik maken om alle beloftes tot reparaties te herhalen die nooit werden uitgevoerd, ik zou in die brief tevens een uitgebreide en gedetailleerde lijst van alle gebreken nogmaals vermelden, zou nog eens met nadruk vragen om een afschrift van het contract dat jullie nooit ontvangen hebben ondanks verzoeken hierom op dat X,Y, Z...
Kortom maak er een brief van, op een beleefde wijze, die als hij bij een geding boven tafel wordt gehaald de verhuurster onmiddellijk in het defensief drijft aangaande andere dingen dan de opzeg. Niet is zo overtuigend als naar de vrederechter toe te kunnen zeggen dat jullie in feite, gelet op de talloze gebreken in het pand, net zo goed om een verbreking met schadevergoeding wegen genotsderving hadden kunnen vragen... Laweit zal snel gedaan zijn...

Wanneer je ook beslist te vertrekken, verstuur de opzegbrief AANGETEKEND!
In de link in onderschrift vindt je een document genaamd wie doet wat.pdf dit kan je helpen om duidelijk te maken wie voor welke reparaties verantwoordelijk is.

hopelijk helpt dit jullie wat verder?

Lila_hun
Topic Starter

#3 , 25 jan 2010 17:21

Ja het helpt zeker, hartelijk bedankt!

Neen, er is in het verleden geen plaatsbeschrijving opgemaakt, dat was een meer van de beloftes van de huisbazin... Maar goed, zo kan ze ook niet zeggen dat we schuldig zijn voor de dingen die niet werkten, niet waar?

Ik heb nog één vraag (sorry voor de moeite!): als we onze opzegbrief aangetekend sturen met bv. een periode van 1 maand zoals in uw voorbeeld, kan de huisbazin beslissen dat we niet in 1 maand maar onmiddelijk weg moeten, of zoiets? Ik bedoel, er is een contract dat alleen ze heeft, we hebben geen kopie en het is niet geregistreerd, dus zou ze kunnen zeggen dat we geen contract hebben (m.a.w. dat het niet bestaat) en ons plots wegsmijten? Ze is een beetje raar en wordt snel boos (en ik denk niet dat onze opzegging haar precies blij zou maken), en we weten niet wat zo'n razende persoon kan doen...

Bedankt nog een keer!

Reclame

eggie

#4 , 25 jan 2010 17:36

zij kan u er nooit zomaar uitzetten .

Vandebos

#5 , 25 jan 2010 17:52

Dan nog is het één maand...

Trouwens u heeft jarenlang iedere maand de huur op haar rekening betaald. Dit kan perfect als bewijs aangehaald worden dat er wel een huurovereenkomst is. Als mevrouw teveel misbaar maakt kan u ook aan haar vragen of ze liever heeft dat u de woningdienst inschakelt om het pand op bewoonbaarheid te laten controleren...

Lila_hun
Topic Starter

#6 , 25 jan 2010 19:06

Ja dat is waar, ik kan op elk moment de bewijzen van de overschrijvingen laten printen, dat heb ik wel. Ik hoop sowieso dat ze niet moeilijk doet, ik heb geen zin in ruzie...

Een laatste vraag (ik beloof het! :)): aangezien er geen vaste opzegtermijn is, kan ik zeggen bv dat ik opzeg met een periode van 1 1/2 maand beginnend op 01/02/2010 om te eindigen op 15/03/2010, of 1 maand van 15/02/2010 tot 15/03/2010 of zoiets, en dan natturlijk nog die halve maand betalen (om tijd te hebben om zeker iets te vinden), of mag dat niet/is het niet gebruikelijk?

Hartelijk bedankt voor uw hulp!!

JohnD

#7 , 25 jan 2010 20:23

U huurt reeds geruime tijd uw appartement. Waarom vermoed u dat de eigenaar weet heeft van uw plannen om te verhuizen ?

Persoonlijk zou ik gewoon zoeken zonder op te vallen, en als u iets gevonden hebt met 14d. opzeggen wat meer dan voldoende is.

Een kennis van mij in dezelfde situatie heeft het op die wijze ook gedaan met 14d. zonder het minste probleem. Trouwens wie zegt dat uw eigenaar naar de rechter zal stappen om het deksel op zijn neus te krijgen omdat hij nagelaten heeft het contract te laten registreren ?

Van het ogenblik dat u uw AS schrijven verstuurd hebt met uw opzeg zal geen enkele vrederechter aanvaarden dat de verhuurder nog gauw het contract registreerd om u te verplichten een opzegtermijn van 3m. te respecteren.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#8 , 25 jan 2010 20:43

Beide situaties zijn in dit geval perfect mogelijk omdat de wetgeving enkel bepaald dat de normale opzegregels zonder registratie niet van toepassing zijn. Wat wel mag wordt dus in het midden gelaten. U kan dus effectief een opzeg van zes of twee weken geven.

De periode van een maand is slechts gegeven als voorbeeld omdat dit door de meesten als "correct" wordt ervaren en aangezien het de opzegperiode is die algemeen voor een bewoning ter bede of bij uitzetting wordt gegeven.

Eigenaars maken net als huurders en andere mensen soms rare sprongen als de zaken niet gaan zoals zij willen... Het is dan altijd aangewezen zo sterk mogelijk te staan.

Lila_hun
Topic Starter

#9 , 25 jan 2010 22:53

Bedankt voor de antwoorden nog een keer!

@JohnD: ik denk niet dat de huisbazin weet heeft over onze plannen, maar ik ben altijd te voorzichtig (misschien te veel) en het is een mogelijkheid die bestaat: klein, maar het bestaat...

Oké, we zullen de adviezen volgen. We zullen waarschijnlijk een beetje wachten om iets te zoeken (ik hoop dat er niets intussen gebeurt en dat ik er spijt van zal hebben) en zodra we iets vinden zullen we de aangetekende brief sturen.

Als er iets nieuws is zal ik het hier posten, voor het geval dat het andere mensen kan helpen (op dezelfde manier die jullie ons hebben geholpen :)).

j.demoor

#10 , 26 jan 2010 11:37

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5. Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

‘...We...huren sinds juni 2007...ik vermoed dat het dus een contract van bepaalde duur was en dat het stilzwijgend verlengd is‘.

‘Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk...worden verlengd’ sluit stilzwijgende verlenging(zoals in Wet 22 december 1989) uit. In het huurcontract automatische verlenging gelijk stellen met schriftelijke verlenging is m.i. in strijd met dit dwingend recht en rechtspraak hierover is mij niet bekend. Drie jaarlijkse verlengingen is in strijd met ‘Zij kan slechts eenmaal...worden verlengd’.Ik ga er dus van uit dat u THANS een huurovereenkomst van negen jaar hebt.

In dat geval geldt:
“Art.3...§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding...
ZOLANG het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

‘Op zichzelf was deze opzeg geldig omdat de overeenkomst niet was geregistreerd op DIE datum,zodat de huurder met toepassing van art.3,§5,derde lid kon opzeggen...‘[Vred.Antwerpen IV,3 november 2008(F.A./A.L.S.),R.W. 2009-10,685-686].

‘DIE datum’ = datum van opzegging. Indien ‘de rechtspraak’ deze ‘voorbode’ zou volgen dan kan u NU opzeggen,zelfs tegen 01 februari 2010,zonder opzeggingstermijn en zonder (wederverhurings)vergoeding. Registratie vóór opzegging kan u niet verhinderen en deze na opzegging heeft op die opzegging geen effect.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lila_hun
Topic Starter

#11 , 26 jan 2010 13:00

Bedankt! Maar dat laatste berichtje maakt me een paar dingen afvragen, hopelijk vindt u het niet erg dat ik weer vraag :)

Blijkbaar kon het contract niet verlengd worden aangezien het schriftelijk moest gebeuren, maar ik weet niet waarom u denkt dus dat we een huurovereenkomst van negen jaar hebben. Zoals gezegd hebben we geen kopie van het contract, maar we zijn er zeker van dat de periode die daarop stond was 2 of 3 maanden, iets bepaalds dus. Wat gebeurt er als zo'n contract niet schriftelijk verlengd wordt? Is het niet meer geldig, of wat?

"ZOLANG het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.”(Woninghuurwet 20 februari 1991)"

Ja, daarom vroegen we aan de man van het registratiekantoor of het nog geregistreerd kon worden, want in dat stuk van de wet begrijpen we dat de termijn/vergoeding niet van toepassing zijn als het contract niet geregistreerd is binnen de twee maanden, m.a.w.: geregistreerd binnen de 2 maanden -> alles OK; niet of later geregistreerd -> geen toepassing van termijn/vergoeding. Maar blijkbaar zijn we verkeerd? Of is het gewoon zo dat het wel mogelijk is om het contract te registreren na die termijn van 2 maanden maar dan zonder effect wat de opzeggingstermijn betreft?

Alvast bedankt!!

Vandebos

#12 , 26 jan 2010 13:07

Als een contract van bepaalde duur niet wordt opgezegd zoals het hoort of niet wordt verlengd zoals het hoort gaat het automatisch over in een 3-6-9, hetgeen veel interessanter is voor een huurder.

uw verhuurder kan het contract nog steeds registreren. Dit zal echter slechts invloed hebben als de registratie werd uitgevoerd voordat u de opzeg betekend.

Lila_hun
Topic Starter

#13 , 26 jan 2010 13:39

Alles duidelijk nu ;) Bedankt voor de zoveelste keer!!

Terug naar “Huren”