Ik heb twee vragen ivm een huurcontract (tja, zoals bijna alle mensen die hier komen vragen

We (mijn vriend en ik) huren sinds juni 2007 een appartement, maar we willen het verlaten, want veel dingen zijn niet in orde of direct kapot, en na bijna 3 jaar van klagen aan de huisbazin (en van "ik zal het binnenkort laten repareren" maar geen feiten te krijgen als antwoord) zijn we het al beu. Ik zou meer details willen geven over het contract en zo, maar ik kan helaas niet: de huisbazin zei dat ze ons een kopie zou bezorgen maar tot nu toe hebben we er niets van gezien (en we denken niet dat we onze kopie zullen krijgen na zoveel tijd). In principe was de duur maar een paar maanden, ik vermoed dat het dus een contract van bepaalde duur was en dat het stilzwijgend verlengd is, maar over clausules enz. kan ik moeilijk iets zeggen. Hier komt dus mijn eerste vraag: als het contract iets standaards was, zou het mogelijk zijn om op te zeggen? En, zoja, wat zou de opzegtermijn zijn (en de boete, als die termijn niet gerespecteerd wordt)?
Maar nu een tweede scenario: ik ben gaan vragen bij het registratiekantoor en ze zeggen dat ze geen contract vinden op mijn naam (of op die van mijn vriend). Het kan best zijn dat het contract niet geregistreerd is, en voor zover ik weet zouden we dan het appartement op elk moment mogen verlaten, zonder opzegtermijn en/of wederverhuringsvergoeding (denk ik): probleem opgelost. Maar de man aan het loket heeft me gezegd dat het contract nog geregistreerd kan worden (mits betaling van een boete, maar toch), dus hier komt mijn tweede vraag: hoe kunnen we bewijzen dat we mogen vertrekken zonder opzegtermijn? Want we denken aan de volgende situatie: het contract is niet geregistreerd, we verwittigen de huisbazin en ze loopt naar het kantoor om het contract te registreren... en dan moeten we de termijn wel respecteren! Of kan de datum van de brief gebruikt worden als een of ander soort bewijs? (en zoja, hoe precies?). Hm, nu denk ik aan een ander geval (dus nog een derde vraag, sorry!): we weten dat we willen vertrekken zodra we iets vinden, maar voorlopig hebben we niets. Is er een of andere manier om te vermijden dat de huisbazin intussen het contract registreert? Niet dat we haar nu gaan verwittigen, maar stel voor dat ze plots beslist dat ze het zou moeten registreren...
Dank bij voorbaat! (en sorry voor eventuele taalfouten, het is zo dat ik afkomstig ben uit Hongarije)