niet betalen huur - wachttijden

jel65
Topic Starter

niet betalen huur - wachttijden

#1 , 24 jan 2010 23:00

Hallo, We verhuren onze woning sinds Feb 2009 (huurcontract in Dec 2008 afgesloten). De huurder heeft de huur van Jan 2010 nog niet betaald (betaalbaar op 05 Jan). Ik heb al enkele mailtjes gestuurd en getracht haar per Tf te bereiken.
Mijn volgende stap zou een aangetekend schrijven zijn. Ik vrees dat dit ook geen oplossing zal bieden ; dus zal ik uiteindelijk naar de vrederechter moeten stappen. Gezien we in het buitenland wonen, zal ik hiervoor op een advocaat beroep moeten doen.
Ik wil niet te lang talmen. Is 2 maanden huurachterstand voldoende om naar de vrederechter te stappen ? bovendien heb ik vernomen dat een verzoeningsprocedure niet langer noodzakelijk is, zou u me aanraden onmiddellijk een geschil op te starten ? Nog andere (nuttige) tips ?

Jel65, een gefrusteerde verhuurder... :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 24 jan 2010 23:50

twee maand huur is ruim voldoende om naar de vrederechter te stappen middels een verzoekschrift art 1344bis/ev (septies) Ger. W.

In de link in onderschrift vindt je dergelijk verzoekschrift terug. Via dit verzoekschrift zal er eerst een verzoening plaatsvinden en indien deze geen resultaat oplevert zal de zaak tijdens dezelfde zitting ingeleid worden.

Als u panden blijft verhuren terwijl u in het buitenland verblijft is het misschien aangeraden dit in de toekomst te doen middels een rentmeester. Voor een kleine maandelijkse vergoeding zal deze alle poespas met de huurder(s) afhandelen. Tevens lijkt het me aangewezen om in dergelijke omstandigheden een verzekering rechtsbijstand verhuur af te sluiten. Agenschappen cfr Korfina bieden deze aan.

Hopelijk helpt dit u verder?

Reclame

Terug naar “Huren”