Waterschade door bovenbuur

Tomaat
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Waterschade door bovenbuur

#1 , 26 okt 2023 09:51

Hallo iedereen

Ik ben huurder van een gelijkvloers appartement. De bovenburen zijn sinds enkele maanden nieuwe huurders. We hebben beiden dezelfde verhuurder.

Door een verkeerde aansluiting van de wasmachine van de bovenburen is er water door mijn plafond beginnen lekken. Ik heb hen onmiddellijk gewaarschuwd en ze hebben dit opnieuw en correct aangesloten.
Er was echter al een aanzienlijke ophoping van water blijkbaar want een deel van mijn plafond (Gyproc platen vermoed ik) is naar beneden gekomen. Nu is er een gat in mijn plafond.
Ik heb zelf geen schade aan mijn spullen. Allen het plafond is dus beschadigd.

Ik heb dit aangegeven aan mijn verzekering. Zij zeggen dat dit voor de verzekering van de verhuurder is aangezien er alleen schade is aan het appartement.
Ik heb dat dan zo gecommuniceerd naar mijn verhuurder. Hij zei dan dat hij het zou afhandelen met zijn verzekering.

Ik heb de schade ook onmiddellijk aangegeven aan mijn verhuurder en die is komen kijken. Hij zou iemand sturen die het zou komen herstellen. Dat is niet gebeurd. Ik heb al herhaaldelijk aangedrongen dat hij iemand stuurt. Hij stuurt niemand.

Welke stappen kan ik nu ondernemen?
Moet ik nu op eigen kosten de herstelling laten uitvoeren en dit dan verrekenen met hem? Langs zijn kant lijkt er absoluut geen intentie om dit te komen herstellen of iemand te sturen. Mijn berichten hieromtrent blijven vaak onbeantwoord.

Bedankt!

mava105

#2 , 26 okt 2023 16:20

Stuur hem een aangetekende brief, met kopij via gewone post, en meld hem dat als het zaakje niet hersteld is binnen de 4 weken, inbegrepen de schilderwerken aan het hele plafond, je verplicht zal zijn naar de VR te stappen.

Thomas Morus

#3 , 26 okt 2023 17:18

"Door een verkeerde aansluiting van de wasmachine van de bovenburen is er water door mijn plafond beginnen lekken. Ik heb hen onmiddellijk gewaarschuwd en ze hebben dit opnieuw en correct aangesloten."

De verantwoordelijke is dus de bovenbuur aangezien hij zijn apparaat verkeerd heeft aangesloten.

"Ik heb dit aangegeven aan mijn verzekering. Zij zeggen dat dit voor de verzekering van de verhuurder is aangezien er alleen schade is aan het appartement."

Dat is larie en apekool. Als de schade aan het gebouw een gevolg is van een foute handeling van de huurder is het de verzekering van de huurder die moet vergoeden.
Ik heb MEER dan een vermoeden dat de bovenbuur enkel een inboedelverzekering heeft maar geen verzekering voor het huurdersrisico.

Slotsom is dat de bovenbuur ALS ENIGE aansprakelijk is voor de veroorzaakte schade.
En voorzeker niet de eigenaar/verhuurder.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

mava105

#4 , 27 okt 2023 16:37

Bij een verzekering is het gewoonlijk de verzekering van de eigenaar die betaald en dat recupereed van de veroorzaker

NatD

#5 , 27 okt 2023 20:29

Klopt, mava, toen er schade was in mijn appartement door een een lek bij de bovenburen was het ook de verzekeraar van de eigenaar die kwam, samen met de verzekeraar van de bovenburen. Ik heb nooit m'n eigen verzekering moeten inschakelen, want er was geen schade aan mijn inboedel.

basejumper

#6 , 27 okt 2023 22:10

@Thomas Modus

Is wel correct hè. Is verzekering van huurder bovenliggend appartement versus verzekering eigenaar gelijkvloers appartement. Gezien TS huurder is van gelijkvloers en schade enkel onroerend betreft is zijn enig belang dat eigenaar gelijkvloers plafond herstelt en zijn woongenot garandeert. Afhandeling van schadeclaim is niet zijn probleem.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Tomaat
Topic Starter

#7 , 29 okt 2023 14:02

"Ik heb dit aangegeven aan mijn verzekering. Zij zeggen dat dit voor de verzekering van de verhuurder is aangezien er alleen schade is aan het appartement."

Dat is larie en apekool. Als de schade aan het gebouw een gevolg is van een foute handeling van de huurder is het de verzekering van de huurder die moet vergoeden.
Ik heb MEER dan een vermoeden dat de bovenbuur enkel een inboedelverzekering heeft maar geen verzekering voor het huurdersrisico.
Mijn excuses, ik heb het ongelukkig verwoord. De verzekering liet weten dat het niet MIJN verzekering is die aangesproken moet worden omdat ik geen schade heb en geen fout heb begaan.
Dit is dan dus inderdaad tussen de verhuurder en de bovenbuur? Maar wie moet er herstellen want ik heb geen zin om de werken te laten uitvoeren en die betaling niet terug te zien of geconfronteerd te worden met een verhuurder die niet tevreden is met de werken en daar dan nog iets van komt.
Wie moet ik aanspreken?

bosprocureur

#8 , 29 okt 2023 14:09

Uw verhuurder moet maar zorgen dat die herstelling gebeurt; of ze dat kan/wil recupereren van de bovenbuur is niet uw zaak. Uw tegenpartij in deze is enkel en alleen uw eigen verhuurder.

Terug naar “Huren”