renovatie vloer en muren

olifant00
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

renovatie vloer en muren

#1 , 22 aug 2023 17:18

ik huur het appartement waar ik woon al 23 jaar. tapijt ligt er al meer dan 30 jaar, en is ondertussen volledig versleten, voor zover ik weet moet de verhuurder hier voor instaan. klopt dit en hoeveel tijd heeft de verhuurder hiervoor (onder het tapijt ligt linoleum , daaronder tegels, en daaronder de betonnen vloer). vloer werd dus bij herstel telkens boven de bestaande gelegd. waardoor ook vochtproblemen en zilvervisjes onder het tapijt

langs 1 kant van het appartement is er een vochtprobleem waardoor de muur tot op een hoogte van 2 meter moet uitgebroken worden. dit in de woonkamer, eetkamer en keuken. dit zijn kosten voor de verhuurder, maar vind nergens terug wie nadien opnieuw moet behangen of herschilderen.

LennieK
Berichten: 1875
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 aug 2023 11:40

Tot op een hoogte van 2 meter? Dan moet dan insijpelend vocht zijn via het dak? Kan bijna geen opstijgend vocht zijn... Of misschien inslaand vocht via de buitenmuur?

Een verhuurder hoeft een proper gepleisterde muur niet per se te behangen of schilderen. Zolang die muur netjes is, zonder haken, brokken en ogen, dan is het goed.

Wat betreft de vloer; daar staat niet onmiddellijk een vastgestelde termijn op. Schrijf de verhuurder aan en vraag om het tegen een bepaalde datum te herstellen (bijvoorbeeld 6 weken van hier).

TheJudge007
Berichten: 366

#3 , 23 aug 2023 19:48

Ik dacht dat er ergens zo een regelgeving was dat een verhuurder er toe gehouden word om behang alle x-jaren te vervangen. Veel huurders huren een nieuwe woning waarvan het behang al meer dan 10 jaar nooit vervangen is door de vorige huurder of huidige verhuurder. Die huurders besluiten dan maar nieuw behang aan te brengen alhoewel ze dat geenszins verplicht zijn.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2586
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 aug 2023 20:08

https://www.publicaties.vlaanderen.be/view-file/52904

Uw laatste paragraaf is een zaak voor de blokpolis en de syndicus : gevolgschade ( herschilderen en behangen ) zijn ten laste van de blokpolis. Wendt u tot uw verhuurder.
Franchise ook ten laste van de VME.

Voor eerste paragraaf u wenden tot uw verhuurder voor herplaatsing op professionele manier van een vloerbekleding of iets anders ( liefst met verwijdering oude bekledingen ).


olifant00
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 aug 2023 13:26

https://www.publicaties.vlaanderen.be/view-file/52904

Uw laatste paragraaf is een zaak voor de blokpolis en de syndicus : gevolgschade ( herschilderen en behangen ) zijn ten laste van de blokpolis. Wendt u tot uw verhuurder.
Franchise ook ten laste van de VME.

Voor eerste paragraaf u wenden tot uw verhuurder voor herplaatsing op professionele manier van een vloerbekleding of iets anders ( liefst met verwijdering oude bekledingen ).
dank voor uw bericht, echter de link die bijgevoegd is gaat naar een onbestaande pagina
in het gebouw zijn het allemaal huurappartementen, een vme is er dus niet, gezien er maar 1 eigenaar is
vraag al jaren om de vloerbekleding te vernieuwen, maar de eigenaar stand onder bewindvoering en de bewindvoerder doet niets

olifant00
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 aug 2023 13:27

link gaat naar een onbestaande pagina

olifant00
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 aug 2023 13:28

Ik dacht dat er ergens zo een regelgeving was dat een verhuurder er toe gehouden word om behang alle x-jaren te vervangen. Veel huurders huren een nieuwe woning waarvan het behang al meer dan 10 jaar nooit vervangen is door de vorige huurder of huidige verhuurder. Die huurders besluiten dan maar nieuw behang aan te brengen alhoewel ze dat geenszins verplicht zijn.
had ik ook gelezen in de huurwet, zelfde met vloerbekleding

olifant00
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 aug 2023 13:30

Tot op een hoogte van 2 meter? Dan moet dan insijpelend vocht zijn via het dak? Kan bijna geen opstijgend vocht zijn... Of misschien inslaand vocht via de buitenmuur?

Een verhuurder hoeft een proper gepleisterde muur niet per se te behangen of schilderen. Zolang die muur netjes is, zonder haken, brokken en ogen, dan is het goed.

Wat betreft de vloer; daar staat niet onmiddellijk een vastgestelde termijn op. Schrijf de verhuurder aan en vraag om het tegen een bepaalde datum te herstellen (bijvoorbeeld 6 weken van hier).
ik woon op het gelijksvloer, zijn nog 3 verdiepingen boven me
vloer (tapijt) wordt na 12 jaar als versleten aanzien. en als die er al lag voor de huurder er introk, zijn de kosten voor de verhuurder

LYNX XX
Berichten: 2586
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 aug 2023 14:07

https://www.publicaties.vlaanderen.be/view-file/52904

Uw laatste paragraaf is een zaak voor de blokpolis en de syndicus : gevolgschade ( herschilderen en behangen ) zijn ten laste van de blokpolis. Wendt u tot uw verhuurder.
Franchise ook ten laste van de VME.

Voor eerste paragraaf u wenden tot uw verhuurder voor herplaatsing op professionele manier van een vloerbekleding of iets anders ( liefst met verwijdering oude bekledingen ).
dank voor uw bericht, echter de link die bijgevoegd is gaat naar een onbestaande pagina
in het gebouw zijn het allemaal huurappartementen, een vme is er dus niet, gezien er maar 1 eigenaar is
vraag al jaren om de vloerbekleding te vernieuwen, maar de eigenaar stand onder bewindvoering en de bewindvoerder doet niets
Verontschuldigingen https://publicaties.vlaanderen.be/view-file/52904

Franciscus
Berichten: 38729

#11 , 28 aug 2023 14:45

en ook bij Ovam.
https://ovam.vlaanderen.be/zoeken?q=asbest
Had u onderaan doorgeklikt dan in zoeken asbest was u er ook gekomen.

Arbitter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 aug 2023 10:57

https://www.vlaanderen.be/onderhoud-en- ... urwoningen

We beoordelen contracten van voor 2019 en na 2019 anders maar in grote lijnen is het hetzelfde.
Onderdelen aan de woning die versleten zijn door ouderdom moeten hersteld worden door de verhuurder.
Hiervoor moet je echt wel redelijk termijnen hanteren. Het is geen acuut probleem en een vakman zoeken vraagt tijd.
Er is geen vaste termijn voor het vervangen van vloerbekleding of andere zaken in en aan de woning. Er zal steeds uitgegaan worden van de feitelijke toestand en dan ook nog beoordeeld worden of het huurschade is of slijtage.

Verder begint alles met jouw bericht aan de verhuurder. Dat kan een sms, een mail of aangetekende brief zijn. Zorg dat je een 'papieren' spoor hebt van je meldingen. Anders kan je achteraf niks aantonen.
Je kan hiervoor eventueel het model dat je op deze pagina vindt gebruiken.
https://www.vlaanderen.be/stappen-bij-p ... gkwaliteit
Ik herhaal hierbij, wees redelijk in het vooropstellen van een termijn.

Wat je eisen in verband met het herstel betreffen moet je uitgaan van een herstel volgens de 'regels van goed vakmanschap'. Dat is vaag en voor interpretatie vatbaar. Je kan niet zomaar eisen dat alle lagen vloerbekleding verwijderd worden. Bovendien zou de renovatie op dat moment zo ingrijpend kunnen wordend at je de verhuurder het recht geeft het contract te beëindigen.

Nu, je geeft aan dat er een bewindvoerder in het spel is. Bewindvoerders hebben natuurlijk een beperkt mandaat. Ze mogen niet zomaar het kapitaal van de eigenaar gaan opsouperen en moeten uitgaven goed kunnen verantwoorden. Het is een factor in het verhaal dat het er niet makkelijker op maakt.

olifant00
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 aug 2023 10:44

ja, een bewindvoerder moet uitgaven kunnen beantwoorden, maar deze bewindvoerder ook zorgen dat de inkomsten kloppen. het appartement op het 2 de verdiep kwam leeg, en is volledig opgeknapt, alles opnieuw geschilderd , nieuwe vloer, daar was dus wel geld voor. het appartement is 104m2, het mijne een goeie 60m2. dat appartement is nu opnieuw verhuurd aan €500 euro aan een kennis van de eigenaar, waar gelijkaardige appartementen in onze wijk gemiddeld €800 kosten. dat kan dus wel. zelf betaal ik nu €588 voor een appartement dat bijna de helft kleiner is en nog nooit gerenoveerd is, ook niet toen ik hier introk, en dan krijg ik de opmerking van die bewindvoerder dat ik eigenlijk niet veel betaal en niet kan klagen. als ze het grote appartement aan €500 verhuren, wie betaald dan niet veel ? en zo komen er geen inkomsten binnen voor de verhuurder, algemene delen hebben ze nu onlangs ook gerenoveerd, en ik kan maar wachten en wachten, tot ik vertrek, en dan zal er plots wel geld zijn om te renoveren, gezien ze het anders niet opnieuw zullen kunnen verhuren. heb hier 23 jaar alle huurders geholpen met klusjes, was meer conciërge dan huurder. bewindvoerder deed niets, immo deed niets. deze week kregen we ook eindelijk ons EPC certificaat, alle appartementen EPC "D" en voor mij EPC "C", begrijpe wie begrijpen kan; EPC controleur is hier amper 10 minuten binnen geweest, komt er nu nog 26 euro index bij voor mij. heb nu beroep aangetekend tegen de EPC uitslag en deze is aanvaard door VEKA. maar kan ook weer maanden duren. ook een woningcontrole aangevraagd, hopelijk brengt dat wat op. sorry voor de lange uitleg, maar mijn frustraties moesten eruit.

TheJudge007
Berichten: 366

#14 , 01 sep 2023 07:11

Had ik ook gelezen in de huurwet, zelfde met vloerbekleding
Hebt u daar toevallig een link van waarnaar dit specifiek gewezen word want voor zover ik mij herinner is daar geen echte verplichting voor maar eerder een "veronderstelling" dat dit door de verhuurder logischerwijze dient te worden gedaan.

KJ86
Berichten: 2680

#15 , 01 sep 2023 16:27

De vloerbekleding moet kapot zijn door slijtage vooraleer de verhuurder ze moet vervangen of herstellen. Kapotte vloerbekleding dan moet je denken aan struikelgevaar. Hier en daar plekken, kleuren die vervaagd zijn, inkepingen en krassen zijn allemaal onvoldoende redenen om nieuwe vloerbekleding af te dwingen.

Terug naar “Huren”