Defecte garagedeur

meibloem
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Defecte garagedeur

#1 , 07 aug 2023 12:41

Huur reeds lange tijd een garage en sinds maanden geen toegang meer tot garage.
De garagedeur kan niet open en in het begin is er iemand komen zien en die zou
terugkomen maar nooit meer gekomen .Huiseigenaar vaak in buitenland en heeft
uit handen en deze persoon (alleen telefonisch bereikbaar) belooft veel maar volgt
niets op en na een paar pogingen neemt hij zelfs telefoon niet meer op.
Heb 3 weken geleden een mail naar huiseigenaar gestuurd en nog geen antwoord.
Dus ik kan niet aan mijn eigen spullen en weet niet meer wat te doen.
Mag ik de huuir van de garage "on hold" zetten en wat raden jullie mij aan te doen.
Dank U wel voor jullie reacties.

eylis
Berichten: 8852

#2 , 07 aug 2023 13:23

Eerst en vooral in "in gebreke stelling" sturen per AS naar de eigenaar. Stuur eveneens een mail naar de eigenaar waarin u verwijst naar het AS met de i in gebreke stelling. Vraag of hij akoord is dat u de reparatie van de poort laat gebeuren door een vakman en de kost daarvan aftrekt van de volgende huur(sommen). En dat u in de bankomschrijving deze aftrek vermedlt. Vraag of hij u per mail deze afspraak bevestigt. Zomaar huurgelden inhouden mag niet.

meibloem
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2023 15:23

Huiseigenaar sporadisch in Belgë dus AS heeft geen zin en die persoon die in zijn afwezigheid zijn zaken beheert, werkt alleen via telefoon en antwoordt zelfs niet op sms en gebruikt geen e-mail (per telefoon zegt
hij altijd : ja ja ik zal het doen maar doet niets). En hij beheert meerdere appartementen voor mijn
huiseigenaar.
Ik loop echt tegen een muur .

Reclame

eylis
Berichten: 8852

#4 , 07 aug 2023 16:01

Dan stuur je de AS naar de beheerder en de mail ook.

Franciscus
Berichten: 38739

#5 , 07 aug 2023 21:40

Er staat toch een naam en adres op uw huurcontract?
Is garage inbegrepen in huur woonplaats?
Of iets afzonderlijk? Alleen huur garage?

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 aug 2023 05:05

Als er niets gebeurt zal je naar de Vrederechter moeten stappen om je toegang tot garage te doen herstellen en de huur terug te laten betalen aangezien je geen "ongestoord genot" van het gehuurde goed kon hebben door tekortkoming van de verhuurder.

Doe alles aantoonbaar vanaf nu: schriftelijk
Hou uw gedetailleerde telefoonfacturen bij (zodat te zien is dat u belde met nummer van de "beheerder")


PS: normaal is er toch ook een manuele manier om een garage te openen in zo'n geval :?:

meibloem
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 aug 2023 09:14

Ik heb natuurlijk Belgisch adres van huiseigenaar (appartement + garage) maar hij is er nooit dus AS haalt echt weinig uit en beheerder weigert AS. (werkzaamheden in het hele gebouw worden niet meer opgevolgd en die beheerder belooft veel maar doet niets)
Zoals gezegd is iemand in het begin geweest en die heeft het manuele slot compleet vernield en nu is die deur
compleet geblokkeerd. Ik huur hier reeds 35 jaar en hier in de buurt worden garage verhuurd aan dubbele of 3-dubbele prijs dus U begrijpt me zeker.

Kali
Berichten: 769

#8 , 08 aug 2023 13:18

Ik heb natuurlijk Belgisch adres van huiseigenaar (appartement + garage) maar hij is er nooit dus AS haalt echt weinig uit en beheerder weigert AS. (werkzaamheden in het hele gebouw worden niet meer opgevolgd en die beheerder belooft veel maar doet niets)
Zoals gezegd is iemand in het begin geweest en die heeft het manuele slot compleet vernield en nu is die deur
compleet geblokkeerd. Ik huur hier reeds 35 jaar en hier in de buurt worden garage verhuurd aan dubbele of 3-dubbele prijs dus U begrijpt me zeker.
De AS dienen om bewijs te hebben bij de vrederechter. Zelfs als ze niet opgehaald worden, u opent ze niet en vormt zo een dossier...

KJ86
Berichten: 2683

#9 , 08 aug 2023 19:56

Je moet het slot zelf herstellen. De huur van garages valt onder het gemeen huurrecht.
Ofwel was het slot al kapot en ben jij verantwoordelijk ofwel heeft die beheerder het slot kapot gemaakt dan is hij verantwoordelijk.
Verhuurder heeft hier niets mee te maken tenzij dat je slijtage kan aantonen. Een geblokkeerd slot wijst niet op slijtage!

Lees onderstaand artikel voor meer info!

Art. 1754. Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen :

Aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen;

Aan de bepleistering van de muren van appartementen en andere woonplaatsen, onderaan tot op een meter hoogte;

Aan vloerstenen en tegels van kamers, wanneer er slechts enkele gebroken zijn;

Aan ruiten, tenzij die gebroken zijn door hagel of andere buitengewone en door overmacht veroorzaakte voorvallen waarvoor de huurder niet aansprakelijk is;

Aan deuren, vensterramen, planken dienende tot afschutting of tot sluiting van winkels, hengsels, grendels en sloten.

Terug naar “Huren”