verhuring staanplaats

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

verhuring staanplaats

#1 , 11 jan 2010 11:58

Ik ga een parkeerplaats in een ondergrondse parkeergarage die deel uitmaakt van een appartementsgebouw verhuren. De huurder woont NIET in het appartementsgebouw. Kan/moet ik de huurder verplichten om een verzekering te nemen voor dekking van het schaderisico dat bestaat door explosie of brand van zijn auto?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 11 jan 2010 12:10

Wat de verzekering betreft kan ik je niet helpen maar ben je zeker dat je statutair wel een staanplaats mag verhuren aan een niet-bewoner? In het gebouw waar mijn moeder woont mag dat bv niet.

roharro
Topic Starter

#3 , 11 jan 2010 12:23

Wat de verzekering betreft kan ik je niet helpen maar ben je zeker dat je statutair wel een staanplaats mag verhuren aan een niet-bewoner? In het gebouw waar mijn moeder woont mag dat bv niet.
ja dat mag.

Reclame

Vandebos

#4 , 11 jan 2010 13:37

Is dit niet gedekt door de blokpolis van het gebouw?

Interessante vraag.

roharro
Topic Starter

#5 , 11 jan 2010 14:04

Is dit niet gedekt door de blokpolis van het gebouw?

Interessante vraag.
Voor de eigenaar zeker gedekt door blokpolis. Maar als ik parallel trek met verzekering HUURDERSrisico woning, appartement, ... dan kom ik bij deze vraag terecht.

Ik vermoed dat het risico gedekt is door de burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering van het voertuig dat de huurder daar stalt.
Als ik in een betalende parkeergarage mijn wagen voor enkele uren parkeer neem ik ook geen speciale verzekering...

Maar dan kom ik vervolgens weer bij de vraag: wat als de huurder er een niet meer ingeschreven en niet-verzekerd voertuig stalt en dat ontploft of vliegt in brand?

Vandebos

#6 , 11 jan 2010 14:39

Dan zal normaliter de blokpolis van het gebouw de eigenaar van de wagen gaan aanspreken om de door hun uitbetaalde schade te verhalen?

Uiteindelijk is de verzekering op huurdersrisico er ook om de huurder zijn goederen te verzekeren en zich in te dekken tegen schade aan derden. Als de huurder deze verzekering niet heeft, tja dan zijn zijn goederen niet verzekerd en zullen de verzekeringen van derden die door zijn brand schade hebben opgelopen rechtstreeks bij hem aankloppen...

Terug naar “Huren”