Vorige huisbaas vraagt onterecht 12 maanden huurachterstand

Loaxx
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Vorige huisbaas vraagt onterecht 12 maanden huurachterstand

#1 , 13 mar 2023 23:54

Beste mensen,

Dit is gelukkig niet mijn verhaal, maar wel het absurde verhaal van mijn collega/kameraad.

Vorig jaar heeft hij met wederzijdse toestemming met zijn toenmalige huisbaas zijn huurcontract opgezegd omdat hij dichter bij z'n nieuwe job & vriendin wou wonen. Er vond een plaatsbeschrijving plaats, sleuteloverdracht, meterstanden werden genoteerd, en hij deed afstand van z'n borg. Alleen heeft mijn collega zelf geen enkel document wat bewijst dat hij daadwerkelijk zijn huurcontract heeft opgebroken toen, de toenmalige huisbaas zou alles regelen. Naïef uiteraard, en hopelijk voor hem geen dure levensles.

Nu zijn we een jaar verder en staat er plots een deurwaarder aan zijn deur om een achterstallige huur van 12 maanden te innen, voor meer dan 10.000 euro. Zijn vorige huisbaas heeft dit dus in proces getrokken. Aangetekende brieven werden pas na 6 maanden verzonden (uiteraard naar zijn eigen woning, waar m'n collega al lang niet meer woonde), ook handig omdat dan de service waarvoor je betaald bij Bpost om je post om te leiden ten einde loopt. Hij heeft dus nooit een brief, laat staan aangetekend, ontvangen.

Wat denken jullie hiervan? Uiteraard is dit een groot onrecht, maar het lijkt dat de verhuurder het sterkste staat, die heeft de aangetekend brieven en het contract wat dus blijkbaar nooit ontbonden werd door hem.

Mijn collega heeft, behalve z'n nieuw huurcontract elders, geen enkel bewijs dat hij 12 maanden geleden vertrokken is, want al het papierwerk werd door de verhuurder ingevuld, werden zelfs foto's getrokken enz.

Enige ideën over wat hij zou kunnen ondernemen? Of wordt het een bittere pil om te slikken?


Bedankt.

loeki
Berichten: 268

#2 , 14 mar 2023 05:34

Heeft het pand 12 maanden leeg gestaan of is het onmiddelijk terug verhuurd geworden?

Loaxx
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mar 2023 06:48

Heeft het pand 12 maanden leeg gestaan of is het onmiddelijk terug verhuurd geworden?
Heeft om één of andere reden altijd leeg gestaan.

We zijn online gaan zoeken of hij getracht heeft het verder te verhuren en zelfs dat is niet het geval. De woning is eigendom van een zaakvoerder in de 60, dus waarschijnlijk reeds afbetaald. Was ook al een beetje een krot, dus misschien kreeg hij het al niet meer verhuurd naar de normen van vandaag.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2401
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mar 2023 07:14

Stond de borg op een geblokkeerde rekeningen? Dan heeft hij toch ook moeten tekenen om deze vrij te geven aan de verhuurder?

Uitgaande plaatsbeschrijving is opgemaakt, dus dan ook ondertekend? De overdrachtsdocumenten van de meterstanden?

Er zijn dus wel sporen dat er een akkoord was om de huur te beëindigen. Natuurlijk zegt dat niks over wat er overgekomen is als schadevergoeding.

builder
Berichten: 190

#5 , 14 mar 2023 08:17

Adreswijziging is toch bij de gemeentes doorgegeven?
Uitschrijven op oud adres gemeente 1 dd x/xx/202x
Inschrijven nieuw adres gemeente 2 dd x/xx/202x
Woonstcontrole op nieuw adres door wijkagent gebeurd dd x/xx/202x.

Loaxx
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 mar 2023 09:31

Stond de borg op een geblokkeerde rekeningen? Dan heeft hij toch ook moeten tekenen om deze vrij te geven aan de verhuurder?

Uitgaande plaatsbeschrijving is opgemaakt, dus dan ook ondertekend? De overdrachtsdocumenten van de meterstanden?

Er zijn dus wel sporen dat er een akkoord was om de huur te beëindigen. Natuurlijk zegt dat niks over wat er overgekomen is als schadevergoeding.
Alles werd ondertekend bij het uitreden, maar mijn collega heeft geen enkel document zelf in handen gehad. De verhuurder had dit allemaal zelf bij en zou alles zelf regelen. Hij woonde er toen reeds 9 jaar dus had enig vertrouwen in die persoon.

De situatie is ook redelijk complex, toen hij nog schoolgaand was kocht hij met zijn spaarcentjes een huis, welke hij dan verhuurde. Nadien is hij alleen gaan wonen en betaalde zelf dus ook huur. Zijn huurder raakte zijn job kwijt, zat aan drank en drugs etc, betaalde niet meer, en hij kon die persoon niet uit zijn huis zetten. Heeft verschillende keren voor de rechtbank gekomen. Uiteindelijk is zijn huis verkocht tegen 70.000 euro schulden doordat hij de lening niet kon blijven betalen en is mijn collega onder een bewindvoerder geraakt. Vorig jaar stond hij dus nog onder een bewindvoerder, maar sinds Januari dit jaar was hij terug schuldenvrij.

Maar het maakt dus dat die borg normaal bij de bewindvoerder moest terechtkomen, hij had daar geen zicht op.

Vandaar mijn hoop dat die jongen deze 10.000 niet zal moeten betalen, want het is puur onrecht. Stel je maar eens voor dat je in je leven al 80.000 euro schulden hebt opgebouwd door het toedoen van anderen.

Loaxx
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mar 2023 09:32

Adreswijziging is toch bij de gemeentes doorgegeven?
Uitschrijven op oud adres gemeente 1 dd x/xx/202x
Inschrijven nieuw adres gemeente 2 dd x/xx/202x
Woonstcontrole op nieuw adres door wijkagent gebeurd dd x/xx/202x.
Ik zal hem dit straks op het werk vragen, maar ik snap de relevantie niet echt. Je kan je adres toch ten alle tijden veranderen maar dit is toch onafhankelijk van je huurcontract?

Hij kan bewijzen dat hij er al een jaar niet meer woont, maar met die logica kan iedereen zomaar contractbreuk doen en een huis verlaten zonder enige opzeg.

builder
Berichten: 190

#8 , 14 mar 2023 09:41

Relevantie: Dagvaarding/gerechtsbrief om voor de vrederechter te verschijnen moet naar het officiële adres worden verstuurd. Woonstattest moet hiervoor worden opgevraagd.

Loaxx
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 mar 2023 10:34

Relevantie: Dagvaarding/gerechtsbrief om voor de vrederechter te verschijnen moet naar het officiële adres worden verstuurd. Woonstattest moet hiervoor worden opgevraagd.
Bedankt. Ik vraag hem dit straks. Lijkt me onwaarschijnlijk dat hij z'n adres niet veranderd zou hebben.

artemis
Berichten: 3295

#10 , 14 mar 2023 11:07

meterstanden werden genoteerd
Dan heeft uw collega toch een slotfactuur gekregen van zijn energieleverancier?
Als er dan niet aansluitend een nieuwe huurder is dan neemt de verhuurder normaliter de meters tijdelijk over met een leegstandscontract.
Maar die slotfactuur op dat adres zou er toch moeten zijn..

Loaxx
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 mar 2023 17:01

meterstanden werden genoteerd
Dan heeft uw collega toch een slotfactuur gekregen van zijn energieleverancier?
Als er dan niet aansluitend een nieuwe huurder is dan neemt de verhuurder normaliter de meters tijdelijk over met een leegstandscontract.
Maar die slotfactuur op dat adres zou er toch moeten zijn..
Blijkbaar is hij daar heel nonchalant in geweest, zijn vorige huisbaas zou hem die documenten doorsturen, wat uiteraard nooit gebeurd is. Omdat z'n financiën via een bewindvoerder gingen in die periode wist hij dus niet dat hij nog een energiecontract aan het betalen was. Energiecontract was dus ook niet afgesloten al die tijd. Denk dat het een moeilijke zaak gaat worden ..

artemis
Berichten: 3295

#12 , 14 mar 2023 17:50

Dus hij heeft al die tijd 2 energiecontracten gehad op 2 verschillende adressen? Dat moet de schuldbemiddelaar (want is wss dat en geen bewindvoerder) toch geweten hebben? Die zal ook geweten hebben dat hij verhuisd was dus heeft die het oude energiecontract logisch gezien stopgezet?
Kan hij geen contact opnemen met de energieleverancier van het oude adres? Die moeten daar minstens op kunnen zeggen wanneer precies zijn verbruikscontract daar beëindigd is. Want voor hetzelfde geld loopt dat nu nog steeds..

Ik probeer maar mee te denken..

Thomas_A
Berichten: 2401
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 mar 2023 17:55

Een schuldbemiddelaar gaat toch ook niet blindelings energievoorzieningen op 2 adressen uitbetalen.

Ik vrees dat op deze manier je collega nog dikwijls geld zal verliezen “door toedoen van anderen”, als hij zijn zaken zelf niet beter in handen neemt.

Loaxx
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 mar 2023 18:15

Een schuldbemiddelaar gaat toch ook niet blindelings energievoorzieningen op 2 adressen uitbetalen.

Ik vrees dat op deze manier je collega nog dikwijls geld zal verliezen “door toedoen van anderen”, als hij zijn zaken zelf niet beter in handen neemt.
Hij is gaan samenwonen met zijn vriendin, en zij heeft haar energiecontract overgezet op de woning die ze samen huurden vanaf toen.

Schuldbemiddelaar is dus inderdaad de energiefactuur blijven betalen zonder zijn medeweten. Was dom en naïef, en het is thans een hele clevere kerel, geloof het of niet.

Komt er dus op neer dat hij zijn papierwinkel niet op orde had, en iemand anders hier serieus van geprofiteerd heeft.

artemis
Berichten: 3295

#15 , 14 mar 2023 18:32

Het blijft een verhuis… Naar een adres dat niet langer overeenstemt met de verbruiksfacturen van de energieleverancier. Dus hij moet zeker polsen of dat niet nóg aan het doorlopen is daar, en informeren naar de stopdatum.
Was dom en naïef, en het is thans een hele clevere kerel, geloof het of niet.
Maar dan wel wereldvreemd en/of onvolwassen.

Terug naar “Huren”