regen in mijn loods

LudwigLampaert
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

regen in mijn loods

#1 , 30 jan 2023 14:23

Hallo,
Mijn bedrijf huurt een loods (opslagplaats). Dit sinds september 2021. Vanaf dag 1 dat we er in trokken, merkte ik dat er op verschillende plaatsen lekken waren waardoor er natte plekken ontstonden bij regenweer. Dit was vooraf niet zichtbaar gezien het ten tijde van het afsluiten van het contract een hele tijd droog weer was.
Het dak werd opgelapt, maar telkens opnieuw bij regenweer komt er water binnen op verschillende plaatsen. Telkens stuurde ik een bericht naar de eigenaar en telkens kreeg ik bericht terug dat er zal aan gewerkt worden. Dat gebeurde ook, maar telkens onvoldoende. Ik heb alle berichten bijgehouden die ik stuurde, ik dank dat het er een 15-tal zijn.
Ik ben het nu zo beu en kreeg de raad van het immo-kantoor om een percentage van het huurgeld af te houden. Dit na aangetekend schrijven met de motivatie waarom ik dit doe.
Het immo-kantoor geeft aan dat de eigenaar zijn plichten moet nakomen en dat ik door het insijpelen van de regen een derving heb van het gebruik.
Klopt dit? Ik wil graag heel zeker zijn, want ik heb die loods echt wel nodig. Ik woon in een regio met een ondermaats aanbod van loodsen en het is belangrijk dat het dicht bij mij thuis is.
Dank voor jullie advies.
Ludwig

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 jan 2023 16:48

Huur inhouden, zelfs een deel ervan, is nooit een goed idee. Rechters houden er niet van dat iemand zichzelf recht heeft toegekend .
Best aangetekend schrijven, en indien geen gevolg na 2 aanmaningen: rechtbank.

Franciscus
Berichten: 38595

#3 , 30 jan 2023 21:16

En vermoedelijk nog handelshuur?

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 01 feb 2023 13:11

loods verhuren valt gewoon onder het gemeen huurrecht, super veel contractvrijheid
Zeker de opzegmodaliteiten nalezen in het contract!

LudwigLampaert
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 feb 2023 08:21

Best aangetekend schrijven, en indien geen gevolg na 2 aanmaningen: rechtbank.
Dank voor je antwoord. Ik vraag me af wat ik kan bereiken bij de rechtbank. Ik wil mijn loods wel behouden want ik heb die nodig voor m'n bedrijf.

Franciscus
Berichten: 38595

#6 , 14 feb 2023 20:38

Hebt u verzekeringen en idd wat @KJ86 heeft geschreven valt eerder onder de algemene regels gemeen huurrecht.

Terug naar “Huren”