Uitzetting wegens verbouwingswerken

stefaanddd
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uitzetting wegens verbouwingswerken

#1 , 02 dec 2022 19:50

Beste,

Ik huur een appartement op de hoogste verdieping van een gebouw met nog 3 andere appartementen. Ik heb een 3-6-9 contract dat startte op 1 mei 2016.

Op 29 juni dit jaar kreeg ik een brief van de eigenaar/vastgoedkantoor dat ik binnen de 6 maanden (dus eind deze maand) mijn appartement dien te verlaten wegens verbouwingswerken aan het dak (lekkend dak) + nieuw verwarmingssysteem.

Toen ik recentelijk deze brief door iemand van het stadhuis liet nalezen wist die me te vertellen dat uitzetting wegens verbouwingswerken enkel op het einde van een 3 jarige periode zou kunnen. In mijn geval zou dit betekenen dat ik in principe op 1 mei 2025 wegens verbouwingswerken er kan uitgezet worden. Er was ook geen aanbestedingsbestek bijgevoegd. Enkel een korte omschrijving van de uit te voeren werken.

Wanneer ik het vastgoedkantoor hierop aanspreek zeggen zij dat de werken aan het lekkende dak enkel kunnen uitgevoerd worden door het dak te verwijderen waardoor mijn appartement onbewoonbaar zou zijn. En dat indien ik het appartement niet zou verlaten de eigenaar binnen 6 maanden niet enkel mezelf maar alle overige huurders in het gebouw er zou laten uitzetten wegens verbouwingswerken. Op vlak van aanbestedingsbudget zou het een veelvoud zijn van wat wettelijk verplicht is.

Ik word dus met andere woorden onder druk gezet om er nu zelf uit te gaan of ze zullen binnen 6 maanden er iedereen uitzetten.
Is dit mogelijk? En zo ja, moet de eigenaar aan de huurders dan een schadevergoeding betalen?

Ik zit in mijn derde 3 jarige periode.
1 huurder in haar eerste 3 jarige periode.
1 huurder in haar tweede 3 jarige periode
1 huurder langer dan 9 jaar

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 dec 2022 20:12

Om een nieuwe dakbedekking te plaatsen op een plat dak, moet de oude dakbedekking er helemaal niet af. Dat is een schijnargument. En afhankelijk van het verwarmingssysteem, hoef je het appartement ook niet te verlaten.
Een plat dak om een kleiner gebouw is op 1 dag waterdicht.
Als huurder in deze heb je recht op een lastenboek en de offerte.

https://www.dewaele.com/nl/advies/opzeg ... rbouwingen

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2022 18:35

Art. 18, § 1 Vlaams Woninghuur decreet vervangt de regeling van art. 3, § 3
woning huurwet m.b.t. de opzegging voor grondige verbouwingswerken als volgt
( vanaf het verstrijken van de eerste driejarige periode ) van de huurovereenkomst kan de
verhuurder de huurovereenkomst ( te allen tijde ) beëindigen met inachtneming van een
opzeggingstermijn van zes maanden als hij het onroerend goed of een gedeelte ervan wil
wederopbouwen, verbouwen of renoveren.
De verhuurder moet na afloop van de werken een conformiteitsattest aanvragen, zodat er zekerheid bestaat dat de woning na de werken aan de minimale kwaliteitsvereisten voldoet.
Het conformiteitsattest moet worden overhandigd aan de huurder die omwille van de uitvoering van deze werken werd opgezegd, wanneer de huurder daar om vraagt.
Het kunnen voorleggen van een conformiteitsattest valt onder de door de verhuurder te vervullen voorwaarden, waarbij het niet nakomen van deze voorwaarden voor de opgezegde huurder het recht op
schadevergoeding van achttien maanden huur doet ontstaan.

Dit voor contracten onder het vlaams woninghuur decreet.
Voor wat uw contract betreft kijkt u naar art. 3, § 3 van de woning huurwet waaronder uw contract van 2016 valt.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Reclame

Terug naar “Huren”