Einde en opzegging van het huurcontract

harryho97
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Einde en opzegging van het huurcontract

#1 , 22 nov 2022 15:49

Hello everyone,

I had a 1-year contract from 10/2021 - 09/2022. At the end of Aug 2022, me and my landlord argeed to extend the contract to the end of Nov 2022 on WhatsApp.

May I ask if this is legal? If my contract is end since Dec 2022 or it became 9 year automatically and I need to pay extra 3 month rents and 3 month rents for deposit?

Thanks for reading and helping.
_______________________________________________________________________________________________

Onderstaand is vertaald door Google, sorry.

Ik had een 1-jarig contract van 10/2021 - 09/2022. Aan het einde van aug 2022 hebben ik en mijn huisbaas argeed om het contract te verlengen tot eind nov 2022 op WhatsApp.

Mag ik vragen of dit legaal is? Als mijn contract is einde sinds dec 2022 of het werd 9 jaar automatisch en ik moet betalen extra 3 maand huur en 3 maand huur voor borg?

Bedankt voor het lezen en hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 nov 2022 09:29

Een onderlinge verlenging van het 1 jarig huurcontract dat kan maar men doet dat best met een schriftelijke overeenkomst of een nieuw contract.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 23 nov 2022 13:38

Zelfs met Google translate geraken we nog niet veel verder . Ik vermoed dat harryho97 zelfs geen " native English speaker " is , waardoor een vertaling ook niet eenduidig kan zijn .

" If this is legal " ?
Wat is er legaal of niet legaal in de aanvangszin ?
1 jarig contract verlengd met 2 maand via whattsapp .
In onderling overleg een contract verlengen is wettelijk . Wat NIET wettelijk is , is dit doen via whatsapp .

Quote : " If my contract is end since Dec 2022 or it became 9 year automatically and I need to pay extra 3 month rents and 3 month rents for deposit? "

Dit valt al helemaal niet te rijmen :
Eerst word gesteld : verlenging tot ( en met ) November , en later ' eindigend in December ' .
Een einde nemend eind November is " by December " , not " since December " .

Waarom veronderstelt TS dat het contract een van 9 jaar zou geworden zijn .
En waar komt de vraag vandaan of er extra moet betaald worden ?

De term ' deposit ' is correct vertaald door Google ( waarborg ) .
Maar een deposit wordt betaald bij aanvang van het oorspronkelijke contract , NIET een jaar later .

Huurwetgeving in Vlaanderen is zeer strict .
Alle huurcontracten dienen formeel en schriftelijk opgesteld .
Alle opzeggingen dienen formeel en schriftelijk gedaan .
Alle verlengingen dienen formeel en schriftelijk gedaan .

Een contract van 1 jaar MOET schriftelijk OPGEZEGD worden , 3 maand voor het einde van het contract .
Pas daarna ( of terzelfdertijd ) kan een verlenging overeengekomen worden . ( voor korte duur is dit dan een éénmalige verlenging ) .
Wanneer dit niet zo gebeurt , gaat het contract automatisch over in een contract van 9 jaar , opzegbaar door huurder mits 3 maand vooropzeg , en het betalen van een vergoeding , afhankelijk van het aantal jaar de huurder er woont .
Indien een 1 jarig contract overgaat in een 9 jarig , dan begint de 9 jaar te lopen vanaf de allereerste datum van ( 1 jarig ) contract .
Dus , opzeg geven in het tweede jaar ( door de huurder ) , betekent een vergoeding van 1 maand . In het derde jaar is dit nog een halve maand .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

harryho97
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 nov 2022 14:59

Zelfs met Google translate geraken we nog niet veel verder . Ik vermoed dat harryho97 zelfs geen " native English speaker " is , waardoor een vertaling ook niet eenduidig kan zijn .

" If this is legal " ?
Wat is er legaal of niet legaal in de aanvangszin ?
1 jarig contract verlengd met 2 maand via whattsapp .
In onderling overleg een contract verlengen is wettelijk . Wat NIET wettelijk is , is dit doen via whatsapp .

Quote : " If my contract is end since Dec 2022 or it became 9 year automatically and I need to pay extra 3 month rents and 3 month rents for deposit? "

Dit valt al helemaal niet te rijmen :
Eerst word gesteld : verlenging tot ( en met ) November , en later ' eindigend in December ' .
Een einde nemend eind November is " by December " , not " since December " .

Waarom veronderstelt TS dat het contract een van 9 jaar zou geworden zijn .
En waar komt de vraag vandaan of er extra moet betaald worden ?

De term ' deposit ' is correct vertaald door Google ( waarborg ) .
Maar een deposit wordt betaald bij aanvang van het oorspronkelijke contract , NIET een jaar later .

Huurwetgeving in Vlaanderen is zeer strict .
Alle huurcontracten dienen formeel en schriftelijk opgesteld .
Alle opzeggingen dienen formeel en schriftelijk gedaan .
Alle verlengingen dienen formeel en schriftelijk gedaan .

Een contract van 1 jaar MOET schriftelijk OPGEZEGD worden , 3 maand voor het einde van het contract .
Pas daarna ( of terzelfdertijd ) kan een verlenging overeengekomen worden . ( voor korte duur is dit dan een éénmalige verlenging ) .
Wanneer dit niet zo gebeurt , gaat het contract automatisch over in een contract van 9 jaar , opzegbaar door huurder mits 3 maand vooropzeg , en het betalen van een vergoeding , afhankelijk van het aantal jaar de huurder er woont .
Indien een 1 jarig contract overgaat in een 9 jarig , dan begint de 9 jaar te lopen vanaf de allereerste datum van ( 1 jarig ) contract .
Dus , opzeg geven in het tweede jaar ( door de huurder ) , betekent een vergoeding van 1 maand . In het derde jaar is dit nog een halve maand .
Thanks for your reply.
Sorry for all the incovenice, but I think you helped me a lot.
So what should I do now to terminate this previous 1-year and now 9-year contract?
By sending my landlord a registered letter and pay extra 4(3+1) month rents?
Am I correct? What if my landlord agreed to let me go by the end of November, do I need to do anything else?
Also I knew the contract was registered, do I need to do anything to un-register it or not?
Thank you so much.
Have a nice day.

freelance
Berichten: 2615

#5 , 24 nov 2022 16:13

De opzegmodaliteiten in dit geval zijn , een schriftelijke ( en aangetekende ) opzegbrief versturen , waarbij de opzeg begint te lopen de eerste van de daaropvolgende maand .
De opzegperiode is 3 maand ( dus u betaald nog 3 maand , en kan daar nog 3 maand wonen ) .
Verder is er een opzegvergoeding ( extra ) van 1 maand huishuur .

Quote : " What if my landlord agreed to let me go by the end of November, do I need to do anything else? "
If landlord agreed , then let him confirm this by letter .

Quote : " do I need to do anything to un-register it or not? "
Can't be undone onces its registered already .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 nov 2022 16:23

Indien een kortlopend contract van 1 jaar wegens gebrek aan opzeg overgaat in een contract van 9 jaar is de huurder gebonden aan de opzeg van een contract van 9 jaar.
Dus de opzeg is 3 maanden en daar de opzeg in het 2e jaar zou plaatsvinden moet er bijkomend een verbrekingsvergoeding van 2 maanden betaald worden en niet 1 maand zoals hier word weergegeven.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 24 nov 2022 20:24

Quote : " en daar de opzeg in het 2e jaar zou plaatsvinden moet er bijkomend een verbrekingsvergoeding van 2 maanden betaald worden en niet 1 maand zoals hier word weergegeven. "

Oops , inderdaad . Zat bij de korte duur te kijken , waar het maar 1 maand zou geweest zijn .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”