opzeg huurcontract teniet doen

hupsakee
Topic Starter

opzeg huurcontract teniet doen

#1 , 30 dec 2009 14:36

3j
Laatst gewijzigd door hupsakee op 07 mei 2010 11:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 30 dec 2009 14:45

Best van al gaat u eventjes langs bij uw verhuurder zodat alle mogelijke plooien zijn gladgestreken. Met het Eindejaar in zicht kan je zelfs een flesje meenemen...

Kwestie van duidelijk te maken dat je blij bent dat de opzeg van de opzeg door hem aanvaard wordt?

hupsakee
Topic Starter

#3 , 30 dec 2009 14:51

dddd
Laatst gewijzigd door hupsakee op 10 mei 2010 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Vandebos

#4 , 30 dec 2009 16:01

U heeft effectief officieel opgezegd. Het is aan de verhuurder om al of niet uw 2de bericht te waarin u hem verzoekt uw opzeg als nietig te beschouwen te aanvaarden of niet.

Als het verschil tussen wat u betaalt en het immokantoor voorstelde groot is is het begrijpbaar dat hij een nieuw huurcontract wenst af te sluiten. Door het klaarblijkelijk aanvaarden dat u uw opzeg laat vallen stelt zich echter de vraag van een nieuw huurcontract niet.

Is er in het verleden regelmatig een indexaanpassing geweest?

hupsakee
Topic Starter

#5 , 30 dec 2009 16:10

3j3j
Laatst gewijzigd door hupsakee op 07 mei 2010 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

artemis

#6 , 30 dec 2009 16:48

ik heb eind vorige week ook een aangetekende brief gestuurd met de vermelding van de nieuwe huurprijs naargelang de indexaanpassing... ik vermoed dat hij een beetje in zijn gat is gebeten...
Vind ik niet erg diplomatisch gezien de situatie waarin je je nu bevindt.

hupsakee
Topic Starter

#7 , 30 dec 2009 17:02

moddd
Laatst gewijzigd door hupsakee op 10 mei 2010 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

artemis

#8 , 30 dec 2009 18:31

De indexering van 2009 bedraagt -0,25%, op een huurprijs van 500€ is dat een verlaging van 1,25€.

Ik denk (ben niet zeker) dat je huidig probleem een beetje buiten de voorziene wetgeving valt: het ongedaan maken van een huuropzeg.

Je verhuurder is pas nieuwe eigenaar, heeft je contract overgenomen, en zou je appartement blijkbaar duurder kunnen verhuren, in dergelijk geval kwam jouw opzeg hem niet slecht uit.
De bal lag volledig bij hem en bedenk daarbij dat je hem overvallen hebt met het plotse verzoek om die opzeg weer ongedaan te maken. Hij had dat verzoek overigens perfect kunnen weigeren.

Eerst stemde hij in om het contract te laten doorlopen, daarna vraagt hij om een nieuw contract te tekenen, wat jij weigert. Heeft hij wat dat betreft een hogere huurprijs vernoemd?

Midden in die onderhandeling, waarbij ik je enkel maar positieve overredingskracht zou kunnen aanraden, ga je hem via AS op de hoogte brengen van die luttele indexverlaging van 0,25%. Dat noem ik een ongelukkige timing... Je zei daarover zelf
ik vermoed dat hij een beetje in zijn gat is gebeten...
Hoe lang denk je nog op het huidig adres te willen blijven wonen?
Indien je verhuurder de huurprijs wil optrekken kan je ook proberen tot een compromis te komen met een huurprijs ergens tussenin de huidige en de door de verhuurder gewenste?

Vandebos

#9 , 30 dec 2009 18:36

Indien je verhuurder de huurprijs wil optrekken kan je ook proberen tot een compromis te komen met een huurprijs ergens tussenin de huidige en de door de verhuurder gewenste?
Juist wat ik wou voorstellen.

Aangezien je verhuurder nog steeds niet schriftelijk bevestigd heeft dat hij aan je verzoek heeft voldaan zou ik toch maar een beetje inbinden...

Vele huurders hebben zich reeds verkeken op de index verlaging die met tamtam in elk dagblad breed uitgesmeerd stond.

JohnD

#10 , 31 dec 2009 20:40

Eerst stemde hij in om het contract te laten doorlopen, daarna vraagt hij om een nieuw contract te tekenen, wat jij weigert. Heeft hij wat dat betreft een hogere huurprijs vernoemd?
En wat als de huurder nu toch een nieuw contract tekent ? Ik herinner me vaag zonder het op te zoeken dat zoiets in principe niet mag. Dus dat de verhuurder geen nieuw kontrakt mag maken met andere huurprijzen. Blijft er natuurlijk het probleem dat de huurder zijn opzeg gegeven heeft.
Moest ik in de huurder zijn situatie zijn, zou ik dat nieuw kontrakt tekenen, met een nieuwe huurprijs natuurlijk, en dan naar de rechtbank stappen om terug de oude huurprijs te krijgen. Blijft natuurlijk dat ik geen glazen bol heb en niet weet hoe de rechter zal oordelen op het feit dat de huurder in feite zijn opzeg gegeven heeft, maar die blijkbaar door de verhuurder als geannuleerd word beschouwd op voorwaarde dat hij de huurprijs mag verhogen. Wat de verhuurder natuurlijk wel kan doen als hij aan iemand anders verhuurd.
Ik heb een vermoeden dat de verhuurder in het zand zou bijten en dat het wel ruzie zal blijven tussen verhuurder en huurder in het geval dit beslecht word voor een vrederechter.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#11 , 31 dec 2009 21:04

Beste lijkt me gewoon dat beide partijen water in hun wijn doen en daarmee uit. Onbezonnen je opzeg geven is niet bepaald het slimste wat je kan doen. Een, een beetje acrue verhuurder weigert gewoon de opzegperiode te annuleren, wat zijn recht is. Dit is hier niet gebeurd. Als het prijsverschil tussen wat de verhuurder nu vraagt en wat het immokantoor denkt te kunnen vragen dusdanig groot is lijkt het me bovendien voor de huurder zelf aangewezen dat een dergelijk geding niet beslist wordt voor de recht bank....

Terug naar “Huren”